Økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.111 visninger
37 svar
47 synes godt om
10. september 2019

Anonym trådstarter

Fælles økonomi eller ej ?

Af forskellige årsager har vi valgt ikke at have fælles økonomi , dvs vi har hver vores lønkonto hvor vi betaler et beløb til budget og deler mad udgifter . Udgifter til barn/børn betaler jeg .

Jeg har oplevet flere gange at manden undlader , at betaler sin del til budget vel og mærket uden at nævne noget . 

Jeg er lavtlønnet så har ikke stort råderum . Min mand har ok løn , men forvalter sine penge mere rundhåndet end mig.

Hvordan ville du reagere I given situation ?

det er sket flere gange.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2019

Strain

Måske han har glemt det? Jeg ville da sige det lige ud, at der ikke er gået penge ind på kontoen og om han ikke vil sætte betalingen op som automatisk betaling hver måned, så I ikke står og mangler penge til mad/dagligvarer /tøj og bleer til børn pga en forglemmelse.

Og så selvfølgelig indbetale de gange han har glemt at betale med det samme, måske det så bliver 3 måneder på en gang, men pengene må jo stå på hans konto når de ikke er overført.

Anmeld Citér

10. september 2019

serinasmor

Anonym skriver:

Fælles økonomi eller ej ?

Af forskellige årsager har vi valgt ikke at have fælles økonomi , dvs vi har hver vores lønkonto hvor vi betaler et beløb til budget og deler mad udgifter . Udgifter til barn/børn betaler jeg .

Jeg har oplevet flere gange at manden undlader , at betaler sin del til budget vel og mærket uden at nævne noget . 

Jeg er lavtlønnet så har ikke stort råderum . Min mand har ok løn , men forvalter sine penge mere rundhåndet end mig.

Hvordan ville du reagere I given situation ?

det er sket flere gange.

Flere ting: 

1: Hvorfor er det kun dig, der betaler for udgifter til barn/børn ? 

2: Hvorfor undlader han ? er det forglemmelse eller noget andet? 

3: Jeg ville blive Pisse sur for at sige det mildt ... I skal jo betale husleje og alt muligt andet med den budgetkonto - hvis han gerne vil være en del af jeres voksne forhold, så må han også bidrage til fællesskabet... 

Anmeld Citér

10. september 2019

Anonym trådstarter

Strain skriver:

Måske han har glemt det? Jeg ville da sige det lige ud, at der ikke er gået penge ind på kontoen og om han ikke vil sætte betalingen op som automatisk betaling hver måned, så I ikke står og mangler penge til mad/dagligvarer /tøj og bleer til børn pga en forglemmelse.

Og så selvfølgelig indbetale de gange han har glemt at betale med det samme, måske det så bliver 3 måneder på en gang, men pengene må jo stå på hans konto når de ikke er overført.

Det er desværre ikke en forglemmelse . Han udlader fordi han ikke mener han har råd

Anmeld Citér

10. september 2019

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Flere ting: 

1: Hvorfor er det kun dig, der betaler for udgifter til barn/børn ? 

2: Hvorfor undlader han ? er det forglemmelse eller noget andet? 

3: Jeg ville blive Pisse sur for at sige det mildt ... I skal jo betale husleje og alt muligt andet med den budgetkonto - hvis han gerne vil være en del af jeres voksne forhold, så må han også bidrage til fællesskabet... 

Jeg betaler til børn fordi børnepengene ikke er en del af budget og bliver indbetalt på min konto og fordi jeg har mere styr på mine penge = råd til det der skal købes / betales. Det er ikke en forglemmelse men bevidst fordi han mener han ikke har råd. Enig også min holdning . Men i følge ham er jeg hysterisk ! 

Anmeld Citér

10. september 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Det er desværre ikke en forglemmelse . Han udlader fordi han ikke mener han har råd

Der er da for faen ikke noget der hedder ikke at have råd til budget. Det må da være det absolut første man vælger at bruge sine penge på. Hvis han ikke magter det, så må han oprette en automatisk bankoverførsel som klarer det for ham hver måned.

Anmeld Citér

10. september 2019

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Der er da for faen ikke noget der hedder ikke at have råd til budget. Det må da være det absolut første man vælger at bruge sine penge på. Hvis han ikke magter det, så må han oprette en automatisk bankoverførsel som klarer det for ham hver måned.

Jamen jeg er da fuldstændigt enig , han mener jeg er hysterisk . Sjovt nok er det råd til ting til hans båd eller fastfood . 

Anmeld Citér

10. september 2019

Pb18

Hvis han ikke har penge den pågældende måned må han sige det til dig på forhånd og så må i sammen lægge en plan - for regningerne skal jo betales og selvfølgelig skal du bare dække ind fordi han ikke betaler sin del.

Så må I gennemgå budgettet og vurdere om der er noget der kan skæres fra - streaming, tv mm.

Derudover er I nødt til at tale om økonomien og blive enige om hvad i hver især overfører. Skal I overføre det samme eller skal I have samme rådighedsbeløb? Det er jo individuelt hvordan man indretter det. Men I skal være enige! Og alle dine penge skal jo ikke gå til børn og praktiske ting mens han bruger alle sine på fornøjelser.

Min mand og jeg har samme ordning som jer og fx mens jeg var på barselsdagpenge var aftalen at jeg overførte lidt mindre og så tog vi resten fra opsparingen 

Anmeld Citér

10. september 2019

JC2014

Profilbillede for JC2014

Han er jo nødt til at finde pengene til at betale hans andel af jeres faste udgifter. Hvad går han og bruger sine penge på? Hvis det er så galt, så må I jo sætte jer sammen med hans kontoudtog, gå dem igennem, og finde steder han kan spare, så han kan lægge sin andel til jeres faste udgifter. Økonomi må bare ikke være et tabu i et parforhold! Min mand og jeg har fællesøkonomi, og har haft det næsten fra dag 1 af (vi har været sammen i lige knap 10 år, og boet sammen næsten fra begyndelsen af). Min mand har det svært med tal, så jeg står for rigtig meget af det rent praktisk med at lægge budgetter, betale regninger, osv. (hvilket også er min mands ønske), men det er altid noget som han bliver indviet i, og han ved lige så meget som mig hvad vi har af udgifter og rådighedsbeløb. Vi taler altid med hinanden om det, inden vi går ud og bruger penge på noget. Ikke at vi går rundt med løftede pegefingre over for hinanden, men vi finder det bare naturligt lige at nævne ''jeg har for resten købt ''det'' og ''det'' i dag.'', og det fungerer rigtig godt for os. Fællesøkonomi er en rigtig god løsning for nogle, men ikke for alle. Dog skal man altid kunne snakke om økonomi med hinanden, og jeg har virkelig svært ved at sætte mig ind i de parforhold, hvor den ene part eksempelvis ikke ved hvor meget den anden tjener, men det er selvfølgelig bare mig. 

Anmeld Citér

10. september 2019

Anonym trådstarter

Pb18 skriver:

Hvis han ikke har penge den pågældende måned må han sige det til dig på forhånd og så må i sammen lægge en plan - for regningerne skal jo betales og selvfølgelig skal du bare dække ind fordi han ikke betaler sin del.

Så må I gennemgå budgettet og vurdere om der er noget der kan skæres fra - streaming, tv mm.

Derudover er I nødt til at tale om økonomien og blive enige om hvad i hver især overfører. Skal I overføre det samme eller skal I have samme rådighedsbeløb? Det er jo individuelt hvordan man indretter det. Men I skal være enige! Og alle dine penge skal jo ikke gå til børn og praktiske ting mens han bruger alle sine på fornøjelser.

Min mand og jeg har samme ordning som jer og fx mens jeg var på barselsdagpenge var aftalen at jeg overførte lidt mindre og så tog vi resten fra opsparingen 

Det største problem for mig er at han undlader at sige noget . Det er helt bevist . Det handler om hvordan man printere . Jeg har 6000 mindre udbetalt om måneden end ham . Jeg kan spare op , han har ikke råd til de faste udgifter men gerne ting til sin båd eller fastfood hver uge. Budgettet er gennemgået og der kan ikke spares , vi har kun de faste nødvendige udgifter ( hus , forsikringer mm ) 

Mener du jeg bare skal dække ind ? Når han vælger at lade være med at betale ? Det er jeg selvfølgelig nød til da udgifterne jo SKAL betales .  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.