Kan man være deprimeret uden at være ked af det?
Jeg går ikke rundt og er ked af det og græder. Faktisk er problemet mere at jeg ikke føler noget. Overhovedet. Jeg føler ikke glæde. Men heller ikke sorg. Jeg føler mig irriteret og sur ind i mellem, men det er det eneste ud over tomhed og ingenting. Jeg passer også mig arbejde som jeg skal. Kører gennem dagens rutiner som jeg skal. Fortsætter som jeg skal, fordi det er mit ansvar som kollega, kone og mor. Jeg plastrer det store smil på, konverserer, prøver at følge med.
Men jeg føler mig bare tom. Jeg er sindssygt træt hele tiden. Allerede op af formiddagen når jeg punktet, hvor resten af dagen er en kamp for bare at overleve indtil jeg kan komme i seng. Jeg har ikke lyst til at foretage mig noget. Det gik op for mig nu, hvor min mand spurgte om jeg ville med på udflugt med ham og børnene i morgen, og jeg begyndte at græde fordi det var så uoverskueligt for mig.
Han sagde omsorgsfuldt at vi kunne finde noget, som jeg ville synes var sjovt at lave, om jeg havde en ide? Og så blev jeg mere ked af det, fordi det gik op for mig at jeg ikke kan komme i tanke om noget, jeg ville have lyst til at tage ud at lave overhovedet. Jeg ville hellere ligge på sofaen og slappe af, jeg kan slet ikke overskue at tage ud. Og sådan har det været længe. Og jeg ender jo nok med at tage afsted, men det er igen det her med, at det skal jeg jo. Jeg gør det, fordi jeg skal, fordi jeg er mor.
Jeg tager mere og mere på. Fordi jeg er inaktiv og spiser mere. Fordi jeg kan ikke overskue at lave noget, og mad er nok det eneste der kan give mig lidt feel good.
Men det er bare, at jeg begynder at erkende jeg har haft det sådan her ekstremt længe. Nok i årevis - med små glimt ind i mellem hvor det er gået bedre. Og problemet er, at jeg kan ikke pege på et konkret problem. Der er ikke noget at sætte fingeren på i mit liv. Sunde, raske, glade børn. En fantastisk uselvisk og kærlig mand. Et godt ægteskab. Dejlig bolig og skøn hund. Fin økonomi. Et job jeg er glad for.
Hvordan skal jeg så komme ud af det, hvis jeg er deprimeret? For synes jo ikke noget i mit liv kan laves om. Jeg er bare tom, træt, vil være i fred og kan på ingen måde overskue noget. Jeg har ikke selvmordstanker skal siges.
Tog den her depressions test online.