Barndom på bistand

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.170 visninger
25 svar
30 synes godt om
27. august 2019

Sprit25

Nogen der ser barndom på bistand? 

Hvad tænker I? Er det et korrekt billede eller er det håbløse tilfælde? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2019

Liland

Profilbillede for Liland
Sprit25 skriver:

Nogen der ser barndom på bistand? 

Hvad tænker I? Er det et korrekt billede eller er det håbløse tilfælde? 

Jeg synes den er svær.

De har taget de sværeste tilfælde (i min optik) og klippet dem, så vi ser mest af det der er svært.

Jeg får så ondt i maven når jeg ser det og ønsker virkelig for de familier at de får den hjælp de har brug for, desværre viser det et klart billede af at de svageste i samfundet,bliver ladt i stikken og først får hjælp når det næsten er for sent.

Vi har selv været helt dernede hvor det virkelig gør ondt og jeg kan virkelig mærke hvordan de børn må have det.

Jeg tror ikke det er håbløse tilfælde, jeg tror på at alle kan hjælpes (hvis de vil) men af og til hænger man fast der hvor man er og har svært ved at se andre muligheder.

Desværre er det danske system indrettet så de der virkelig har brug for hjælpen og har brug for at komme videre (enten førtidspension eller andet), ikke får den mulighed fordi kravene er blevet strammet så meget op.

Jeg håber inderligt at de familier får den hjælp og støtte de har brug for. (hvilket nogen af dem også gør, ser det ud til) )

Anmeld Citér

27. august 2019

Missyou

Jeg tror heldigvis ikke det er det sande billede. Som enlig mor i det danske kotnanthjælpssystem får du faktisk pænt meget udbetalt, plus du får friplads osv. 

De her- og især moderen til den 10-årige pige har langt større problemer end at de er på kontanthjælp. 

Så nej, jeg mener ikke det er det sande billedet af livet som barn til en mor på kontanthjælp, men et billede af ressourcesvage familier- også rent mentalt og socialt, og det er jo en langt bedre historie.... 

Der findes masser enlige mødre på su - hvilket er en lavere sats, og størstedelen har ikke problemer med at få tingene til at fungere..

Anmeld Citér

27. august 2019

Sprit25

Missyou skriver:

Jeg tror heldigvis ikke det er det sande billede. Som enlig mor i det danske kotnanthjælpssystem får du faktisk pænt meget udbetalt, plus du får friplads osv. 

De her- og især moderen til den 10-årige pige har langt større problemer end at de er på kontanthjælp. 

Så nej, jeg mener ikke det er det sande billedet af livet som barn til en mor på kontanthjælp, men et billede af ressourcesvage familier- også rent mentalt og socialt, og det er jo en langt bedre historie.... 

Der findes masser enlige mødre på su - hvilket er en lavere sats, og størstedelen har ikke problemer med at få tingene til at fungere..

Ja jeg tænkte også at Josefines sag handler om noget andet end kontanthjælp. Det er et barn, der mangler struktur. 

Ang ham Nicklas. Ham kan jeg altså også få ondt i maven over

Anmeld Citér

27. august 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg ser det også. Puha kan godt få lidt ondt i maven. 

Selvfølgelig skal man ikke undervurderer at dokumentaren er klippet så personerne fremstilles på en vis måde, men tror da der er en vis sandhed over den. 

Synes dog, fælles for alle tilfældene i serien, er at det ikke kun handler om lav økonomi. Det handler om at være psykisk sårbar, ikke have overskud og om at være meget ressourcesvage både i forhold til økonomi, men ligeså meget socialt og psykisk og de står klart udenfor samfundet på mange parametre.

Masser af forældre har lav indkomst og børn ( Har jeg selv været) men har ikke de her problemer. 

Den sag der rammer mig mest er klart den med den 10 årige pige:/. 

Anmeld Citér

27. august 2019

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Missyou skriver:

Jeg er i det store hele fuldstændig enig med det. - Er selv enlig på su, og har også været på uddannelseshjælp. 
Men altså jeg har flere penge mellem hænderne når jeg er på su, end når jeg er på uddannelseshjælp pga loftet. Jeg kan nemlig få mere i boligstøtte, så jeg samlet set har flere penge mellem hænderne. - Selvom satsen er større på kontanthjælp.

Men nej, jeg mener heller ikke at det er det sande billede der vises i barndom på bistand. - Jo af ressourcesvage familie, men ikke om hvordand et generelt er at være barn af en mor på kontanthjælp.

Anmeld Citér

27. august 2019

Panda2018

Jeg ser det man kan ikke helt lad med at stille spøgmålet gør sådan et program mere skade end gavn?

grunden til dette spøgmålet er at jeg ofte synes debat efter sådan et program eks på facebook kommer til af handle om at forældre ryger. I stedet for det debat burde handle om efter min mening   nemlig at vi har syge i Danmark som Ender på kontanthjælp   som har mange andre problemer at ståls med end rygening måske store udgifter   til medicin

Her ser jeg forældre med få resurser i sær moren til den 10 året det virker som om at hun har stået alene med det da hun var syg og tænke sådan også hun ikke er i gemmen endnu og det virke udmeldbart ikke som om at kommune har værre indover her og jeg kan helt ærlig lad med at tænke at hvis kommune havde sæt hjælp ind i start af moren sygdom forløb kunne de måske havde undgået af stået her hvor de er nu.

Vi skal huske at der kan værre mange grunde   til folk ender på kontanthjælp!

Anmeld Citér

27. august 2019

Sprit25

Panda2018 skriver:

Jeg ser det man kan ikke helt lad med at stille spøgmålet gør sådan et program mere skade end gavn?

grunden til dette spøgmålet er at jeg ofte synes debat efter sådan et program eks på facebook kommer til af handle om at forældre ryger. I stedet for det debat burde handle om efter min mening   nemlig at vi har syge i Danmark som Ender på kontanthjælp   som har mange andre problemer at ståls med end rygening måske store udgifter   til medicin

Her ser jeg forældre med få resurser i sær moren til den 10 året det virker som om at hun har stået alene med det da hun var syg og tænke sådan også hun ikke er i gemmen endnu og det virke udmeldbart ikke som om at kommune har værre indover her og jeg kan helt ærlig lad med at tænke at hvis kommune havde sæt hjælp ind i start af moren sygdom forløb kunne de måske havde undgået af stået her hvor de er nu.

Vi skal huske at der kan værre mange grunde   til folk ender på kontanthjælp!

Lige præcis den mor skal have massiv hjælp både til den store og den lille

Anmeld Citér

27. august 2019

Janet1989

Jeg så et afsnit i dag og av hvor gør sagen m Josefine ondt - at man vil sende sit ADHD barn i pleje, fordi man ikke kan overskue det ( det vat afsnit 2 eller 3 jeg så, så har ikke den fulde forhistorie) - men det gjorde ondt må sgu heller ikke være sjovt for moren ..

Anmeld Citér

27. august 2019

Sprit25

Janet1989 skriver:

Jeg så et afsnit i dag og av hvor gør sagen m Josefine ondt - at man vil sende sit ADHD barn i pleje, fordi man ikke kan overskue det ( det vat afsnit 2 eller 3 jeg så, så har ikke den fulde forhistorie) - men det gjorde ondt må sgu heller ikke være sjovt for moren ..

Jeg tænker faktisk det er det bedste for Josefine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.