Den der med jul og svigerfamilien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2019

A38

Jeg synes det er super fint at trække stikket og sige at nu holder I jul selv efter I har fået børn. Det tænker jeg også selv at gøre, når min pige bliver større og evt får søskende.

Jeg kan også godt forstå lysten til at holde fri d. 25., men omvendt så synes jeg også at det kan være sundt for alle at vedligeholde en tradition, som din svigerfamilie har haft i mange år. Selvom det måske ikke er skidesjovt for ungerne, så virker det som en dag hvor familie fra nær og især fjern kommer. Det synes jeg egentligt er ret fedt. Så hvad med et kompromis, hvor I tager ungernes nye legetøj med og smutter efter frokost - eller sådan noget? I kan jo prøve at præge traditionen til at være lidt mere børnevenlig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvad med at du går hjem med ungerne når du synes og din mand bliver længere hvid han nu synes det er hyggeligt at se resten af sin familie som han ellers ikke ser: 

Anmeld Citér

4. november 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej med jer 

Som børnefamilie med små børn har vi i år valgt at vi vil holde jul hjemme. Vi er trætte af at holde andres jul, og vil i stedet vælge hvilke traditioner vi synes er vigtige og som vi vil give videre. Og desuden er vi glade for at kunne putte børnene i deres egne senge uden stress og jag. 

Vi har så valgt den tilgang at de der har lyst fra vores familier er velkomne hos os. 

Min familie er meget forstående og lavede selv samme stunt da vi var små, men min mands familie derimod er ikke helt med på vognen. 

Min mands familie plejer desuden altid at invitere til stort julegilde d. 25 december hvor der kommer familie fra nær og fjern og ofte er det MEGET fjern familie, som vi kun ser den ene gang om året. Og jeg kender dem ikke, som i slet ikke, og kan faktisk ikke huske hvad de hedder. Det er desuden et heldags arrangement og det er tydeligt at det er en familie hvor der ikke har været små børn i MEGET længe. Derfor er dagen ikke nødvendigvis særlig velegnet for små børn, som desuden er trætte efter juleaften og som helst vil være hjemme og lege med sine gaver. 

Jeg har meget lyst til at melde ude at vi ikke kommer hos dem d. 25, da vi gerne vil skabe vores egne juletraditioner, og min mand forstår bestemt godt hvad jeg tænker og er også til dels med på vognen. Dog er hans bånd til særligt hans mor meget tæt og han vil gå langt for at gøre hende glad. Derfor er han ikke med på at droppe d. 25 hos dem. Øv øv! 

Hvad ville I have gjort i sådan en situation? Ville i tage kampen op eller ville i overgive jer? 

Jeg ville sådan ønske at d. 25 var en dag hvor børnene kunne have nattøjpå hele dagen og lege med deres gaver i hele stuen, og hvor vi kunne lave noget lækkert mad selv, gå en tur og bare hygge os og slappe af, men ak det er ikke let at bliver voksen for alvor ;-) 

Tak! 

Jeg har også familie, som jeg kun ser én gang om året, også i julen. Netop derfor er det meget vigtigt for mig, at vi er med den pågældende dag, og at min mand - og siden mine børn, da de blev større - har prioriteret ikke bare at være med, men også at gøre en indsats for at lære den del af min familie at kende. Det er ikke nødvendigvis de letteste mennesker at være sammen med og komme ind på livet af, men de er en del af min baggrund og historie, og jeg har mange barndomsminder med dem. 
Det ville umiddelbart have været lettere og hyggeligere at blive hjemme sådan en dag, især da børnene var små, men så ville jeg jo aldrig se dem - udover til begravelser. Og min mor ville være forståeligt ked af, at den del af hendes familie aldrig mødte hendes allernærmeste familie, bl.a. hendes børnebørn. 

Jeg synes, man skal træde meget varsomt, før man som “udefrakommende” vurderer, at nogle familierelationer ikke er vigtige og sagtens kan prioriteres fra. Nye, egne traditioner er fint, men man behøver jo ikke skære alt eksisterende fra på den konto. 

Anmeld Citér

4. november 2019

Anonym

Syntes sagtens i kan vælge at holde jul selv. Det står alle frit for. (så får i den rolige jul i eftersøger) 

Men d 25 ville jeg nok holde fast i. Ingen siger i skal være de sidste der tager hjem. 

Det er selvmodsigende at melde sig ud af begge dele. 

Vi skal ikke noget vildt de sidste 10 dage op til jul. Og har altid kun den 24 planlagt. Der ingen traditioner med kærestens familie mere og min er helt på Sjælland. Og der deltager de heller ikke i noget. Der kan jeg mærke jeg savner lidt at have et fast sted at ma. Kan mødes mellem jul og nytår til lidt hygge.  Jeg arbejder hvert andet år. Så julen er ligesom forbi når den 24 ende er gået hos os. Det lidt trist syntes jeg.. 

Anmeld Citér

4. november 2019

Miti's mama

Jeg kan slet ikke forstå at man holder noget d. 25, der alle jo trætte og vil gerne have en fridag? 

Jeg ville tage derhen, men gå igen inden de første drinks kommer på bordet. Så er I med til den 'børnevenlige' del, det må de kunne forstå. Mht at flytte det til d 26, så er jeg helt enig, men det er desværre nok en sej kamp at flytte nogen form for juletraditioner i det her land...

Håber I får en hyggelig jul 

Anmeld Citér

4. november 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Åh jeg kender debatten. 

Både min mand og jeg har altid hadet når vi skulle noget d. 25 og efter vi har fået børn er lysten dalet enormt. Vi har det nemlig som jer, det er en dag børnene kan få lov at kigge på legetøj og rende rundt i nattøj. Begge vores familier har arrangementer d. 25, det på min side er stille og roligt med de nærmeste ( hjemme hos mormor i nattøj) og på min mands side er det den store fest med fjern familie, som ikke er børnevenligt og med folk vi kun ser den ene gang om året. 

Vi har debatten hvert år, og den er endnu ikke afsluttet i år. 

Nu ved jeg ikke hvor langt væk det arrangement den 25. Er væk, men mit forslag er at komme et par timer ( nu ved jeg ikke hvor gamle dine børn er, men så det passer med en middagslur hvis du har børn der sover lur), så et par timer og så hjem. Så har I formiddagen til at hygge og slappe af men viser lige flaget. Den model kræver dog at man ikke skal kører for langt. 

Anmeld Citér

4. november 2019

L-Lotte

I min familie har jeg helt fra barn været vant til at vi var noget den 24, 25 og 26. Jeg har altid synes det var fantastisk og der har været nogle at lege med med det nye legetøj.

Anmeld Citér

4. november 2019

LSS

Jeg synes du skal tage ja hatten på, og tage afsted med mand og børn. Måske kun få timer. Men ligeså vel som du ønsker at lave dine egne traditioner, så er det her en tradition i din mands familie og den sætter din mand sikkert stor pris på. I øvrigt tager børn ikke skade af at faster Oda og Onkel Heino snupper en drink eller to før kaffen kommer på bordet  

Anmeld Citér

4. november 2019

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Hej med jer 

Som børnefamilie med små børn har vi i år valgt at vi vil holde jul hjemme. Vi er trætte af at holde andres jul, og vil i stedet vælge hvilke traditioner vi synes er vigtige og som vi vil give videre. Og desuden er vi glade for at kunne putte børnene i deres egne senge uden stress og jag. 

Vi har så valgt den tilgang at de der har lyst fra vores familier er velkomne hos os. 

Min familie er meget forstående og lavede selv samme stunt da vi var små, men min mands familie derimod er ikke helt med på vognen. 

Min mands familie plejer desuden altid at invitere til stort julegilde d. 25 december hvor der kommer familie fra nær og fjern og ofte er det MEGET fjern familie, som vi kun ser den ene gang om året. Og jeg kender dem ikke, som i slet ikke, og kan faktisk ikke huske hvad de hedder. Det er desuden et heldags arrangement og det er tydeligt at det er en familie hvor der ikke har været små børn i MEGET længe. Derfor er dagen ikke nødvendigvis særlig velegnet for små børn, som desuden er trætte efter juleaften og som helst vil være hjemme og lege med sine gaver. 

Jeg har meget lyst til at melde ude at vi ikke kommer hos dem d. 25, da vi gerne vil skabe vores egne juletraditioner, og min mand forstår bestemt godt hvad jeg tænker og er også til dels med på vognen. Dog er hans bånd til særligt hans mor meget tæt og han vil gå langt for at gøre hende glad. Derfor er han ikke med på at droppe d. 25 hos dem. Øv øv! 

Hvad ville I have gjort i sådan en situation? Ville i tage kampen op eller ville i overgive jer? 

Jeg ville sådan ønske at d. 25 var en dag hvor børnene kunne have nattøjpå hele dagen og lege med deres gaver i hele stuen, og hvor vi kunne lave noget lækkert mad selv, gå en tur og bare hygge os og slappe af, men ak det er ikke let at bliver voksen for alvor ;-) 

Tak! 

Jeg kan udmærket forstå du gerne vil skabe jeres egne juletraditioner, men sådan som du skriver det lyder det som om du overhovedet ikke vil afsted den 25. og hellere vil være uvenner med manden.

Hvad med at lave et kompromis om at tage ☓ antal gaver med som børnene kan lege med, og evt. arrangere det så at du og børnene kan tage hjem lidt tidligere? 

Jeg er vokset op med at man tog til kombineret julefrokost/morfars fødselsdag d. 25., og vi endte ofte med at være der næsten hele dagen fordi næsten alle deres børn, børnebørn og oldebørn kom forbi.

Da jeg blev mor mente jeg at vi selvfølgelig også skulle med mens min søns far helst ikke ville afsted - netop også fordi han ikke kendte de andre. Vi gik så på et kompromis om at vi alle tre tog afsted og så kunne han tage hjem når han ville og jeg kom senere.

Anmeld Citér

4. november 2019

Soonmom

Sådan gjorde min mands familie også. 

Jeg fik ret hurtigt efter vi fik børn gennemtrumfet at det skulle være den 26 istedet. Så det er vel bare at melde ud at I ikke kommer da I holder datoen hellig, så hvis de ønsker at se jer må det blive den 26.

Hvis arrangementet er som de skriver ville jeg da bare lade manden tage afsted, da det jo tydeligvis ikke er for børn 

Vi holder i øvrigt også selv jul og starter kl 15/16 så børnene bliver lagt som vanlig kl 19 (hvis slet ikke er tidligt, da de var fuldstændig brugte sidste år) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.