Husk at stemme idag!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2019

AnoMor

CBbaby skriver:

Jeg kan godt forstå, at du synes det er mega svært at danne sig et overblik. Og fedt du tog en test!!!  

Her er nogle super gode videoer om det :-) De er meget korte og overskuelige og forklarer i 5 små videoer á 3-5 min, hvorfor EU-valget på mange måder er vigtigere end folketingsvalget. 

https://www.eu.dk/da/undervisning/grundskoler/film

For Danmark kan KUN lovgive efter de regulativer og direktiver (det vil sige regler) som EU laver :-) 

Eksempelvis din mad. Må der være hormonforstyrrende stoffer i børnemad? Hvis EU siger ja, så skal Danmark lovgive efter det. 

Man kan sige, at EU er folketingets "folketing". De er den øverste myndighed på langt de fleste punkter vedr. lovgivning og regler i alle EU-landene. Et "folketing" som sidder der i 5 år pr. gang! 

Det er derfor, der også er modpartier, så at Danmark ikke længere skulle være en del af EU. Fordi EU netop bestemmer så sindsygt meget!

Omvendt så gør det landene økonomisk stærkere og sikrer fred, da vi har indgået en pagt om at hjælpe hinanden med handel, flygtninge, uddannelse, arbejdsmuligheder og frihed til at rejse og arbejde uden ligeså mange restriktioner, som landene uden for EU. (groft sagt).

Det er så sødt af jer at i alle prøver at forklarer mig det. Og jeg kigger også på alle links i sender. Men dette er vitterligt hvad jeg ser/læser;  до сих пор ничего не понимает

det er rent volapyk for mig 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2019

Babilooo

Det er så sødt af jer at i alle prøver at forklarer mig det. Og jeg kigger også på alle links i sender. Men dette er vitterligt hvad jeg ser/læser;  до сих пор ничего не понимает

Start med at se de film og læse det hæfte der er linket til fra en af de andre. Det er rettet til børn i udskolingen - jeg har ikke selv set dem ... men det kan da ikke været på et særligt højt niveau.

Anmeld Citér

26. maj 2019

CBbaby

AnoMor skriver:

Bare se det sådan her. 

EU er dem, der reelt bestemmer :-) 

Eu er din mor og far, Danmark er din storesøster, 

Eller EU er din chef, Danmark din afdelingsleder :-) 

Anmeld Citér

26. maj 2019

AnoMor

Tjullehej skriver:

Start med at se de film og læse det hæfte der er linket til fra en af de andre. Det er rettet til børn i udskolingen - jeg har ikke selv set dem ... men det kan da ikke været på et særligt højt niveau.

Jeg har set filmene og jeg forstår det stadig ikke. Det er der rene volapyk for mig. 

Anmeld Citér

26. maj 2019

AnoMor

CBbaby skriver:

Bare se det sådan her. 

EU er dem, der reelt bestemmer :-) 

Eu er din mor og far, Danmark er din storesøster, 

Eller EU er din chef, Danmark din afdelingsleder :-) 

Det hjælper mig ikke rigtig må jeg indrømme. 

Altså jeg forstår godt hvor du vil hen med den opstilling. Men resten er stadig det rene russisk 

Anmeld Citér

26. maj 2019

Babilooo

AnoMor skriver:

Jeg har set filmene og jeg forstår det stadig ikke. Det er der rene volapyk for mig. 

Jeg bliver helt nysgerrig .. hvad er det fx du ikke forstå af det der bliver sagt eller står om EU i det materiale. 

Anmeld Citér

26. maj 2019

AnoMor

Tjullehej skriver:

Jeg bliver helt nysgerrig .. hvad er det fx du ikke forstå af det der bliver sagt eller står om EU i det materiale. 

Det kan jeg ikke forklare. For som sagt. Så er det som at læse og hører russisk. Jeg læser og hører hvad der siges, men det er det giver ingen mening for mig. 

Har forstået at EU bestemmer alt og at folketinget kun bestemmer noget. Men forstår ikke hvorfor og forstår ikke alle de regler der så er i EU omkring hvem der er med og hvad de gør godt for. 

Anmeld Citér

26. maj 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria

EU er kompliceret. Hvis du i fremtiden har lyst til at stemme så går du ikke helt gal med at stemme på parti som du normalt stemmer ved folketingsvalget. Det er klart at det ikke er helt så simpelt fordi der er flere partier repræsenteret plus de er i større politiske grupper i parlamentet, som ikke altid stemmer overens med hvordan de ville blive grupperet på landsplan. Men hvis du i.e. er glad for den politik Socialdemokraterne fører på landsplan og de værdier de har, så vil du formentlig være tilfreds med den politik også føres ud på højere plan.

Anmeld Citér

26. maj 2019

AnoMor

Astoria skriver:

EU er kompliceret. Hvis du i fremtiden har lyst til at stemme så går du ikke helt gal med at stemme på parti som du normalt stemmer ved folketingsvalget. Det er klart at det ikke er helt så simpelt fordi der er flere partier repræsenteret plus de er i større politiske grupper i parlamentet, som ikke altid stemmer overens med hvordan de ville blive grupperet på landsplan. Men hvis du i.e. er glad for den politik Socialdemokraterne fører på landsplan og de værdier de har, så vil du formentlig være tilfreds med den politik også føres ud på højere plan.

Det var konstruktivt. Mange tak. Så ved jeg det til næste gang hvis jeg fortsat ikke forstår det 

Anmeld Citér

26. maj 2019

AnoMor

Tjullehej skriver:

Blandt andet en ting jeg ikke forstår. Er dog lidt i tvivl om jeg kan forklarer det rigtigt. 

Men som jeg har forstået så består EU af en masse forskellige lande. 

I Danmark har vi rød blok og blå blok. 

Men så i f.eks Tyskland (som jeg går udfra er med i EU) der hedder det jo ikke samme partier som herhjemme. Altså socialdemokrater, radikale, venstre etc. 

Hvordan skal x antal lande med 100 forskellige partier nogensinde blive en enhed som det åbenbart er? 

Giver mit spørgsmål mening?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.