Min mand ryger hash og har gjort det alt den tid vi har været sammen. I starten var det ikke hver dag, men det har været dagligt de sidste 8 år ca. Vi har to børn på 3 og 6 år.
Han er faktisk ved at prøve at skære ned, og har været i gang med det i et halvt års tid. For øjeblikket ryger han en gang om ugen, og det er jeg ok med. Så længe han ikke er træls og sur de andre dage. Det har været svært for ham at stoppe, men det er sket efter eget ønske - ellers tror jeg ike det ville gå.
Jeg foretrækker selvfølgelig at han ikke ryger, men jeg kunne aldrig finde på at gå fra ham pga. af det. Han er en virkelig god far, og han ryger kun efter at ungerne er gået i seng, og ikke mere end at han godt kan være en ansvarlig forældre, hvis der bliver behov for det. Jeg synes ikke det er meget anderledes end hvis jeg selv drikker et glas vin eller to en aften.
Der er meget få mennesker der ved at han gør det, han lever et helt normalt liv med arbejde, familie og venner. Jeg har heller aldrig været bange for at vores børn skulle blive fjernet, jeg kan simpelthen ikke se, at der skulle være et grundlag at fjerne dem på. Det eneste jeg nogensinde har været nervøs for er, at han skulle få taget kørekortet, for det dan spores i lang tid selvom han aldrig kører, når han har røget. Og så har det givet ham nogle irriterende vaner med at sidde længe oppe og ikke få sovet nok. Ellers er det ikke noget, der nogensinde har haft indflydelse på vores forhold.
Jeg synes det er fint at dig og din kæreste får taget en snak om tingene, men jeg synes det er meget drastisk at gå fra ham pga. af det, hvis han ellers godt kan styre det. Det har i øvrigt fungeret meget bedre for min mand at trappe ned end at stoppe helt fra den ene dag til den anden. Det har han prøvet tidligere uden success.
Det, TS beskriver, er jo ikke en mand med et forbrug, men en mand med en afhængighed. Han får abstinenser, hvis han ikke ryger hver dag. Der er en stor forskel på at have en forælder, der nyder et glas vin eller to hver aften, og på at have en forælder, der er nødt til at drikke alkohol dagligt for at fungere fysisk og mentalt.