Anonym skriver:
Jeg rusker manden! :-)
Jeg kan godt give et par eksempler, men det vigtigste er jo at vi herhjemme er enige om at det er noget som overskrider vores grænser. Det kan være at det for andre bare er ting som er helt i orden.
Men en af de store kæpheste er uanmeldt besøg. Det er sket 3 gange indenfor en måneds tid. Vi er ikke til uanmeldte besøg medmindre det er børnenes legekammerater der banker på for at lege.
En anden ting, som forhåbentlig er en one-time-affair er at hun har brugt os som undskyldning for at handle ind i Netto. De bor i en landsby hvor “man” støtter den lokale Brugs og da svigerfar er med i landsbyforeningen, så har de meldt ud at de handler alt der. Det gør de bare ikke og uheldigvis møder hun en veninde i Netto i en anden by og vælger så at sige at det er fordi hun handler stort ind til os en gang om ugen. Fair nok. Man stikker en hvid løgn. Men efterfølgende be’r hun så min mand om lige at sige det til hans venner med forældre i samme by, for at underbygge hendes løgn. Det synes han er mærkeligt og vil ikke lægge navn til, men får det bare ikke sagt af frygt for at hun bliver ked af det.
Ja, der er stor forskel på, om man selv siger, at man godt vil bruges som undskyldning og på at man uden vidende bliver brugt som undskyldning. Jeg tænker, at din mand bliver så paf, at han ikke får sagt noget, da han finder ud af det, og det er svært at komme med efterfølgende.
Jeg tror en god ide vil være, at du og din mand taler om, hvad han skal gøre næste gang, hun fanger ham på det forkerte ben. Man kan jo godt sige: Øh, det ved jeg ikke helt, hvad jeg skal sige til... Så køber man sig lidt tid til at få sagt, at man ikke synes det er ret fedt, og at det går over ens grænse.
Med hensyn til de uanmeldte besøg, så er det at smide svesken på disken. Din man er nødt til at sige, at I har det rigtigt dårligt med at få uanmeldte besøg, da I nogle gange fx går i nattøj hele dagen, at hele huset roder, fordi I ikke har orket at rydde op, at I bare har brug for alenetid eller noget i den dur. Hvis I holder den på egen banehalvdel og ikke begynder at pege fingre af svigermor, så har hun jo ikke ret mange gode argumenter for ikke at overholde jeres ønske.
Jeg håber, I finder en løsning. Det er ikke nemt at være en lus mellem to negle, som jeg tror din mand nogle gange godt kan føle sig som. Især hvis han hader konflikter.
Men man kan godt blive bedre til at sige fra overfor sine forældre - og på en god og ordentlig måde.