Anonym skriver:
Tro mig, jeg har mange gange tænkt HVIS jeg nu bare kunne sige noget. Jeg har levet med det i over 30 år og kendt min svigermor i over 10 år - så for mig er det jo mere eller mindre normalt, selvom alt skriger i mig når hun overskrider mine grænser.
Det er nok svært at forklare/sætte sig ind i, men ligesom klappen går ned hos folk til eksamen, så sker det samme for mig her.
Det er lige netop mindsettet, du skal have ændret.
I stedet for at tænke "HVIS jeg nu bare kunne sige noget" - så skal du sige til dig selv: "Jeg KAN sige noget".
Man kan godt ændre sine tanker, men det kræver viljestyrke.
Det er lidt "farligt" at sige - jeg har levet med det i 30 år, så jeg kan ikke. Det må du ikke bruge som undskyldning.
Jeg har ikke haft en svigermor, der har overskredet mine grænser.
Jeg har heller ikke haft nemt ved at sige min mening eller gøre opmærksom på, hvis der var nogen, der overskred mine grænser, men jeg har fundet ud af, at jeg er den eneste, der kan ændre det.
Jo bedre man er forberedet til eksamen - jo mere man har gjort sit hjemmearbejde - jo større er chancen for, at klappen ikke går ned.
Og jeg ville absolut ikke finde mig i, at der var en, der sparkede ud efter mit barn.
Prøv at tænkepå, hvad det er, din datter lærer, hvis hun hører din svigermor tale til dig på den måde.
Skal hun lære, at det er normalt og at man bare skal lade det ske ?