Nu prøvede jeg lige at google "overtro + graviditet" og her er noget af det jeg fandt.. Meget sjovt, synes jeg! 
Overtro og graviditet
Den nye skik med at afholde babyshower kan komme i et modsætningsforhold til den overtro, som mange kvinder ligger under for, nemlig at man ikke må modtage gaver til barnet, før det er født. For dermed udfordrer man skæbnen. Af samme grund må babyværelset heller ikke være klargjort, og i alt fald må barnevognen ikke bringes til huse før fødslen. Det sidste er måske nok det vigtigste.
Skulle man alligevel få tøj til barnet før tiden. er det jo en god ide at vaske det, så det er klar til at blive taget i brug. Men hænge det op på tøjsnoren, undlader nogle gravide at gøre. fordi denne bevægelse - eller i det hele taget at strække sig kan ifølge folketroen få navlestrengen til at sno sig omkring den ufødtes hals.
Før i tiden mente man, at hvis en gravid i de sidste måneder inden fødslen dagligt spiste kogte rugkerner, ville hun få flere kræfter til at stå fødslen igennem. Det var også godt for hende at spise de første frugter på et nyplantet træ eller at gå til alters med sin mand før fødslen. Kunne hun komme til at se et dådyr i øjnene, ville hun få et fromt barn.
Skulle hun derimod flytte et eller andet i stuen, måtte hun aldrig gå baglæns med det Gjorde hun det, ville barnet blive født bagvendt, altså med benene først. Det var også farligt for hende fx at møde en hare, for da ville hendes barn fødes med hareskår. Det samme ville ske, hvis hun drak af en skåret kop. Hun måtte heller ikke se gennem et nøglehul eller en dørsprække, for så ville barnet blive skeløjet.
Det var vigtigt, at andre viste hensyn og ærbødighed over for en gravid kvinde. Man skulle desuden hjælpe til med at passe på, hun ikke blev forskrækket. Hvis hun blev ramt af blod eller andet, der sprøjtede op på bende, eller fx blev forskrækket for en mus, en edderkop, for ild eller for noget stygt, hun mødte, da kunne følgen blive, at. hendes barn fik et modermærke. Det samme var tilfældet, hvis hun pludselig stødte ind i noget. Modermærket ville komme til at ligne det, hun var blevet forskrækket over, og sidde samme sted på barnet, hvor påvirkningen på moderen fandt sted. Virkningen kunne dog ophæves, hvis hun "slog sig selv på rumpen, det skræmmer ikke stumpen"!
Anmeld