Jeg vil så mene, at en 4-årig helt afgjort falder ind under “små børn”.
Jeg er ikke uenig. Hun er lille. Men jeg er meget mere afklaret med at skulle give slip og fungere som sparringspartner.
Jeg spurgte min mor (som ligner mig meget af sind), hvad var det hårdeste for hende.
Hendes svar var, at det var sværeste da vi var små. Det var meget svært for hende, at hun ikke kunne få tid til det hele - hverken psykisk eller fysisk.
Jeg negligerer virkelig heller ikke tiden, der kommer. Selvfølgelig bliver den mega hård!
Det jeg frygter mest, er da klart, når hun skal til at gå i byen. Men jeg spurgte også min mor om det - om det var svært. Og hun svarede, at hun stolede enormt meget på mig - så hun var mere bekymret, da jeg var lille og syg. Jeg var en “nem” teenager. Jeg løj ikke, kom hjem og var ansvarlig. Når jeg drak var det måske kun 1 flaske vin over en hel aften. For jeg var meget bevidst om, at hvis man drak for meget, så kunne man blive dårlig - og det gad jeg ikke! (som min mor sagde; i var nemme teenagere. I var gode til at lytte til jer selv og jeres grænser).
Hun synes teenageårene var de nemmeste (Ja, det mener hun)
Så det handler vel også om personlighed? Derfor bliver man nok lidt frustreret, når andre føler de kan udtale sig om, hvad man vil føle i fremtiden.
Min exsvigerfar sagde “vent du bare, til du tjener rigtige penge - så vil du stemme på liberale partier”... og den er jeg stødt på 1000 gange. Nu tjener jeg så 40.000kr - er blevet mere og mere rød og sætter mere og mere pris på skat. Og vil gerne betale mere i skat.
Alle der har børn har også sagt “vent til du får børn. Det bliver en omvæltning med alle de søvnløse nætter. De er slemme.” Jeg har aldrig synes, at de søvnløse nætter var slemme. Heller ikke, da jeg var startet i job og min datter vågnede hvert 20 min hele natten i 7 uger pga smerter. Det var da ikke en fest - men jeg kan sagtens trives uden ret meget søvn/mad. Jeg synes det værste var, at hun havde fysisk ondt. Og det synes jeg stadig... for det kan man ikke tale væk.
Og voksne der har sagt: vent til du får et arbejde - det meget værre og hårdere end studiet”. Jobbet er mit frirum. Så jeg synes, det er meget nemmere end studiet.
Og alle på barsel der elskede det - jeg hader det! Synes det er totalt ustimulerende og meget hårdt, netop fordi jeg skal være på fysisk. At skulle bære på nogen hele tiden. Og have smerter fysisk (fordi jeg har ledgigt). Jeg synes det vat det nemmeste at være på arbejde - det nemmeste. På trods af at mit erhverv anses for at være et af de mest psykisk belastede fag. (Jeg arbejder med traumatiserede mennesker).
Min pointe er ikke at negligere nogen i deres holdninger. Men blot fortælle, at det selvfølgelig er forskelligt og man ikke ved det, før man står i det. Og indtil videre har min mavefornemmelse med hvad jeg synes er svært i forhold til min person, holdt ret meget stik.
Min veninde synes, at 3-5 år er den sværeste alder. (Hendes datter er 10 nu)
Jeg synes det er den nemmeste (indtil videre) Hysteriudbrud og selvstændighed synes jeg interessant at takle og ser det helt reelt som en udviklingsmulighed for mig. Men psyken og dets problemer tynger mig heller ikke på samme måde. For jeg finder det “interessant”. Så jeg grubler ikke så meget over det på den måde.
Men det gør jo ikke, at det ikke er rigtigt for min veninde. Og jeg respekterer at mange andre, synes det er sværere med mobning, alkohol og kærestesorger osv. Men det var ikke et issue for min mor. Og indtil videre synes jeg kun, der bliver sjovere og sjovere at være mor og får mindre og mindre bekymringer.
Men igen - at mange andre har det på en anden måde, det forstår jeg da også godt. Men indtil videre har jeg det slet ikke sådan.
og i de to rigtig fine sammenligninger du laver “jeg kan ikke hoppe på et ben.” Vs “jeg kan ikke finde venner”. For mig er samme udfordring. Jeg skal give gode muligheden for at mit barn kan handle. Og selv hvis det mislykkes, så skal jeg hjælpe og blive ved. Men det synes jeg ikke er hårdt.
Det lyder måske mærkeligt, men jeg synes, det er ligeså interessant som det er hårdt. Menneskeliv og deres udfordringer og måden at takle dem på - det er hårdt og i interessant.
for mig er små børn bare mere hårde end interessante. Derfor er livet med spædbørn sindsygt hårdt for mig. Der er jo respons fra dem. Men man kan kun tolke deres reaktioner og ikke spørge sem eller sætte ord på verden sammen. Og det er meget hårdt for mig. Meget.