Det nye Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2020

Sprit25

Carina:-) skriver:

Jeg tror der kommer øget skatter , og reformer. 

At fx de ekstra penge til enlige mødre på kh bliver rullet tilbage. 

At der kommer flere børn i klasserne så der kan spares på undervisere .

At der kommer brugerbetaling på lægebesøg 

At su bliver fjernet for hjemmeboende , og sat ned for andre .

At pensionsalderen igen hæves  - 

Generelt tænker jeg kassen er tom , og velfærd for næste generation er stærkt forringet. 

Og så kan jeg da godt blive bange for at vi i vores iver for at redde 80 årige for enhver pris,  kommer til at koste liv senere .

Men håber jeg tager fejl.

Men vi gør det jo ikke for at redde en 80 årig. Hvertfald ikke kun. Men for at vores sundhedssystem ikke knækker 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2020

Anonym

Dorthe1986 skriver:

Det nytter da ikke en dyt, hvis vi så bare vender tilbage og forurener på samme måde igen. Så kan det da godt være at jorden fik et pusterum i den her periode, men det er jo ikke noget man så kan spare op af. Det svarer lidt til at sige at en ryger holder en pause på et halvt år og så begynder at ryge igen, og så tro at vedkommende ikke tager så meget skade. 

Men tingen er. Vi har ikke råd til at prioterer klima og grøn plan.

Hænder nok på børne, ældre området og på sygehusene må altså være vigtigere 

Så igen nu har jorden fået et pusterum, så bliver vi nødt til at nedprioritere det de næste år

Anmeld Citér

25. marts 2020

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Men tingen er. Vi har ikke råd til at prioterer klima og grøn plan.

Hænder nok på børne, ældre området og på sygehusene må altså være vigtigere 

Så igen nu har jorden fået et pusterum, så bliver vi nødt til at nedprioritere det de næste år

Hvorfor bliver vi nødt til det? 

Jeg er med på at regningen skal betales, men det kan jo fx. blive over højere skatter, ingen lønstigninger i det offentlige, regulering af SU og andre sociale ydelser osv.

Anmeld Citér

25. marts 2020

Carina:-)

Sprit25 skriver:

Men vi gør det jo ikke for at redde en 80 årig. Hvertfald ikke kun. Men for at vores sundhedssystem ikke knækker 

Nu mente jeg ikke lock down  

Men den generelle holdning til at der dør nogle ældre 

Der dør ældre hvert eneste år pga influenza- 

Så det er altså ikke sindssygt det der foregår lige nu mhs til dødsfald. 

Der er lavet et regnestykke over hvad det her koster pr patient - 

Og de penge går altså fra fx kræftpakker i fremtiden  - 

Jeg kan godt forstå folk ( inkl mig selv ) undre mig over penge flowet pt 

Kontra hvad man ellers mener vi ikke har råd til.

Jeg synes nedlukningen  er på.sin plads  - men ikke at vi skal redde liv koste hvsd det vil  - for så kommer det til at koste liv .

At jeg så ikke har løsningen på hvordan vi forhindre det her in At smadre vores sundhedssystem i mange år , er en anden snak.

Anmeld Citér

25. marts 2020

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Soonmom skriver:

Hvis du har fuldt med og set satellit billeder kan du se hvor stor en forskel der er. Så jorden har fået et stort pusterum med minimal udledning, på den måde mener jeg at vi har været grøn nok for mange år og derved kan bruge de penge der var afsat til grønt Danmark på at dække noget af hullet 

Ok - var “bange for” det var det, du mente - suk 

Anmeld Citér

25. marts 2020

Abracadabra

Nu mente jeg ikke lock down  

Men den generelle holdning til at der dør nogle ældre 

Der dør ældre hvert eneste år pga influenza- 

Så det er altså ikke sindssygt det der foregår lige nu mhs til dødsfald. 

Der er lavet et regnestykke over hvad det her koster pr patient - 

Og de penge går altså fra fx kræftpakker i fremtiden  - 

Jeg kan godt forstå folk ( inkl mig selv ) undre mig over penge flowet pt 

Kontra hvad man ellers mener vi ikke har råd til.

Jeg synes nedlukningen  er på.sin plads  - men ikke at vi skal redde liv koste hvsd det vil  - for så kommer det til at koste liv .

At jeg så ikke har løsningen på hvordan vi forhindre det her in At smadre vores sundhedssystem i mange år , er en anden snak.

Jeg er på mange måder enig med dig. Jeg mener fx også, at det er SKANDALØST, at Spinraza er tvunget igennem. Alt for dyrt for alt for lidt. Meget af den nye kræftmedicin er også alt for dyr ift outcome. Der er MANGE områder, hvor man kan se på, hvad den enkelte borger koster fx i et specialtilbud ift outcome. Vi er alt for bange for prioriteringer, alt for bange for at sige nej til nogen. 

Jeg trænger til et stort fedt NEJ til rigtigt meget i dette samfund. Og jeg håber, at det bliver nemmere at prioritere i fremtiden, hvor kassen er tom. Måske kommer der færre Spinraza-sager og færre Mariagermotorveje. Måske lidt mindre brok over Big Mother, som altid ikke altid redder din røv, når du har fucked helt op. 

Anmeld Citér

25. marts 2020

Carina:-)

Abracadabra skriver:

Jeg er på mange måder enig med dig. Jeg mener fx også, at det er SKANDALØST, at Spinraza er tvunget igennem. Alt for dyrt for alt for lidt. Meget af den nye kræftmedicin er også alt for dyr ift outcome. Der er MANGE områder, hvor man kan se på, hvad den enkelte borger koster fx i et specialtilbud ift outcome. Vi er alt for bange for prioriteringer, alt for bange for at sige nej til nogen. 

Jeg trænger til et stort fedt NEJ til rigtigt meget i dette samfund. Og jeg håber, at det bliver nemmere at prioritere i fremtiden, hvor kassen er tom. Måske kommer der færre Spinraza-sager og færre Mariagermotorveje. Måske lidt mindre brok over Big Mother, som altid ikke altid redder din røv, når du har fucked helt op. 

Nemlig. 

Jeg er selv en af dem der koster  - jeg har type 1 diabetes og går normalt til kontrol hver 3 mdr ved min læge på sygehuset. 

Det er så på stand by på ubestemt tid. 

Og har fået af vide at jeg må ringe ved prob. Men jeg kan jo ikke selv tjekke mit langtidsblodsukker,  min nyrefuntion eller øjnene  - så i princippet kan Corona på sigt koste mig mit liv , eller samfundet mit bidrag for bliver jeg alvorligt syg af følgesygdomme  -  ja så bliver jeg først dyr...

Men det handler om prioteringer , og self er det vigtigt at jeg ikke slæber rundt med en evt smitte , og smitter en hel afd .

Så selv om det evt kan få store konsekvenser for mig ,at  jeg har fået "nej til kontrol på ubestemt tid  - så giver det jo mening på den lange bane  - for det ville være meget mere omkostningsrigt hvis læger osv blev syge. 

Så ja til at turde at sige nej  og at måtte vælge hvad der er mest logik i at redde - hvis det giver  mening på sigt .

Anmeld Citér

25. marts 2020

Abracadabra

Nemlig. 

Jeg er selv en af dem der koster  - jeg har type 1 diabetes og går normalt til kontrol hver 3 mdr ved min læge på sygehuset. 

Det er så på stand by på ubestemt tid. 

Og har fået af vide at jeg må ringe ved prob. Men jeg kan jo ikke selv tjekke mit langtidsblodsukker,  min nyrefuntion eller øjnene  - så i princippet kan Corona på sigt koste mig mit liv , eller samfundet mit bidrag for bliver jeg alvorligt syg af følgesygdomme  -  ja så bliver jeg først dyr...

Men det handler om prioteringer , og self er det vigtigt at jeg ikke slæber rundt med en evt smitte , og smitter en hel afd .

Så selv om det evt kan få store konsekvenser for mig ,at  jeg har fået "nej til kontrol på ubestemt tid  - så giver det jo mening på den lange bane  - for det ville være meget mere omkostningsrigt hvis læger osv blev syge. 

Så ja til at turde at sige nej  og at måtte vælge hvad der er mest logik i at redde - hvis det giver  mening på sigt .

Kontroller hver 3. måned er jo INGENTING ift fx nogle af specialtilbuddene til børn, der rask væk koster millioner årligt. Eller nogle af de livsforlængende kræftbehandlinger, som koster flere hundrede tusind kroner for få måneder. 

Jeg håber, at corona vil hjælpe os til at forstå, at sundhedsydelser ikke er gratis, og at ressourcerne ikke er uendelige. Der er fordele ved, at vi ser bunden af kisten en gang imellem. 

Anmeld Citér

25. marts 2020

Hjemmegaaende

Tjullehej skriver:

Det er nu heller ikke fordi jeg kaster mig over folk og krammer dem.

men jeg synes det er påfaldende så skræmte og meget undvigende folk er. Det er næsten som om de er bange for øjenkontakt. Måske er det bare i vores område.

Krammekulturen var heller ikke en kommentar til dig. Bare min egen kommentar på at den må vi gerne slippe for

ja det må næsten være forskellligt alt efter område så. For her hilser vi alle, når vi mødes og ønsker god dag, god tur eller lignende 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.