M O R til J Vega skriver:
Årh ja okay, det kan jeg godt forstå
krydser så meget finger! 

Glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå
hvad er mola? Har jeg aldrig hørt om før.
hvordan gik det med den første? Var det også et længere forløb 
Min søn er snart 8 år, og blev undfanget på p-piller, ironisk nok. 
Mola er enten når et tomt æg befrugtes af 2 sædceller (komplet mola) eller når et normalt æg befrugtes af 2 sædceller (partiel mola). Her vil fars DNA enten være helt alene, eller overrepræsenteret.
Der er nogle gener der er kønsspecifikt “slukket”, og hos far, er det primært gener for moderkagen der er tændte, mens det hos mor primært er gener for fostervækst.
Ved komplet mola vil der være dobbelt op på moderkagevækst, og nul fostervækst, og det kan løbe løbsk og begynde at invadere andre væv, altså andrage karakter af kræft (ses langt mere sjældent ved partiel mola).
På grund af risikoen for at det bliver invasivt, skal man, efter at molavævet er fjernet (store væskefyldte ansamlinger af moderkagevæv), have en kontrolperiode på 7-8 mdr med hCG blodprøver (moderkagen danner hCG), og her må man ikke blive gravid. Kontrolperiode er kortere for partiel mola.
Jeg blev “gravid” med en komplet mola i oktober 2017, og blev først “clearet” i juli 2018.
Så, man vil virkelig ikke have en komplet mola, når man prøver at lave en baby, for det tager laaaaang tid at kommer ud af igen. Men heldigvis er det meget sjældent (like 1/1300 graviditeter). 
Jeg håber det var nogenlunde forståeligt.