Det nye Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.477 visninger
28 svar
83 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. marts 2020

Janey

Profilbillede for Janey

Mette Frederiksen har udtalt, at når vi engang er ovre denne corona krise, så venter der os et nyt Danmark. Det har jeg gået og tænkt lidt over, da jeg ikke kan se, at jeg på længere sigt selv vil ændre adfærd i forhold til, hvordan jeg levede før denne omgang corona.

Jeg forestiller mig selv, at mange på den korte bane vil være mere tilbageholdende med rejser og det sociale, men jeg tænker selv, at vi på længere bane kommer tilbage til før. Så er der selvfølgelig alle dem, der er ramt økonomisk, der helt klart vil være påvirket indtil samfundet kommer ovenpå igen.

Tror I Danmark vil ændre sig og hvordan? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2020

Abracadabra

Jeg tror, at vi må indstille os på dårligere service i bl.a. sundhedsektoren: Forringelse af udrednings-og behandlingretten (så den fx ikke gælder alle sygdomme) og en skarpere prioritering af midler (fx nye og udokumenterede behandlinger bliver nok ikke godkendt). Derudover kommer der nok også nedskæringer på socialområdet, hvor specialskoler mm vil opleve nedskæringer (færre pædagoger pr barn fx). På ældreområdet bliver der nok også et lavere serviceniveau. 

Så kommer der nok også højere skatter/afgifter. 

Anmeld Citér

25. marts 2020

årgang84

Profilbillede for årgang84
Abracadabra skriver:

Jeg tror, at vi må indstille os på dårligere service i bl.a. sundhedsektoren: Forringelse af udrednings-og behandlingretten (så den fx ikke gælder alle sygdomme) og en skarpere prioritering af midler (fx nye og udokumenterede behandlinger bliver nok ikke godkendt). Derudover kommer der nok også nedskæringer på socialområdet, hvor specialskoler mm vil opleve nedskæringer (færre pædagoger pr barn fx). På ældreområdet bliver der nok også et lavere serviceniveau. 

Så kommer der nok også højere skatter/afgifter. 

Der tror jeg du har helt ret. 

Hjælpe pakkerne i det private kommer til at skulle tilbage betales fælles. Hvilket jo på sin vis er okay. 

Skolerne og special området håber jeg ikke taber for mange børn og unge i denne proces.

Håber alle får en fornemmelse i den positive retning at vi alle lever i dk offentlige sektor såvel som den private alle hjælper alle.. 

Anmeld Citér

25. marts 2020

Loa

Mon ikke mange alm familier er blevet ramt på økonomien, og måske har det haft konsekvenser for bolig og måske skilsmisser.

Tror i hvert fald der sker noget med boligmarkedet, banker, lån og lign.

Har ikke en skid forstand på økonomi, så kan ikke være mere specifik.  

Men mon ikke også den generelle offentlige sektor lider af de penge der bliver brugt nu på hjælpepakker, der må komme nogle stigninger eller forringelser tænker jeg. 
Mon ikke også ferie og flypriser stiger helt vildt.

Anmeld Citér

25. marts 2020

Abracadabra

Loa skriver:

Mon ikke mange alm familier er blevet ramt på økonomien, og måske har det haft konsekvenser for bolig og måske skilsmisser.

Tror i hvert fald der sker noget med boligmarkedet, banker, lån og lign.

Har ikke en skid forstand på økonomi, så kan ikke være mere specifik.  

Men mon ikke også den generelle offentlige sektor lider af de penge der bliver brugt nu på hjælpepakker, der må komme nogle stigninger eller forringelser tænker jeg. 
Mon ikke også ferie og flypriser stiger helt vildt.

Jeg HÅBER, at flypriserne og priserne på ferier stiger helt vildt! Det er ikke en menneskeret at kunne tage på weekendtur til London. Og vores klode ville have godt af nogle meget høje flypriser!

Anmeld Citér

25. marts 2020

Tommelise

Abracadabra skriver:

Jeg HÅBER, at flypriserne og priserne på ferier stiger helt vildt! Det er ikke en menneskeret at kunne tage på weekendtur til London. Og vores klode ville have godt af nogle meget høje flypriser!

Hvis priser på ferier her i Danmark f.eks. stiger helt vildt, så vil det være skidt for feriebranchen.

Altså for hotellerne, kroerne, udlejningsbureauerne og turistbranchen.

Og dermed for samfundsøkonomien.

Anmeld Citér

25. marts 2020

Abracadabra

Tommelise skriver:

Hvis priser på ferier her i Danmark f.eks. stiger helt vildt, så vil det være skidt for feriebranchen.

Altså for hotellerne, kroerne, udlejningsbureauerne og turistbranchen.

Og dermed for samfundsøkonomien.

Tjah. Hvis vandstanden stiger i verdenshavene, ryger hotellerne/sommerhusene alligevel...

Og hvis flypriserne stiger, er der nok flere danskere, der bliver i Danmark i ferierne. 

Anmeld Citér

25. marts 2020

Babilooo

Vi kommer til at se forringelser på den offentlige service og større grad af prioritering af indsatser tror jeg.

Vi vil nok ser flere skilsmisser på den korte bane - folk der presses af at være lukket inde på få kvm. i flere uger.

Mindre udvalg - butikker der lukker ned og dom vi derfor ikke kan handle i. 

En af de andre ting jeg har tænkt over er den distancering der er kommet. Danskere er ikke kendt som et af de mest imødekommende og lune folkefærd. Lige nu oplever jeg at folk næsten ser skræmte og sure ud når man møder dem på en gåtur i skoven. Mange hilser ikke engang - og her taler jeg blot et et hej eller nik. Jeg er selv meget en krammer og elsker at være sammen med andre. Jeg ville hade, hvis der kommer mere kulde eller distance ind i vores relationer på den lange bane.

Anmeld Citér

25. marts 2020

Abracadabra

Tjullehej skriver:

Vi kommer til at se forringelser på den offentlige service og større grad af prioritering af indsatser tror jeg.

Vi vil nok ser flere skilsmisser på den korte bane - folk der presses af at være lukket inde på få kvm. i flere uger.

Mindre udvalg - butikker der lukker ned og dom vi derfor ikke kan handle i. 

En af de andre ting jeg har tænkt over er den distancering der er kommet. Danskere er ikke kendt som et af de mest imødekommende og lune folkefærd. Lige nu oplever jeg at folk næsten ser skræmte og sure ud når man møder dem på en gåtur i skoven. Mange hilser ikke engang - og her taler jeg blot et et hej eller nik. Jeg er selv meget en krammer og elsker at være sammen med andre. Jeg ville hade, hvis der kommer mere kulde eller distance ind i vores relationer på den lange bane.

Årh, jeg er HELT VILD med, at man slipper for alle de forpulede kram. Jeg hader kropskontakt med nærmest fremmede. Jeg krammer mine aller-allernærmeste og helst ikke flere. Men hyppigt kaster folk sig i favnen på mig - og jeg hader det. 

Så mere distance til mig, tak! 

Anmeld Citér

25. marts 2020

Tommelise

Abracadabra skriver:

Tjah. Hvis vandstanden stiger i verdenshavene, ryger hotellerne/sommerhusene alligevel...

Og hvis flypriserne stiger, er der nok flere danskere, der bliver i Danmark i ferierne. 

Det er så utrolig komplekst.

Det er derfor, man skal have mange forskellige uddannelser, hvis man skal kunne bedømme det hele.

Vi er mange, der bekymrer os om klimaet. Jeg synes, det er ret uhyggeligt at se forandringerne fra dengang, jeg var barn.

Men det handler også om Danmarks økonomi.

Det er meget nemt, hvis man skal se helt énøjet på det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.