Den der med jul og svigerfamilien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2019

Tommelise

At I gerne vil holde jul hjemme er jo fair nok. 

Da jeg var barn, holdt vi jul på skift hos de to sæt bedsteforældre, og første gang vi holdt det hjemme, føltes det helt forkert. Så det er nok, hvad man er vant til. 

Jeg kan sådan set godt forstå, at du synes, det er hyggeligere at tulre rundt i nattøj den 25. og bare slappe af og nyde det. 

Men der er tale om en tradition, som har eksisteret i mange år, og det lyder ikke, som om din mand ønsker at melde fra eller lave om på det. Og jeg synes, man skal passe på med at ville ændre sin svigerfamilies juletraditioner. Det er jo en dato, som mange har sat af, og hvis man som svigerdatter vil ændre den dato, så rammer det  måske nogle mennesker, som har andre planer den 26.

Som flere foreslår - hvorfor ikke tage af sted og bare være med et par timer og så tage hjem, hvis børnene bliver for trætte, eller det hele bliver lidt for meget. 

Så kan I jo bruge den 26. som en rigtig hyggedag.

Jeg ville nok vælge at tage ja-hatten på. Det er da også lidt trist for din mand, hvis han ikke kan deltage i en tradition, som måske betyder noget for ham, og hvor han måske ser en del af familien, som han ikke ser så tit.

Jeg har også familie, som jeg ikke ser så tit, og jeg elsker, når vi er sammen. Det er dog ikke i julen, men på andre tidspunkter.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hej med jer 

Som børnefamilie med små børn har vi i år valgt at vi vil holde jul hjemme. Vi er trætte af at holde andres jul, og vil i stedet vælge hvilke traditioner vi synes er vigtige og som vi vil give videre. Og desuden er vi glade for at kunne putte børnene i deres egne senge uden stress og jag. 

Vi har så valgt den tilgang at de der har lyst fra vores familier er velkomne hos os. 

Min familie er meget forstående og lavede selv samme stunt da vi var små, men min mands familie derimod er ikke helt med på vognen. 

Min mands familie plejer desuden altid at invitere til stort julegilde d. 25 december hvor der kommer familie fra nær og fjern og ofte er det MEGET fjern familie, som vi kun ser den ene gang om året. Og jeg kender dem ikke, som i slet ikke, og kan faktisk ikke huske hvad de hedder. Det er desuden et heldags arrangement og det er tydeligt at det er en familie hvor der ikke har været små børn i MEGET længe. Derfor er dagen ikke nødvendigvis særlig velegnet for små børn, som desuden er trætte efter juleaften og som helst vil være hjemme og lege med sine gaver. 

Jeg har meget lyst til at melde ude at vi ikke kommer hos dem d. 25, da vi gerne vil skabe vores egne juletraditioner, og min mand forstår bestemt godt hvad jeg tænker og er også til dels med på vognen. Dog er hans bånd til særligt hans mor meget tæt og han vil gå langt for at gøre hende glad. Derfor er han ikke med på at droppe d. 25 hos dem. Øv øv! 

Hvad ville I have gjort i sådan en situation? Ville i tage kampen op eller ville i overgive jer? 

Jeg ville sådan ønske at d. 25 var en dag hvor børnene kunne have nattøjpå hele dagen og lege med deres gaver i hele stuen, og hvor vi kunne lave noget lækkert mad selv, gå en tur og bare hygge os og slappe af, men ak det er ikke let at bliver voksen for alvor ;-) 

Tak! 

Ja det er noget lort når svigerfamiliens traditioner ikke lige rammer ens smag, men sådan er det nu bare en gang i mellem. 

Din mand vil gerne have afsted, det er hans familie. Du vil gerne bare trille rundt derhjemme hele dagen i nattøj. Hans familie har gjort det i mange år(og at andre foreslår at få det ændret til 26, det er nok ikke det letteste når det gælder mange mennesker og folk der nok skal rejse frem og tilbage, så...)

Nu ved jeg ikke hvornår det starter, men kan I ikke aftale at komme lidt før, eller tage hjem lidt før, og så hopper i nattøj og hygge? Hvorfor er det ikke børnevenligt? Bliver der drukket i store baner? Gætter på at I så har de eneste børnebørn, men det er vel ikke første år I har små børn? (Så I har vel været med før med børn?)

Du skriver at BØRNENE helst vil være hjemme og lege med deres legetøj.. Har de sagt det eller er det noget du lægger på dem? Og hvem siger at de er trætte? Det kommer vel an på hvor længe I holder den oppe ellers er det vel ikke meget anderledes end mange andre aftener? 

Jeg synes I skal snakke om det, og så tage af sted nogle timer, hav et godt gilde, og så prøv at gør en indsats i at lære hans families navne at kende(Også selvom du kun ser dem en gang om året.) og hav en afslappet 26. dec.
Og så tal med svigerfamilien om næste år, i stedet for at gør det til et problem, for du det er din mand der kommer til at stå i midten og ville gøre alle glade, og det er ikke helt fair. 

Anmeld Citér

4. november 2019

MT_2011

Hvorfor ikke tage med den 25 og så lave den 26 til en tradition hvor i render i nattøj og hygger? Det er din mands familie og lige så vel som du helt sikker gerne vil have din mand deltager i noget med din familie, så bør du også strække sig her. Det ender alligevel altid oftest med at være hyggeligt, når man først er kommet afsted selvom lysten ikke var der.

Og at en vil have rykket det til den 26, forstår jeg godt de ikke vil godtage, når det er mange mennesker der skal samles og det allerede er deres tradition.

Anmeld Citér

4. november 2019

Lje

Anonym skriver:

Ord er virkeligt bare sorte og hvide og let misforståelige, for der er intet i mit oplæg der er ment som at jeg vil bekrige min mand eller ikke vil min svigerfamilie og deres traditioner. 

Jeg vælger heller ikke arrangementet helt fra, men tænker vi finder en løsning der hedder at vi tager afsted til kaffe og kører hjem efterfølgende.

Og det handler bestemt ikke om at jeg ikke kan og vil stramme mig an for min mands skyld - tværtimod! 

Men det ER et voksenarrangement og hvor der bliver fundet drinks frem før kaffen er på bordet, og den del er jeg på ingen måder interesseret i at mine børn skal være en del af. 

Og jeg har helt ærligt ikke lyst til at tage en klapsammenmad med til mine børn. Der synes jeg bestemt det havde været bedre at min svigerfamilie var interesserede i at mødes på midten og spise aftensmad lidt før 19.30, hvor mine børn altså sover. 

Og det er bestemt ikke for at være bekrigerisk. Jeg tænker bare på at få dem bedste dag for mine børn. 

Vi kan meget hurtigt blive enige om, at det var en mere inkluderbde fælles løsning hvis svigerfamilien viste interesse for at komme jer i møde (spiste tidligere og gemte drinksfesten).

Men enten tænker de ikke over det, ellers vælger de det bevidst fra fordi deres tid med små børn har været - ellers er du måske knap så kompromissøgende? Har du fx spurgt: "svigermor, er det en mulighed, at I snacker lidt til en forret kl. 17:30, sådan vi kan spise sammen?" - forudsat dit ønske er, at spise der. 

Vh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.