Hvad tænker du om stavefejl?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2019

fnuggi

Anonym skriver:

Vores børns børnehave har de dejligste mennesker ansat. Men når de skriver ud på deres intra, er der især en ansat der staver og formulerer sig så dårligt, at det kan være svært at forstå beskeden. 

Jeg har flere familiemedlemmer der er ordblinde og jeg er glad for at de stadig bruger både facebook, sms osv. Det samme gælder herinde og andre lignende sammenhænge. Jeg gør mig altid umage for at læse selv den sværeste tekst.

Men når man repræsenterer en arbejdsplads, synes jeg at der burde være større fokus på at det der skrives kan forstås. Jeg er ligeglad med småfejl og slåfejl. Men jeg bliver sgu lidt irriteret når jeg ikke kan forstå f.eks. hvad der bedes om. 

Jeg vil gerne høre hvad I tænker? Bemærk lige at jeg skelner mellem privat og professionel kommunikation :-)

Kunne I f eks. finde på at fravælge en enkelt-mands-virksomhed hvis materialet er fuld af fejl ? 

Er det et tabu at stave dårligt? Hvad mon der gør at nogle ikke beder om hjælp og at andre (kolleger) ikke tilbyder hjælp eller konstruktiv kritik.

nu er jeg så en af dem der hverken kan stave eller skrive rigtig men prøver altid at skrive forstålig når jeg er ude ved kunder 

så beklager meget at man vil fravælge et firma pga at en ikke kan stave og sætte ., rigtig det er jeg som person meget ked af at læse samt det er er jo ikke alle der vil eller ønsker at stå ved deres private STORE problem i denne perfekte verden 

hilsen hinde der elsker at stå ved hun ikke kan stave  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Sprit25 skriver:

Grunden til at det er et tabu at stave, dårligt er fordi folk ser ned på det. Nu ved du jo ikke om personen er ordblind?

Men hvis man ved at man er ordblind, og skal sende noget ud, hvorfor beder man så ikke om hjælp? Det er jo ikke ens skyld at man er ordblind. Jeg retter til tider en der er ordblind, ikke for at være ond, men for at hjælpe.
Hvis det bare er fordi man er doven, skal man ikke skrive vigtige beskeder ud til folk.

Anmeld Citér

5. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Sprit25 skriver:

Fordi meget dysleksi kan forbedres, hvis det trænes. Naturligvis skal det lige kontrolleres, men hvis folk ikke dømte dårlige stavere. jamen så ville folk bede om hjælp

Men der er også mange ordblinde, der bliver sindsyg sure og fornærmet hvis man siger man ikke kan læse det, ikke forstår hvad de skriver... Det er jo ikke vores skyld, det er svært at svare på noget, hvis man ikke kan forstå det. 

Jeg tror ikke folk dømmer, men undrer sig. Hvis du VED at du staver dårligt, så bør du da kunne sige; Ved du hvad, kan du ikke læse det her igennem? 
Det gør jeg da, og jeg er ikke ordblind, men derfor får jeg for det meste altid en til at læse det igen, for at være sikker på at det er godt, det lyder rigtigt, forståeligt.. 
Og Ja det kan forbedres, jeg ser det hos en fra min klasse, men man skal også kunne klare at folk spørg, når de ikke kan læse hvad der bliver skrevet, igen ikke for at være ond, men fordi det er ulæseligt for os, ligesom at det vi skriver kan være ulæseligt for dem, og så forklarer man det. Ordblind eller ej.. 

Anmeld Citér

5. december 2019

BAE

Profilbillede for BAE
fnuggi skriver:

nu er jeg så en af dem der hverken kan stave eller skrive rigtig men prøver altid at skrive forstålig når jeg er ude ved kunder 

så beklager meget at man vil fravælge et firma pga at en ikke kan stave og sætte ., rigtig det er jeg som person meget ked af at læse samt det er er jo ikke alle der vil eller ønsker at stå ved deres private STORE problem i denne perfekte verden 

hilsen hinde der elsker at stå ved hun ikke kan stave  

Du behøver jo heller ikke stå FREM, og fortælle hele verden at du ikke kan skrive, men du har vel gode kollegaer, en chef, der ved at du har et problem med dem. Så i stedet for at gøre det til et problem, så spørg om hjælp eller gennemlæsning, det er der ingen skam i(jeg gør det selv og jeg er ikke ordblind) Vi er her for at hjælpe hinanden med de forskellige problemer vi har. 

Og for at sige noget, ville jeg ikke gætte på at du var ordblind ud fra din tekst, men at du bare har ramt knapperne forkert, som jeg selv gør nogle gange.. 

Men tro mig, der er nogen der virkelig skriver, så det er SÅÅÅ svært at læse hvad der står, og nej jeg dømmer ikke, men hvis et firma sender noget ud, der er så ulæseligt, så hjælper det dem ikke ligefrem, når kunderne ikke kan læse hvad der står. Det kan også give problemer, hvis kunden har læst en ting og der så står noget andet.. 

Anmeld Citér

5. december 2019

Carina:-)

Jeg er en af dem der aldrig har lært fx at sætte kommaer - og jeg møder indimellem en der gør meget ud af at fortælle mig at , jeg laver skrive fejl .

Jeg er så bedøvende ligeglad , men forstår godt hvis nogen kan have det svært med at fx at bede om hjælp - da nogen " typer"  bare hodt kan lide at fortælle andre hvor forkerte de er . Og hvis ens selvværd i forvejen er i bund .... Ja så rækker man ikke ud og sætter fokus på ens svagheder.

Jeg er så heller ikke den der skriver ud fra mit firma - det har jeg ansatte til .

Netop fordi nogen ikke kan abstrahere fra fx en kommafejl,  og sætter en rød tråd igennem alt pga noget så ubetydeligt. 

Anmeld Citér

5. december 2019

Hjemmegaaende

Vore ene pædagog har ADHD og er stærkt ordblind. Til gengæld er han verdens bedste pædagog. Jeg er ret så ligeglad med stavefejl på intra - for det meste kan man gætte sig frem til det væsentligste

Anmeld Citér

5. december 2019

Tommelise

Sprit25 skriver:

Fordi meget dysleksi kan forbedres, hvis det trænes. Naturligvis skal det lige kontrolleres, men hvis folk ikke dømte dårlige stavere. jamen så ville folk bede om hjælp

Faktisk så bliver dårligere stavere ikke dømt eller set ned på - i hver fald ikke af alle.

Det er ikke som tidligere, hvor de blev betragtet som dummere end andre. 

Og har man et job, hvor man sender noget skriftligt ud, så bør man enten bede om hjælp - eller undlade at bliver sur, hvis man bliver tilbudt hjælp.

Rigtig mange vil faktisk gerne hjælp en kollega. Vi har jo alle vores styker og svagheder.

Jeg vil også gerne have hjælp af en kollega, hvis der er noget, der ikke ligger lige til højrebenet for mig.

Jeg læser som regel korrektur på brochurer og andet på min arbejdsplads. Der er ingen dårligere stavere på min arbejdsplads, men vil vil gerne undgå slåfejl. Og jeg retter altså også, hvis der er skrevet "lagt" i stedet for "ligget".

For det betyder noget, hvad det er man sender ud. Man er ikke privat, men repræsenterer sin arbejdsplads.

Og nej- jeg ser ikke ned på ordblinde. Min morbror er stærkt ordblind, men har tidligere drevet sit eget firma.

Men det var selvfølgelig ikke ham, der skal skrive til kunderne. 

Det afhænger selvfølgelig af, hvilken arbejdsplads, man har. Men det virker uprofessionelt at sende fejlfyldte mails ud til kunder. 

Det afhænger selvfølgelig af, hvilken arbejdsplads, man er på. Og mange forældre vil nok se igennem en dygtig pædagogs stavefejl. Men jeg kan godt forstå, at TS bliver irriteret, hvis det bliver uforståeligt.

Og jeg kan godt forstå, at en dansklærer krummer tæer, hvis skolelederen sender noget ud til forældrene, som er fyldt med fejl.

Anmeld Citér

5. december 2019

lineog4

Tommelise skriver:

Faktisk så bliver dårligere stavere ikke dømt eller set ned på - i hver fald ikke af alle.

Det er ikke som tidligere, hvor de blev betragtet som dummere end andre. 

Og har man et job, hvor man sender noget skriftligt ud, så bør man enten bede om hjælp - eller undlade at bliver sur, hvis man bliver tilbudt hjælp.

Rigtig mange vil faktisk gerne hjælp en kollega. Vi har jo alle vores styker og svagheder.

Jeg vil også gerne have hjælp af en kollega, hvis der er noget, der ikke ligger lige til højrebenet for mig.

Jeg læser som regel korrektur på brochurer og andet på min arbejdsplads. Der er ingen dårligere stavere på min arbejdsplads, men vil vil gerne undgå slåfejl. Og jeg retter altså også, hvis der er skrevet "lagt" i stedet for "ligget".

For det betyder noget, hvad det er man sender ud. Man er ikke privat, men repræsenterer sin arbejdsplads.

Og nej- jeg ser ikke ned på ordblinde. Min morbror er stærkt ordblind, men har tidligere drevet sit eget firma.

Men det var selvfølgelig ikke ham, der skal skrive til kunderne. 

Det afhænger selvfølgelig af, hvilken arbejdsplads, man har. Men det virker uprofessionelt at sende fejlfyldte mails ud til kunder. 

Det afhænger selvfølgelig af, hvilken arbejdsplads, man er på. Og mange forældre vil nok se igennem en dygtig pædagogs stavefejl. Men jeg kan godt forstå, at TS bliver irriteret, hvis det bliver uforståeligt.

Og jeg kan godt forstå, at en dansklærer krummer tæer, hvis skolelederen sender noget ud til forældrene, som er fyldt med fejl.

Der fik du dansklæreren (og matemtiklæreren) til at undre sig, for både ligger og lagt kan være korrekt alt efter bøjningsform og betydning. 

Jeg går ud fra du taler om den sjove sætning: jeg har lagt på sofaen, som jeg har set skrevet, men aldrig hørt blive sagt (måske det ikke hører til her i Sydsjælland, hvor vi har så mange andre "talefejl").

Jeg kan sagtens overse egne slåfejl og især kommafejl, men sjovt nok springer andres fejl mig i øjnene (ikke kommafejl). Og en af mine kæpheste er yngling/yndling. Det handler dog mere om en glæde ved det nuancerede og ældre danske sprog end det handler om at stave. 

Anmeld Citér

5. december 2019

nanan78

Profilbillede for nanan78

Som andre skriver betyder konteksten meget. Hvis man vil sælge mig en ydelse eller et produkt, og ikke har ulejliget sig med at kontrollere for stave- eller slåfejl, betragter jeg det som virkelig useriøst og brochuren havner i skraldespanden.

I andre sammenhænge går jeg mindre op i det, men man bemærker det. Sålænge det er let læseligt betyder det ikke så meget. Dog ser man indimellem indlæg eller beskeder der er komplet uforståelige pga enten stavefejl eller komplet mangel på tegnsætning. Dem spilder jeg ikke tid på.

Jeg ser ikke ned på hverken dårlige stavere eller dårlige tegnsættere. Men jeg ser ned på manglende omhu i et professionelt regi, hvor et skrevet budskab skal ud til kunder eller lignende. Hvis jeg sender skriftligt materiale ud i arbejdsøjemed, er det altid korrekturlæst af andre, selvom jeg selv staver udemærket.

Anmeld Citér

5. december 2019

Tommelise

lineog4 skriver:

Der fik du dansklæreren (og matemtiklæreren) til at undre sig, for både ligger og lagt kan være korrekt alt efter bøjningsform og betydning. 

Jeg går ud fra du taler om den sjove sætning: jeg har lagt på sofaen, som jeg har set skrevet, men aldrig hørt blive sagt (måske det ikke hører til her i Sydsjælland, hvor vi har så mange andre "talefejl").

Jeg kan sagtens overse egne slåfejl og især kommafejl, men sjovt nok springer andres fejl mig i øjnene (ikke kommafejl). Og en af mine kæpheste er yngling/yndling. Det handler dog mere om en glæde ved det nuancerede og ældre danske sprog end det handler om at stave. 

Ja, jeg retter lagt til ligget, når det bliver brugt grammatisk forkert.

Det hedder ikke "Jeg har lagt i sengen i 3 dage" - men "Jeg har ligget i sengen i 3 dage". Det er en grammatisk fejl, som du selvfølgelig ved.

Det hedder også: "Jeg lægger bogen på bordet" - og "Bogen ligger på bordet" - ikke omvendt. Det ene er en bevægelse, og det andet en stilstand. Det ved du selvfølgelig også.

Og en yngling er jo en ung person. Så det har ikke noget med yndlingsblomst eller yndlingsfarve at gøre.

I mit fag virker det nemt uprofessionelt og useriøst at sende noget ud med stavefejl. Det er knap så vigtigt som i tidligere jobs, men jeg kan stadig ikke lide at sende noget ud med fejl i.

Det er svært at tale om kommafejl, da man jo både kan bruge det grammatiske komme og pausekommaet. Jeg bruger det grammatiske, da jeg slet ikke kan finde ud af pausekommaet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.