Økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Hvis han ikke kan styre sin økonomi - må hans løn gå ind på jeres budgetkonto og så kan han få overført de penge han har til almindeligt forbrug.

Men helt ærligt - jeg ville blive ederspændt rasende og faktisk overveje at gå - da hans behov jo tydeligvis betyder mere end både dit og jeres barns. Han er jo et stort barn som ikke tage rnoget ansvar, så du er nød til at træde i karakter og fortælle ham hvordan verden står - at du ikke har tænkt dig at betale for ham.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2019

Anonym trådstarter

JC2014 skriver:

Han er jo nødt til at finde pengene til at betale hans andel af jeres faste udgifter. Hvad går han og bruger sine penge på? Hvis det er så galt, så må I jo sætte jer sammen med hans kontoudtog, gå dem igennem, og finde steder han kan spare, så han kan lægge sin andel til jeres faste udgifter. Økonomi må bare ikke være et tabu i et parforhold! Min mand og jeg har fællesøkonomi, og har haft det næsten fra dag 1 af (vi har været sammen i lige knap 10 år, og boet sammen næsten fra begyndelsen af). Min mand har det svært med tal, så jeg står for rigtig meget af det rent praktisk med at lægge budgetter, betale regninger, osv. (hvilket også er min mands ønske), men det er altid noget som han bliver indviet i, og han ved lige så meget som mig hvad vi har af udgifter og rådighedsbeløb. Vi taler altid med hinanden om det, inden vi går ud og bruger penge på noget. Ikke at vi går rundt med løftede pegefingre over for hinanden, men vi finder det bare naturligt lige at nævne ''jeg har for resten købt ''det'' og ''det'' i dag.'', og det fungerer rigtig godt for os. Fællesøkonomi er en rigtig god løsning for nogle, men ikke for alle. Dog skal man altid kunne snakke om økonomi med hinanden, og jeg har virkelig svært ved at sætte mig ind i de parforhold, hvor den ene part eksempelvis ikke ved hvor meget den anden tjener, men det er selvfølgelig bare mig. 

Vi har kendt hinanden i mange 100 år og har altid haft fælles økonomi . Men har de sidste år haft hver sin , fordi vi printere forskelligt . Jeg vil f.eks gerne have opsparing til uforudsete ting . Han bruger bare sine penge uden at tænke særligt langt . Han kan tage knægten med på tur , komme hjem med lego for flere 100 . Vi har LEGO i kassevis , vel vidende at han ikke kan betale til budget . Eller købe ting til sin båd eller fastfood . Jeg er i øvrigt enig med dig og åbenhed , men sådan er manden ikke . Måske fordi han ikke har rent mel i posen .

Anmeld Citér

10. september 2019

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Hvis han ikke kan styre sin økonomi - må hans løn gå ind på jeres budgetkonto og så kan han få overført de penge han har til almindeligt forbrug.

Men helt ærligt - jeg ville blive ederspændt rasende og faktisk overveje at gå - da hans behov jo tydeligvis betyder mere end både dit og jeres barns. Han er jo et stort barn som ikke tage rnoget ansvar, så du er nød til at træde i karakter og fortælle ham hvordan verden står - at du ikke har tænkt dig at betale for ham.

Jeg overvejer faktisk også at sige stop nu . Føler jeg står med en som ikke tar ansvar . Jeg har jo heller ikke økonomi til at betale de hele . Tro mig jeg har prøvet , han mener jeg er dybt urimelig og han har det hårdt !! Derfor denne tråd for bliver da helt i tvivl , om det er alm adfærd 

Anmeld Citér

10. september 2019

Birthdaybaby

Wow jeg kan slet ikke sætte mig ind i det  Er han ikke megaflov? Hvad gør I når “han ikke har penge”? Har I en fælles opsparing pengene kan tages fra? I så fald bør hans budgetindbetaling sættes op, så han også dækker det træk. 

Vi har fælles økonomi; men egne lommepenge. Da min mand studerede indbetalte jeg lidt mere end ham, for at det hang sammen. Han tjener pt et par tusinde mere end jeg, da jeg er gået ned i tid, men ellers tjener vi ca det samme og sætter alt videre til fælles, bortset fra vores aftalte lommepenge. 

Hvad har din mand af faste udgifter (gæld?) siden han kan vurdere ikke at have råd til budgettet? Måske skal I have fat i bankrådgiveren ift at ændre afbetalingsplan? 

Og hvordan med børn, er det ikke ham der er far? Hvorfor er det ikke fælles udgifter? Ej jeg forstår det slet ikke 

Anmeld Citér

10. september 2019

Soonmom

Er det ikke bare at lave en automatisk overførsel den dag han får løn, så kan han jo ikke nå at bruge dem og de bliver overført som de skal 

Anmeld Citér

10. september 2019

Pb18

Anonym skriver:

Det største problem for mig er at han undlader at sige noget . Det er helt bevist . Det handler om hvordan man printere . Jeg har 6000 mindre udbetalt om måneden end ham . Jeg kan spare op , han har ikke råd til de faste udgifter men gerne ting til sin båd eller fastfood hver uge. Budgettet er gennemgået og der kan ikke spares , vi har kun de faste nødvendige udgifter ( hus , forsikringer mm ) 

Mener du jeg bare skal dække ind ? Når han vælger at lade være med at betale ? Det er jeg selvfølgelig nød til da udgifterne jo SKAL betales .  

Der var smuttet et temmelig vigtigt "Ikke". Nej du skal selvfølgelig ikke dække ind!

Ud fra det du fortæller ville jeg godt nok også blive gal. Og selvfølgelig skal du heller ikke acceptere at blive kaldt hysterisk for at påpege det.

Prøv evt at foreslå at han henter en af de apps der holder styr på ens kortforbrug, så han kan se hvor mange penge der reelt bruges på fastfood mm. Vi har Nordea, og de har en app der hedder Nordea wallet. Der er vist også en der hedder spiir - det kan være lidt af en øjenåbner 

Anmeld Citér

10. september 2019

Øboen

Det der er jo ikke normal adfærd. Selvfølgelig skal der automatisk overføres X antal kroner fra hans konto til jeres budgetkonto på løningsdag. Så må han selv rode med hvad han vil bruge resten på.. 

Men helt ærligt... Jeg går ud fra at han har et reelt "voksenjob" og en reel voksenløn. Jeg tjener da bestemt ikke kassen som pædagog, men jeg ville da virkelig ikke vide hvad jeg skulle fyre hele min løn af på hvis jeg hverken betalte til mad, husleje osv.. Eller jo, så skulle jeg da ud i et ekstravagant forbrug på chaneltasker og designertøj og sådan noget. Ved du reelt hvad han bruger pengene på? Det kan jo ikke bare være lidt bådgrej og fastfood.. det har de fleste voksne jo stadig råd til selvom de betaler huslejen. Han må jo bruge virkelig mange penge på et eller andet? Jeg synes det virker lusket. 

Anmeld Citér

10. september 2019

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg betaler til børn fordi børnepengene ikke er en del af budget og bliver indbetalt på min konto og fordi jeg har mere styr på mine penge = råd til det der skal købes / betales. Det er ikke en forglemmelse men bevidst fordi han mener han ikke har råd. Enig også min holdning . Men i følge ham er jeg hysterisk ! 

Så ville jeg sige til ham at ENTEN så lader han den overførsel ske automatisk når hans løn går ind ELLER også finder han et andet sted at bo og spise - Ingen husleje ingen bolig --> ingen arme ingen kage .. 

Anmeld Citér

10. september 2019

Anonym trådstarter

Birthdaybaby skriver:

Wow jeg kan slet ikke sætte mig ind i det  Er han ikke megaflov? Hvad gør I når “han ikke har penge”? Har I en fælles opsparing pengene kan tages fra? I så fald bør hans budgetindbetaling sættes op, så han også dækker det træk. 

Vi har fælles økonomi; men egne lommepenge. Da min mand studerede indbetalte jeg lidt mere end ham, for at det hang sammen. Han tjener pt et par tusinde mere end jeg, da jeg er gået ned i tid, men ellers tjener vi ca det samme og sætter alt videre til fælles, bortset fra vores aftalte lommepenge. 

Hvad har din mand af faste udgifter (gæld?) siden han kan vurdere ikke at have råd til budgettet? Måske skal I have fat i bankrådgiveren ift at ændre afbetalingsplan? 

Og hvordan med børn, er det ikke ham der er far? Hvorfor er det ikke fælles udgifter? Ej jeg forstår det slet ikke 

Nej det tror jeg ikke han er . Jeg betaler hvad der skal indbetales , for regningerne skal jo betales . Nej ingen fælles opsparing , jeg har mine egne opsparingskontoer . Jo han er far til børnene men børnepengene går ind på min konto , så jeg betaler udgifterne til tøj , sport mm

Anmeld Citér

10. september 2019

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Så ville jeg sige til ham at ENTEN så lader han den overførsel ske automatisk når hans løn går ind ELLER også finder han et andet sted at bo og spise - Ingen husleje ingen bolig --> ingen arme ingen kage .. 

Det har jeg sagt flere gange men vi bor i fælles hus så han mener jeg kan flytte. Men eftersom det er mig der ordner ALT herhjemme ( ude / inde ) og han jo viser han ikke betaler tør jeg ikke flytte nogle steder . For bliver udgifterne ikke betalt, hænger jeg jo på den .

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.