Carina:-) skriver:
Jeg er en af dem der aldrig har lært fx at sætte kommaer - og jeg møder indimellem en der gør meget ud af at fortælle mig at , jeg laver skrive fejl .
Jeg er så bedøvende ligeglad , men forstår godt hvis nogen kan have det svært med at fx at bede om hjælp - da nogen " typer" bare hodt kan lide at fortælle andre hvor forkerte de er . Og hvis ens selvværd i forvejen er i bund .... Ja så rækker man ikke ud og sætter fokus på ens svagheder.
Jeg er så heller ikke den der skriver ud fra mit firma - det har jeg ansatte til .
Netop fordi nogen ikke kan abstrahere fra fx en kommafejl, og sætter en rød tråd igennem alt pga noget så ubetydeligt.
Jeg har al forståelse i verden for, at masser af mennesker har større eller mindre udfordringer med stavning, tegnsætning, formuleringer etc. Det er jo ikke sådan, at samtlige mine elever forlader 9. klasse med 12 i retstavning, og jeg skal hilse og sige, at adskillige aldrig lærer at sætte komma korrekt. Jeg er sikker på, de har gode chancer for at blive velfungerende, harmoniske mennesker alligevel, og at de har forcer, jeg ikke har.
Derimod vil jeg virkelig gerne lære dem, at det ikke er nogen skam at bede om hjælp, når der er noget, man har svært ved. Jeg genkender slet ikke billedet af, at nogle mennesker tværer folk ud, når de beder om hjælp - og det siger jeg også som kone til en meget ordblind mand, som altid spiller med åbne kort og fortæller, at han har de udfordringer, han har. Derimod kan det ærgre mig, når folk, der ikke er stærke på skrift, insisterer på at klare ærterne selv og sender tekster ud, der er fyldt med fejl - pyt pyt pyt, når det er i privat regi, men det irriterer mig virkelig at læse en reklame eller anden officiel skrivelse med stave- og tegnsætningsfejl. For slet ikke at tale om avisartikler!
Hvis nogen møder dig, såfremt du beder om deres hjælp, med kritik eller nedværdigende bemærkninger, så går jeg ud fra, de er “i familie” med dem, der har brug for at fortælle en overvægtig, at hun er for tyk. De er jo uden for rækkevidde og har med sikkerhed nogle issues med mindreværd over dét, DE ikke kan og ikke er.