Hvad tænker du om stavefejl?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2019

lineog4

Tommelise skriver:

Ja, jeg retter lagt til ligget, når det bliver brugt grammatisk forkert.

Det hedder ikke "Jeg har lagt i sengen i 3 dage" - men "Jeg har ligget i sengen i 3 dage". Det er en grammatisk fejl, som du selvfølgelig ved.

Det hedder også: "Jeg lægger bogen på bordet" - og "Bogen ligger på bordet" - ikke omvendt. Det ene er en bevægelse, og det andet en stilstand. Det ved du selvfølgelig også.

Og en yngling er jo en ung person. Så det har ikke noget med yndlingsblomst eller yndlingsfarve at gøre.

I mit fag virker det nemt uprofessionelt og useriøst at sende noget ud med stavefejl. Det er knap så vigtigt som i tidligere jobs, men jeg kan stadig ikke lide at sende noget ud med fejl i.

Det er svært at tale om kommafejl, da man jo både kan bruge det grammatiske komme og pausekommaet. Jeg bruger det grammatiske, da jeg slet ikke kan finde ud af pausekommaet.

Blev bare forvirret og måtte sige en sætning med lagt mange gange, for at overbevise mig selv om, at det ikke var endnu en af mine roskildedenser fejl 

Jeg er knapt så meget grammatiknørd (og slet ikke kommanørd - tror pausekomma er afskaffet, nu er der komma med eller uden start komma, og jeg er en klovn til begge). Men er nok en ordnørd, synes det er fantastisk med alle de sjove og velklingende ord, synes det bliver så fattigt, når man i biblen udelader skæppe fx. Og derfor generer misforståelsen mellem yngling og yndling mig, og jeg kan tage mig selv i at kommentere det. 

Jeg sætter pris på, at produkter som en brochure, en avis osv. Er blevet kælet for ,og derfor har få fejl, på samme måde med de breve jeg sender ud til forældre, de bliver læst igennem flere gange både for fejl, men også for formuleringer.

Men her inde, hvor det foregår på telefonen - og jeg er ikke ven med autokorrektur - og hvor jeg bare er Line privat, der vælter jeg mig i slåfejl og kommafejl  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2019

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg er helt enig i, at alt hva der kommer ud offentligt, gerne lige må blive tjekket igennem, for evt stave/trykfejl osv. Men privat bruger jeg gerne en del forkortelser/skriver måske lidt dovet.

Jeg arbejder med mennesker, hvor vi skriver jounal hver dag, arbejder med handleplaner og bestillinger fra sagsbehandler, familie kontakt osv osv. Alt hva der her kommer ud, bliver altid lige læst igennem af en kollega, for jeg syntes det er pinligt, hvis jeg får sendt noget, der er fyldt med fejl. 

Feks ku jeg aldrig finde på at skive ku/ka/gi/ta, eller andet for for "dovne forkortelser. Det gør jeg med god samvittighed her, på SMS til familie og venner.

Når jeg skriver beskeder til mine børn, prøver jeg så hvidt muligt, at stave korrekt, fordi hvis ik jeg gør det, hvordan ska de så lære det. 

Tit oplever jeg at vores unge vikar, staver helt hen i vejret og oveni, glemmer alt om..... og,,,,  

Det ka godt give mig lidt stress, men de virker ok med, at jeg altid lige ber om, at læse deres jounal notater igen en, inden de for evigt blir gemt, i vores brugers journaler. Vh Stine 

Anmeld Citér

5. december 2019

Miti's mama

Hvis en besked skal ud som andre skal læse, skal den også være forståelig. Så må lederen finde en løsning. Jeg har selv udpeget en stavefejl for en kollega, troede det var en slåfejl, viste sig så at hun er ordblind... Det var ski ikke ret godt. Kan tænke mig at lederen ikke har sagt noget, fordi han/hun heller ikke vil se usympatisk ud. Men derfor skal det stadig være i orden. 

Anmeld Citér

5. december 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Carina:-) skriver:

Jeg er en af dem der aldrig har lært fx at sætte kommaer - og jeg møder indimellem en der gør meget ud af at fortælle mig at , jeg laver skrive fejl .

Jeg er så bedøvende ligeglad , men forstår godt hvis nogen kan have det svært med at fx at bede om hjælp - da nogen " typer"  bare hodt kan lide at fortælle andre hvor forkerte de er . Og hvis ens selvværd i forvejen er i bund .... Ja så rækker man ikke ud og sætter fokus på ens svagheder.

Jeg er så heller ikke den der skriver ud fra mit firma - det har jeg ansatte til .

Netop fordi nogen ikke kan abstrahere fra fx en kommafejl,  og sætter en rød tråd igennem alt pga noget så ubetydeligt. 

Jeg har al forståelse i verden for, at masser af mennesker har større eller mindre udfordringer med stavning, tegnsætning, formuleringer etc. Det er jo ikke sådan, at samtlige mine elever forlader 9. klasse med 12 i retstavning, og jeg skal hilse og sige, at adskillige aldrig lærer at sætte komma korrekt. Jeg er sikker på, de har gode chancer for at blive velfungerende, harmoniske mennesker alligevel, og at de har forcer, jeg ikke har. 

Derimod vil jeg virkelig gerne lære dem, at det ikke er nogen skam at bede om hjælp, når der er noget, man har svært ved. Jeg genkender slet ikke billedet af, at nogle mennesker tværer folk ud, når de beder om hjælp - og det siger jeg også som kone til en meget ordblind mand, som altid spiller med åbne kort og fortæller, at han har de udfordringer, han har. Derimod kan det ærgre mig, når folk, der ikke er stærke på skrift, insisterer på at klare ærterne selv og sender tekster ud, der er fyldt med fejl - pyt pyt pyt, når det er i privat regi, men det irriterer mig virkelig at læse en reklame eller anden officiel skrivelse med stave- og tegnsætningsfejl. For slet ikke at tale om avisartikler! 

Hvis nogen møder dig, såfremt du beder om deres hjælp, med kritik eller nedværdigende bemærkninger, så går jeg ud fra, de er “i familie” med dem, der har brug for at fortælle en overvægtig, at hun er for tyk. De er jo uden for rækkevidde og har med sikkerhed nogle issues med mindreværd over dét, DE ikke kan og ikke er. 

Anmeld Citér

5. december 2019

Carina:-)

Mor og meget mere skriver:

Jeg har al forståelse i verden for, at masser af mennesker har større eller mindre udfordringer med stavning, tegnsætning, formuleringer etc. Det er jo ikke sådan, at samtlige mine elever forlader 9. klasse med 12 i retstavning, og jeg skal hilse og sige, at adskillige aldrig lærer at sætte komma korrekt. Jeg er sikker på, de har gode chancer for at blive velfungerende, harmoniske mennesker alligevel, og at de har forcer, jeg ikke har. 

Derimod vil jeg virkelig gerne lære dem, at det ikke er nogen skam at bede om hjælp, når der er noget, man har svært ved. Jeg genkender slet ikke billedet af, at nogle mennesker tværer folk ud, når de beder om hjælp - og det siger jeg også som kone til en meget ordblind mand, som altid spiller med åbne kort og fortæller, at han har de udfordringer, han har. Derimod kan det ærgre mig, når folk, der ikke er stærke på skrift, insisterer på at klare ærterne selv og sender tekster ud, der er fyldt med fejl - pyt pyt pyt, når det er i privat regi, men det irriterer mig virkelig at læse en reklame eller anden officiel skrivelse med stave- og tegnsætningsfejl. For slet ikke at tale om avisartikler! 

Hvis nogen møder dig, såfremt du beder om deres hjælp, med kritik eller nedværdigende bemærkninger, så går jeg ud fra, de er “i familie” med dem, der har brug for at fortælle en overvægtig, at hun er for tyk. De er jo uden for rækkevidde og har med sikkerhed nogle issues med mindreværd over dét, DE ikke kan og ikke er. 

Jeg er helt enig 

Men jo har mødt folk der mente at de simpelthen ikke kunne forstå det jeg skrev- pga min manglende tegnsætning 

Og jeg ved jo godt det handler om noget helt andet,  men det får jeg den aldrig til at indrømme.  

Min søster er gymnasie lærer , og hvis jeg ikke har en kontor assistent ved hånden,  bruger jeg altid hende 

For jeg ved godt det er en af mine store svagheder 

Anmeld Citér

6. december 2019

Tommelise

lineog4 skriver:

Blev bare forvirret og måtte sige en sætning med lagt mange gange, for at overbevise mig selv om, at det ikke var endnu en af mine roskildedenser fejl 

Jeg er knapt så meget grammatiknørd (og slet ikke kommanørd - tror pausekomma er afskaffet, nu er der komma med eller uden start komma, og jeg er en klovn til begge). Men er nok en ordnørd, synes det er fantastisk med alle de sjove og velklingende ord, synes det bliver så fattigt, når man i biblen udelader skæppe fx. Og derfor generer misforståelsen mellem yngling og yndling mig, og jeg kan tage mig selv i at kommentere det. 

Jeg sætter pris på, at produkter som en brochure, en avis osv. Er blevet kælet for ,og derfor har få fejl, på samme måde med de breve jeg sender ud til forældre, de bliver læst igennem flere gange både for fejl, men også for formuleringer.

Men her inde, hvor det foregår på telefonen - og jeg er ikke ven med autokorrektur - og hvor jeg bare er Line privat, der vælter jeg mig i slåfejl og kommafejl  

Jeg laver også mange slåfejl herinde og får det ikke kigget igennem. Her er jeg også bare mig privat.

På min nuværende arbejdsplads er det ikke helt så problematisk med en fejl. Vi har f.eks. engang skrevet på vores menuplan, at der var "Biller i karry" i caféen til middag. Det kunne alle jo godt grine af.

Der er mange frivillige på min arbejdsplads, og jeg vil gerne vise både dem samt vores brugere og kunder, at jeg gerne vil yde den service, at de ikke får en mail fyldt med fejl. 

Jeg har tidligere arbejdet i det private erhversliv og i regionen, og jeg synes, det er vigtigt, at man er omhyggelig.

Det er jo heller ikke lige meget, om man skrevet 50 eller 100 stk. på en ordre.

Og når jeg læser noget fra andre - altså noget "professionelt" - som en brochure, en avis eller andet - så synes jeg også, det er lidt irriterende, hvis der er for mange fejl i.

Men jeg kan nu også godt lide at se f.eks. sprogquizzen, hvor der skal gættes på forskellige ord, som man slet ikke kender. Det er både sjovt og lærerigt.

Anmeld Citér

15. december 2019

Anonym trådstarter

fnuggi skriver:

nu er jeg så en af dem der hverken kan stave eller skrive rigtig men prøver altid at skrive forstålig når jeg er ude ved kunder 

så beklager meget at man vil fravælge et firma pga at en ikke kan stave og sætte ., rigtig det er jeg som person meget ked af at læse samt det er er jo ikke alle der vil eller ønsker at stå ved deres private STORE problem i denne perfekte verden 

hilsen hinde der elsker at stå ved hun ikke kan stave  

Det var tænkt som eksempel, ikke en konstatering. Der skal meget til før jeg personligt ville fravælge en erhvervsdrivende pga stave-evner. Men for at give et eksempel så så jeg for nyligt et opslag på facebook fra en der tilbød hjælp med korrekturlæsning, skriveopgaver mm. Men vedkommendes opslag havde flere stavefejl. Det er jo ikke betryggende. Sådan en modsætning ville jeg reagere på og ville sandsynligvis fravælge vedkommende.

Modsat kender jeg til en lokal privat dagplejer, hvis hjemmeside er fuld af stave- og formuleringsfejl. Hende ville jeg aldrig fravælge pga stavning, på trods af at hun tilbyder at hjælpe med at udfylde ansøgningen til det kommunale tilskud. Der ville jeg antage at hun har udfyldt den ansøgning så mange gange at hun kan gøre det i søvne. 

Anmeld Citér

15. december 2019

Anonym

Det er ikke noget, der irriterer mig. Man kan sagtens være intelligent og god til sit job, selvom man ikke staver så godt  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.