Mor og meget mere skriver:
Jeg kan sagtens som professionel synes, det er “interessant” at hjælpe og støtte unge med problemer og udfordringer. Nogle gange rammer det mig stadigvæk hårdt, hvis de svigtes, mister livsmodet osv., men med årene er jeg blevet bedre til ikke at tage det med hjem.
Men mine børn! - dem har jeg slet ikke den professionelle distance til. Jeg kunne fx ikke synes, det var interessant, da min datter var selvskadende, og det går stadig lige i hjertet på mig, når mine unge, voksne børn kæmper med store sorger og bekymringer. Jeg kan nok slet ikke sætte mig ind i, hvordan man kan se det i helikopterperspektiv og som et potentielt udviklingsområde, når ens store barn er fortvivlet, ensomt, såret, opgivende, og der er tale om mere end et kortvarigt “anfald” af stærke følelser. Selvsagt er jeg der for dem og forsøger efter bedste evne at støtte dem, men det påvirker mig enormt. Og så savner jeg virkelig at kunne fikse det for dem eller med overbevisning at kunne love dem, at det hele bliver bedre om lidt.
Jeg tænker slet ikke på dét, at de går i byen. Det vænner man sig til. Næsten.
For mig udelukker der ene ikke det andet.
Når jeg har haft modgang og depressioner, så har mine lysere tanker været, at der måtte komme noget godt ud af det på en eller anden måder
Når mit barn har heldbredsproblemer - og det har hun, qua sin alvorlige genfejl og dertilhørende sygdomme, så har jeg ondt i maven, græder og kan ikke være i mig selv. Det er meget sværere for at rumme og være i, fordi det er fysisk - jeg kan ikke se en udvej.
Hendes fysiske smerter kan jeg ikke afhjælpe ret meget med ord. Og derfor gør det så ondt på mig. Det er helt sikkert også en reminiscens fra hendes tidlige år, hvor dødsangsten og angsten for at miste hende var kæmpe stor hver dag. Jeg kunne ikke holde hende, når hun havde ondt, fordi det gjorde mere ondt at blive rørt - hun vil stadig ikke have kram, når det gør ondt. Hendes lidelse er neurologisk også.
Hvorimod alt der kan tales om føles overskueligt. Føles som problemer man kan handle sig ud af. Betyder de, at de ikke vægter eller fylder? Nej på ingen måde! Det betyder bare, at man kan handle med ord. Og det hjælper mig på en helt anden måde.
De dage hvor vores barn er passificeret af smerterne (for de dage har hun desværre stadig), så kan jeg ikke rumme ret meget. Jeg går helt i sort. Når hun siger “av min mave/ben/arm” så får jeg klump i halsen lige med det samme og tænker på den magtesløshed, jeg har i forhold til smerter, sygdom og død. De her smerter begrænser hende og ord/handler kan meget sjældent afhjælpe.
Egenligt tror jeg, at det er det samme for min mor (som synes teenagere og store børn er det nemmeste, selvom jeg blev mobbet i 10 år, gjorde selvskade og var venneløs). Hendes mor var meget syg (og døde til sidst) og det satte dybe spor i hende.
Så for mig er små børn ikke små problemer. De kobles med rigtig mange andre ting - kombineret med, at man ikke kan tale dem ud af situationerne. Og så mister jeg mit vigtigste redskab - nemlig evnen til at afhjælpe med ord.
Men for mange andre, der er det sikkert det modsatte. Men hvert menneske, deres baggrund og reaktion. Lige pt er jeg bare lettet over, at mit barn ikke skriger 6-8 timer om dagen i smerte mere, som de første 2 1/2 år, hvor intet hjalp - heller ikke smertestillende og jeg var sikker på, at det her klarede vi ikke.
Så jeg føler mig meget negligeret, når folk kommer og siger “små børn - små problemer, store børn -store problemer” og kræver patent på den sandhed, fordi deres børn er 18- år og har haft store valg om uddannelse, hjertersorger og alkoholproblemer osv.
For ja, det er sikkert meget større for dem, end da deres børn var små. Og det respekterer jeg til fulde. Men det betyder ikke, at det er rigtigt i min situation.