Min mand er blevet for tyk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2019

Anonym trådstarter

Aprilbarn skriver:

Står selv i samme "problemstilling" og har gjort det i et årstid. Min mand har en ryggrad som en regnorm for at sige som det er. Han har det i munden men ingen handling bag ordnerne. Han vil rigtig gerne tabe sig, men gør ikke arbejdet for det.

Han bliver mere irriteret end han gør noget ved problemet, faktisk. når jeg kommenter på overvægten.

han har været ved lægen, til helbreds tjek. det er ingen gang nok, til at få sparket vægttabet i gang.

Så mit råd er, at din mand selv finde ryggraden frem, selv se problemstillingen og vil det, ellers tror jeg ikke at der vil ske en dyt.

De lyder godt nok utrolig ens  Har selvfølgeligt givet min mand små hints det sidste lange stykke tid, og han siger også engang imellem at han er blevet for tyk og vil gøre noget ved det, men jah der sker bare INGENTING  Så nu er jeg nået til at jeg skal sige det lidt mere seriøst..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2019

Anonym trådstarter

Tullemoar skriver:

Enig. Det er samme problemstilling med min mand. Han har også været til læge, da jeg var bekymret for helbredet. Men det er heller ikke nok. Dog snakker vi dog jævnligt om det 

Jeg har selv været overvægtig, og jeg vidste det jo egentligt godt. Dog ville jeg ønske nogle fortalte mig om deres bekymring. Men det er virkelig et følsom emne. Nu er det jo så din egen mand, så ville stille og roligt snakke med ham on det..  

Men det er ham selv, som skal finde rygraden til det. Det kan være rigtigt svært at finde.

Fuldstændig rigtigt. Håber han kan finde sin indre jernmand frem og bare smide lidt af topmaven 

Anmeld Citér

29. august 2019

Anonym trådstarter

Fru Jørgensen skriver:

Jeg tænker at er godt udgangspunk er at vende den om. Hvordan ville du blive mindst såret hvis det var ham der synes du havde taget for meget på? Ville du helst have det serveret som “Skat, jeg synes vi et blevet lidt dovne, lad os gå en tur” eller “Du er blevet tyk, gør noget ved det”?

herhjemme er det mig der har taget ca 15 kg på de sidste 5 år, og min mand elsker mig stadig, og har ikke foreslået vægttab. Hvilket faktisk næsten er værre end kommentarerne. (De er ikke ondskabsfulde, bare i retning at “du er da blevet lidt rund, lillemor” men når jeg foreslår at VI gør noget ved det, så trækker han i land det er ikke fedt at spise salat mens alle andre får pizza, så gæt hvor meget jeg har smidt?

Åh ja, på den måde er man nødt til at gøre det til et fælles projekt. Det der bare er svært er at herhjemme spiser vi rigtig sundt, men når han er på arbejde stikker det totalt af. 

Men det er bestemt heller ikke fair at komme med sådanne kommentarer. De gør da ondt!

Anmeld Citér

29. august 2019

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Jeg ville ikke pakke det ind i en helbreds-diskussion. Jeg vejer selv for meget, men jeg er også sundere end rigtig mange der ikke gør. Du er nødt til at fortælle ham hvad problemet reelt er, ellers risikerer du at han løser det forkerte problem. Hvis det var mig der blev veganer (eller tilsvarende) for kærestens skyld for senere at få at vide at det var lige meget, han synes bare jeg var og stadig er for tyk -- ja så blev jeg altså sur.

Jeg skal selvfølgelig få det sagt på en ordentlig måde, men jeg er også nået dertil at jeg tror man er nødt til at få sagt hvad det i virkeligheden handler om. Og tænker også rigtig meget at han er en mand og kan have enormt svært ved at læse det mellem linjerne, som kvinder nogle gange serverer. Derfor tænker jeg at den ordentlige, men ligefremme strategi er den bedste. 

Anmeld Citér

29. august 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Hej med jer 

Ja, som overskriften angiver så er min mand blevet for tyk. Efter at der er lavet omstruktureringer på arbejder spiser de meget og også meget forkert. Det har tydeligt sat sine spor - sammenlignet med at han heller ikke laver motion. 

Normalt går jeg ikke vanvittigt meget op i udseende og elsker ham bestemt som han er, men hans mave er blevet så stor at den vælter ud over bæltekanten, og jeg får sværere og sværere ved at tænde på ham nøgen. 

Hvordan faen får jeg det sagt til ham uden at såre ham? Han er en følsom fyr, og kan heller ikke fyre af om det skal være et fællesprojekt, for jeg spiser i forvejen minimalt af sukker, mættet fedt o.lign. Hvad tænker i? Er det bare svesken på disken?

Tag udgangspunkt i hvordan du helst vil have at din mand fortæller dig de ting han ikke tænder på ved dig (jeg siger på ingen måde af der er nogen, men hvis der nu var), skal det være direkte eller skal han pakke det pænt ind. Skal ordlyden være, min skat synes at dine babser hænger, skal du ikkehave gjort noget ved det, dine strækmærker er ret tydelige, skal de ikke maskeres lidt, den der mavedelle du har fået efter et par unger, skal du ikke træne den væk. Igen jeg siger på ingen måde af der er noget hos dig, men hvordan ville du selv have den serveret ?

Anmeld Citér

30. august 2019

Fru Jørgensen

Anonym skriver:

Åh ja, på den måde er man nødt til at gøre det til et fælles projekt. Det der bare er svært er at herhjemme spiser vi rigtig sundt, men når han er på arbejde stikker det totalt af. 

Men det er bestemt heller ikke fair at komme med sådanne kommentarer. De gør da ondt!

Man kan spise nok så “sundt”, men hvis der ryger både 2. Og 3. Portion ned, så er næringssammensætningen i maden egentligt ligegyldig når det kommer til vægttab- der handler det udelukkende om det samlede kalorieindtag vs. Kalorieforbrug. 

Udover den nye madordning på jobbet, har du så talt med din mand om hvordan han har det sådan generelt? Er der noget der presser ham? Er han stresset? 

Et vægttab handler yderst sjældent om bare at tage sig sammen. Hvis det var løsningen så ville Vi ikke have så mange overvægtige mennesker i Danmark. 

Anmeld Citér

30. august 2019

Babilooo

Hvad vejer han? Og hvor høj er han

Anmeld Citér

30. august 2019

Fru Jørgensen

Udover mine andre svar, så vil jeg lige tillade mig at komme med en anbefaling der har hjulpet mig meget til at forstå mine egne spisemønstre og kilden til min “overvægt” (bmi-mæssigt er jeg stadig i normalområdet- jeg var bare på grænsen til undervægtig inden jeg blev gravid, det er det billede min mand sammenligner med når han kommer med sine kommentare)

Både du og din mand kunne måske have stor glæde af, at lytte til podcastserien “detox din hjerne” med Morten Elsøe. På trods af navnet, handler den IKKE om detox-Kure og Quick-fixes, men derimod om vaner og det fedmefremmende samfund vi lever i. Den går 100% evidensbaseret til problematikkerne omkring overvægt. 

Og hvis i er på facebook, twitter og Instagram så er bevægelsen #knækkurven en udspringer at ovenstående podcast, og den er i ligeså høj grad værd at følge.

Anmeld Citér

30. august 2019

Aspek

Er han konkurrencemenneske kunne et væddemål være en ide, tag evt udgangspunkt i noget ved dig selv du ønsker at ændre og hør om han er frisk på at han samtidigt skal smide kg- så I er de gode eksempler for jeres unger

Anmeld Citér

31. august 2019

Anonym trådstarter

Fru Jørgensen skriver:

Man kan spise nok så “sundt”, men hvis der ryger både 2. Og 3. Portion ned, så er næringssammensætningen i maden egentligt ligegyldig når det kommer til vægttab- der handler det udelukkende om det samlede kalorieindtag vs. Kalorieforbrug. 

Udover den nye madordning på jobbet, har du så talt med din mand om hvordan han har det sådan generelt? Er der noget der presser ham? Er han stresset? 

Et vægttab handler yderst sjældent om bare at tage sig sammen. Hvis det var løsningen så ville Vi ikke have så mange overvægtige mennesker i Danmark. 

Der ryger hverken to eller tre portioner med herhjemme og de ting vi har i skuffer og skabe er ikke fyldt med rafineret sukker og mange kalorier. Det er et aktivt valg, og så kan vi købe lidt engang imellem hvis vi synes vi trænger herhjemme. Så igen - problemet ligger ikke herhjemme. Tænker helt sikkert det handler om de kalorier der kommer indenbords fra daglige rundstykker, junk food, eftermiddagskage og snacks ind imellem det. 

Og han giver selv udtryk for at det er kulturen dernede og at man bliver sat lidt i bad standing hvis man ikke er med på den. Så der ligger naturligvis en stor del af udfordringen der. Det kræver mod og lyst og viljestyrke at sige nej. Og det kan han ikke/vil ikke.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.