Æblegrød_dk skriver:
Jeg ved godt, at dette her kommer til at lyde hårdt - men.du beskylder ham for ikke at ville sætte sig ind i begrundelsen/begrundelserne - har du mon kigget på det selv, altså sat dig ind i den nuværende lovgivning omkring gensidige forsøgerpligt f.eks? Ganske enkelt, så synes jeg din mand lyder fornuftig og økonomisk ansvarlig, at han gerne vil sikre jer/ønske jer det bedste, hvis uheldet er ude også omkring sygdom, hvis en af jer ender på en førtidspension. I min optik, så vælger han dig ikke fra, men er ja - fornuftig.
Hvis du gerne vil 'giftes' med hele svineriet, så er der også løsning på det - testamente med særeje og en ordentlig fest bagefter.
Jeg har været sammen med min mand i 11år og vi skal netop ikke giftes, fordi lovgivningen faktisk stiller os værre økonomisk hvis vi er gift, hvis uheldet er ude og en af os kommer på kontanthjælp, førtidspension, efterløn og alm pension.
Ægteskab er ikke lige med kærlighed.
At en mand vælger én, vælger at få børn med én og vælger at være far for ens børn er i min optik lige med kærlighed.
Og ja, jeg ved, at jeg nok får hug for min kommentar, men overstående er min holdning ud fra de love og regler jeg+min mand (forlovede igennem 5år) har brugt tid på at sætte os ind i.
Afhængig af ens livssituation kan der være mange grunde til ikke at gifte sig, men med de argumenter TS har listet op, så har han netop ikke sat sig ind i tingene.
Han frygter at skulle betale et bidrag til hende, hvis de går fra hinanden. Det skal han ikke ud fra de oplysninger TS har givet.
Han frygter, at de ikke kan få KH. Korrekt men det kan de heller ikke som samlevende, da de ejer bolig(er), biler og opsparing.
Hvis manden virkelig var økonomisk fornuftig, ville han sørge for, at de begge var sikret via testamente ved den enes død, da det lige nu er børnene, der arver alt. Det lyder til, at manden har en opsparing og lejlighed i eget navn, så han har værdier han kan sælge for, at børnene kan få deres arv uden, at han nødvendigvis skal sælge huset, men det er ikke sikkert, at TS kan det så som det ser ud lige nu, vil børnene miste en forældre og deres bolig på samme tid, hvis manden dør.
Hvis man ikke har så mange værdier, er der ikke noget økonomisk, der taler for ægteskab, da man så netop taber mere ved ikke at kunne få KH og få modregnet i pensioner mv. end man sparer i f.eks. arveafgift, men her er der masser af værdier, der på ingen måde er sikret.
Men du har helt ret i, at ægteskab ikke er lig med kærlighed. Man kan være gift af fornuft uden den helt store kærlighed og man kan være voldsomt forelsket hele livet uden nogensinde at blive gift.