Matsør skriver:
Jeg har læst alle indlæg, og vil bare komme med mit besyv. Jeg mistede selv min mand pludseligt for 6,5 år siden. Ikke til en lægefejl, men af sygdom. Der gik 14 dage fra diagnose til død.
Sorg er en voldsom verden at være i, men det skulle gerne være sådan, at man med tiden finder en plads til den, hvor den følger en resten af livet, måske bryder frem ind imellem, men hvor man også lever et fuldt og helt liv. Det tager år og måske endda resten af livet at nå dertil.
Jeg gik til psykolog da min mand døde. Og af to omgange efterfølgende måtte jeg afsted igen. Første gang med en stressreaktion, og anden gang med en sorgreaktion. Der gik det op for mig, at jeg er nødt til at anderkende og acceptere, at sorgen for altid vil være en følgesvend - men ikke behøver at hæmme mig i mit liv.
Jeg har hele vejen igennem, nærmest trodsigt og også når omgivelserne blev lidt beklemte ved det, talt meget om min mand. Han måtte ALDRIG blive et tabu. Ikke mindst fordi vi har to børn sammen, som skal lære deres far at kende, og vide at de har en far - også selvom han ikke er i nærheden.
Anyway... det vigtigste for mig har været, at jeg skal videre MED min mand. Også selvom ham er død. Jeg skal ikke videre uden ham. Han vil altid være en del af mit liv, min historie og min person. Og det er helt okay. Mange tror at man skal komme “over” en afdød. Måske også din mor. Måske tror hun, at omverdenen forventer at hun først er kommet videre, når hun ikke snakker om ham mere. Og derfor lukker hun helt af for alt, der har med ham at gøre. Jeg ved det ikke...
For et par år siden kom der stor fokus på det man kaldet kompliceret sorg, og det er faktisk en reel diagnose, der kan udløse hjælp fra det offentlige. Uden at være ekspert, tænker jeg, at din mor måske falder ind under den mulighed.
Ift. venner: jeg har kun 1 ven tilbage fra inden min mand døde. Resten er faldet fra stille og roligt. Nogen fordi de ikke kunne rumme hans død og min sorg, nogen fordi jeg ikke kunne rumme dem - og nogen fordi det er benhårdt at være venner med en, der har mistet. Vi er ikke nemme at være venner med, slet ikke i de første år. Vi har som regel ikke overskud til at give igen, vi har brug for nærmest urimeligt meget hjælp og støtte, og jeg tror ofte det kan føles som om venskabet er en envejsforbindelse. Desværre. Men der er håb. Jeg har overskud nu til at danne nye relationer, der er nye mennesker i mit liv og endda kontakt til et par af de gamle igen. Så der er håb for din mor også. Men det kræver at hun accepterer sit tab og finder en sund vej at komme i gang med t leve igen - og det tror jeg hun har brug for hjælp til.
Alt held og lykke til både din mor og dig 

Det er netop det - sorg er ikke noget, man kommer over, men kommer igennem.
Og tit forvandler sorgen sig og bliver til et savn. Et savn man kan leve med.
Det lyder ikke, som om TS gør moderens tab til et tabu, men at moderen gør det.
Sorg kan blive til netop det, du kalder "kompliceret sort" - men det hjælper ikke, hvis TS´s mor nægter at tage imod hjælp.
De har jo flere gange forsøgt at få hende til psykolog. Ingen kan tvinge hende. Hun skal selv ville det.
Jeg har haft en depression, og i begyndelsen ville jeg faktisk ikke tage imod hjælp - jeg gik hos tereapeuten, men jeg var ikke indstillet på at tage det ind.
Men det gik op for mig, at det var mig selv, der sad med nøglen til at blive rask.
Der er ikke noget at sige til, at det er svært for TS at ss moderen på den måde. At se hende ked af det.
Men det er moderen selv, der skal indse, at hun har brug for hjælp.