IenFart skriver:
Jeg forstår dit ønske med analogien. Problemet er bare det kan give det indtryk at vi nærmest intet bestemmer selv og det er dog heldigvis ikke tilfældet.
Men det er rigtig nok er vanskeligt emne at simplificere.
Meget svært. Men EP har bare så mange komplekse beslutninger, som det danske samfund er meget påvirket af.
Men når nogen siger, at de slet ikke kan forstå det. Så må man starte helt oppe fra og når det er forstået så give flere detaljer.
Og analogien med forældre og storesøskende er jo et eksempel, hvor storesøsteren har mange beføjelser selv. Det kan jo være en storesøsteren på 16, som eksempelvis er buskemyndig og kan købe alkohol og knallert. Den 16-årige har også indsigelser i en skilsmissesag Men det kan en på 8 år ikke på samme måde. Altså en 16-årig har flere muligheder for at bestemme suverænt over flere områder af eget liv. Men i mange gråzoner er det stadig forældrene, der har truffet beslutningerne.
Men allerede der er analogien jo ligegyldig :-) den er for lang og der er for mange undtagelser. Og manglende informationer til at en oversimplificering giver et helt 1/1 billede af situationen.
Men det var heller aldrig meningen. Meningen var, at analogien var målrettet Anomor, som ikke forstod mit første eksempel med at EP tog beslutninger i forhold til indholdsstoffer i mad. (Som jo ikke bare er reguleret af sundhedspolitik, men også af den frie handel osv)
Man er vel nødt til at starte et sted, og når vedkommende har sagt “ah ja, det kan jeg måske forstå” så kan man bygge på.
Jeg går bestemt ind for nuancering, da overeksemplificering forfladiger debatten og forståelsen. :-)
Så for at slå fast eksemplet var målet anomor, på baggrund af hendes hentydning til, at mit første (mere deltaljerede) eksempel var svært st forstå... modtagerne var altså ingen andre. :-)
Anmeld
Citér