CBbaby skriver:
Jeg kan godt forstå, at du synes det er mega svært at danne sig et overblik. Og fedt du tog en test!!!
Her er nogle super gode videoer om det :-) De er meget korte og overskuelige og forklarer i 5 små videoer á 3-5 min, hvorfor EU-valget på mange måder er vigtigere end folketingsvalget.
https://www.eu.dk/da/undervisning/grundskoler/film
For Danmark kan KUN lovgive efter de regulativer og direktiver (det vil sige regler) som EU laver :-)
Eksempelvis din mad. Må der være hormonforstyrrende stoffer i børnemad? Hvis EU siger ja, så skal Danmark lovgive efter det.
Man kan sige, at EU er folketingets "folketing". De er den øverste myndighed på langt de fleste punkter vedr. lovgivning og regler i alle EU-landene. Et "folketing" som sidder der i 5 år pr. gang!
Det er derfor, der også er modpartier, så at Danmark ikke længere skulle være en del af EU. Fordi EU netop bestemmer så sindsygt meget!
Omvendt så gør det landene økonomisk stærkere og sikrer fred, da vi har indgået en pagt om at hjælpe hinanden med handel, flygtninge, uddannelse, arbejdsmuligheder og frihed til at rejse og arbejde uden ligeså mange restriktioner, som landene uden for EU. (groft sagt).
Det er så sødt af jer at i alle prøver at forklarer mig det. Og jeg kigger også på alle links i sender. Men dette er vitterligt hvad jeg ser/læser; до сих пор ничего не понимает