Ville du tage med?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2019

Tommelise

asphodel skriver:

Min mor er tæt med to af sine kusiner, og de skiftes til at holde julefrokost hvert år, hvor alle i de tre respektive familier inviteres med, inklusive mig, min mand og vores barn. Jeg tager aldrig med, for jeg kender dem ikke, har ikke noget med dem at gøre, og jeg er heller ikke interesseret i at have noget med dem at gøre. Jeg vil hellere bruge min tid på de mennesker, som rent faktisk spiller en rolle i mit liv.

Jeg ville ikke tage med til noget af pligt, heller ikke selvom det er familie. Hvis du har LYST, så tag med, og ellers så bare sig pænt nej tak. Du skylder dem ikke noget, og bliver de smækfornærmede, så vær du glad for at du ikke tog med og spildte din tid på den type mennesker. 

(Selvfølgelig inviterer de dig af pligt. Det er ikke ensbetydende med at de forventer eller håber at du kommer)

Hvorfor skulle de dog blive smæk fornærmede. Det var da en negativ indstilling til andre mennesker.

Og du kan da ikke vide, om de er inviteret af pligt. 

Det ville mine kusiner og fætre i hvert fald ikke være, selv om vi sjældent ses.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Det er helt okay, at TS melder afbud.

Men hvis jeg inviterede mine kusiner og fætre, som jeg ikke ser så tit, så ville jeg godt nok være ked af det, hvis de mente, at de bare var inviteret af pligt.

For det ville det absolut ikke være. Jeg vil gerne se dem.

Men af nysgerrighed. Hvor meget kendskab har du til dine fætre og kusiner? Snakker i selvom i ikke ses. Ønsker tillykke med fødselsdage osv?

Anmeld Citér

17. september 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg ønsker sjældent fætre kusiner tillykke med fødselsdagen heller ikke på facebook - jeg ved ikke nødvendigvis hvad de laver og om de har fået ny kæreste før vi mødes.

Alligevel synes jeg det er hyggeligt at mødes med dem og selvom vi måske har så meget tilfælles mere - har vi stadig minder fra vores barndom og bedsteforældre at tale om.

Jeg ser dem kun til de helt store begivenheder og inviterer dem ikke af pligt og håber da heller ikke de inviterer mig af pligt, men fordi vi alligevel har historie sammen og minder som vi gerne vil bevare også når vores forældre er væk for så er ens fætre og kusiner jo dem der er tilbage, som har minder fra hele ens liv og om ens bedsteforældre osv.

Men selvfølgelig bliver kontakten ofte mindre når man bliver voksen og får sin egen familie - men altså hvis du ikke gider den del af din familie så meld afbud og lad være med at invitere dem, hvis i holder noget.

Anmeld Citér

17. september 2019

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Jeg ønsker sjældent fætre kusiner tillykke med fødselsdagen heller ikke på facebook - jeg ved ikke nødvendigvis hvad de laver og om de har fået ny kæreste før vi mødes.

Alligevel synes jeg det er hyggeligt at mødes med dem og selvom vi måske har så meget tilfælles mere - har vi stadig minder fra vores barndom og bedsteforældre at tale om.

Jeg ser dem kun til de helt store begivenheder og inviterer dem ikke af pligt og håber da heller ikke de inviterer mig af pligt, men fordi vi alligevel har historie sammen og minder som vi gerne vil bevare også når vores forældre er væk for så er ens fætre og kusiner jo dem der er tilbage, som har minder fra hele ens liv og om ens bedsteforældre osv.

Men selvfølgelig bliver kontakten ofte mindre når man bliver voksen og får sin egen familie - men altså hvis du ikke gider den del af din familie så meld afbud og lad være med at invitere dem, hvis i holder noget.

Forstår så udemærket alle jeres grundlag for at tage med. Jeg kan bare ikke selv nikke genkendende. 

Jeg har ingen minder fra min barndom med dem. Når vores forældre ikke er der mere. Så vil vi ikke ty til hinanden. 

Jeg inviterer dem aldrig fordi jeg vil føle jeg gør det af pligt og ikke af så meget andet. 

Det er slet ikk fordi jeg ikke kan lide dem. Sådan skal det ikke lyde. Har bare intet forhold til dem. 

Anmeld Citér

17. september 2019

FruStolpe

Soonmom skriver:

"Jeg hader at blive inviteret af pligt."

- Det har ment til dig selv, hvordan ved du at du er blevet inviteret af pligt? - kunne jo være at de rent faktisk gerne vil se dig og komme tættere på dig? 

Det ved jeg fordi jeg ikke ser mine søskende ellers. Vi ønsker ikke hinanden tillykke med fødselsdagen, jeg fik fx ikke at vide min bror skulle være far, jeg har ikke set babyen som er 4 måneder og så er jeg inviteret til dåben. Mine egne børn aner ikke hvad min bror eller hans kæreste hedder, og vi har intet forhold. Og det behøver vi bestemt heller ikke, men derfor vil jeg også holde fast i at det er helt okay at melde afbud når det er hos mennesker man ikke ellers har et forhold til. 

Som ts jo beskriver 

Anmeld Citér

17. september 2019

FruStolpe

Tommelise skriver:

Det er helt okay, at TS melder afbud.

Men hvis jeg inviterede mine kusiner og fætre, som jeg ikke ser så tit, så ville jeg godt nok være ked af det, hvis de mente, at de bare var inviteret af pligt.

For det ville det absolut ikke være. Jeg vil gerne se dem.

Men man skal jo nok have et mere  indgående kendskab til den enkelte familie dynamik. 

Jeg ved at det er sådan i min egen familie, og derfor er vi langt tættere med gode venner. Men det er jo vildt forskelligt. 

Vi vælger ikke selv vores familier, men vi vælger selv hvem vi omgås.. og heldigvis for det 

Anmeld Citér

17. september 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Men af nysgerrighed. Hvor meget kendskab har du til dine fætre og kusiner? Snakker i selvom i ikke ses. Ønsker tillykke med fødselsdage osv?

De to, der bor i samme landsdel som mig, ser jeg oftest.

Men vi snakker ikke sammen tit.

Vi ønsker hinanden til lykke med fødselsdagen (hvis vi er venner på facebook).

Kommenterer også gerne hinandens opslag på facebook.

Men for mig er det ligegyldigt - jeg nyder at være sammen med dem, selv om der kan gå år imellem, og jeg vil rigtig gerne genopfriske minder om vores bedsteforældre og høre, hvad der sker i deres liv lige nu.

Anmeld Citér

17. september 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Måske kommer det også lidt an på, hvor meget man har set hianden som børn.

Vi mødtes til alle familiefester, og om sommeren var min familie og jeg somme tider på ferie hos min mors brødre.

På min fars side har jeg kun én kusine, og hun er mere end 10 år ældre end mig. Men vi var i sommerhus sammen, og hun var så sød til at tage sig af os og lege med os.

Anmeld Citér

17. september 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Måske kommer det også lidt an på, hvor meget man har set hianden som børn.

Vi mødtes til alle familiefester, og om sommeren var min familie og jeg somme tider på ferie hos min mors brødre.

På min fars side har jeg kun én kusine, og hun er mere end 10 år ældre end mig. Men vi var i sommerhus sammen, og hun var så sød til at tage sig af os og lege med os.

Det har du måske ret i. Har ikke selv rigtig nogen minder omkring den side af familien. Og det er på trods af at min faster også er min gudmor. 

Har er minde om min fætter og det er gennem vores bedsteforældre hvor vi har holdt sommerferie i campingvogn. Men det er også det hele. 

Jeg regner dog med ikke at tage med. Men nu må vi se når invitationen kommer kan jo være jeg føler anderledes på det tidspunkt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.