Ørebarn - oh shit.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.872 visninger
29 svar
51 synes godt om
17. maj 2019

Julda

Jeg er ikke i tvivl om, at der er mange herinde, der har såkaldte ørebørn. Jeg har brug for jeres råd, for vi er bare så trætte og har så ondt af den lille mand. 

Min søn på 16 mdr døjer med ørerne. Det er jeg sikker på, at han har gjort længe, men vi har ikke lyttet nok til vores intuition. Han har altid sovet dårligt, sådan ligesom klaget sig meget om natten. Generelt pirreligt anlagt. Slår hovedet ind i ting af frustration. Ellers en dreng der er helt fantastisk, humor, god kontakt, social osv. Han har altid haft sådan klistret snask lige ved indgangen til øret, og fjernede man det (uden self at rode rundt inde i øregangen, kom det tilbage).

Da han var 9 mdr spurgte vi sundhedsplejersken om hvad hun tænkte om det, men hun sagde bare ørevoks. Vedvarende har vi undret os over, at man kan producere voks i så voldsomme mængder og hvorfor. Til 1 års uns sagde uddannelseslægen at han bare producerede meget voks, og det lyttede vi til.

Vi har kendskab til han har haft MØB 1 gang, og det fandt vi ud af fordi han også havde lungebetændelse, hvilket var hvad vi søgte læge for. Vi mistænker dog han også har haft det andre gange, hvor han har haft feber uden ellers forklarlig årsag og ekstra meget snask i øret.

Og den søvn der.. Ej men vi er så trætte, og det er han også. Har stadig brug for formiddagslur, pga de dårlige nætter, og han bliver så hurtigt pirrelig.

I søndags vågnede han grædende fra middagslur med blod og snask ud af øret. Havde fat i vagtlægen der sagde det helt sikkert var en sprængt trommehinde. Siden hen haft vores familieven, der er alment praktiserende læge til at kigge som konstaterede samme.

Det kom ovenpå en periode hvor nætterne er blevet tiltagende værre. Vi får stort set ingen søvn, fordi han klynker, græder eller siger sådan nogle vrede klagelyde. 

Det blev ikke bedre af den sprang, tvært imod har han gået og taget sig mere og mere til det modsatte øre og klaget endnu mere om natten. Vi har forsøgt at få en akuttid hos en ØNH uden held. Nu har vi tid på mandag og må holde ud igennem weekenden. 

Men hvad gør vi? Det jeg tænker er hvis ØNH siger ja der er væske, se det an i 3 mdr. Vi kan simpelthen ikke holde det ud. En ting er vi er dødtrætte og har svært ved at komme gennem dagen, men mest af alt er det jo ift hans trivsel det er pisse synd. Oplever han har trives dårligt i tiltagende grad om dagen den seneste uge.

Og omvendt har jeg hørt evidensen for dræn virker er ret begrænset, altså det ikke er ret tit det har en effekt. 

Hvad tænker i om vores situation? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg tænker, at I skal til en ørelæge og have lagt dræn, og så til en zoneterapeut med speciale i børn.

Min søn havde over 20 MØB’er på et år.. seriøst. Det var et mareridt. Dræn, øredråber og penicilin virkede ikke, og jeg fyldte ham med aaaalt muligt mærkeligt naturlægemidler i håb om en forbedring. Det virkede ikke en fis. 

Så tog vi til zoneterapi, som også gav ham lidt akupunktur.. to behandlinger på én uge, og vi har ikke haft MØB siden.

Han fik flere behandlinger i to måneders tid, og så et par ture til kiropraktor. 

Der har aldrig været noget siden.

(kiropraktor er fordi ørebørn har tendens til at gå og trække skuldrene op under ørerne, fordi de har ondt i ørerne. Og derfor får de forværret problemerne)

vær opmærksom på, at mælkeprodukter kan forværre øreprblemer, så prøv at undgå det.

Anmeld Citér

17. maj 2019

Babilooo

Jeg tænker at I som du skriver ikke har lyttet til jeres intuition. Det er ikke rart overhoved eller sundt når trommehinden springer. Så lang hellere  dræn. Stakkels mand.

Jeg har som mor mange gange insisteret. Du er nødt til ikke at være autoritetstro. 

Anmeld Citér

17. maj 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB
Tjullehej skriver:

Jeg tænker at I som du skriver ikke har lyttet til jeres intuition. Det er ikke rart overhoved eller sundt når trommehinden springer. Så lang hellere  dræn. Stakkels mand.

Jeg har som mor mange gange insisteret. Du er nødt til ikke at være autoritetstro. 

Fuldstændig enig!

Anmeld Citér

17. maj 2019

Soonmom

Jeg forstår ikke hvorfor i ikke har været ved ørelæge for længe siden.

Min dreng producerer også rigtig meget ørevoks.

Som 6 måneder begyndte han at sove dårligt, så vi tog til ørelæge omkring de 8-9 måneder for lige at få det tjekket.

Vi blev sendt hjem igen, han søvn show fortsatte og han var afhængig af en sutteflaske med vand i løbet af natten (jeg tænkte sutte/suge evt Lettede trykket lidt og jeg begyndte også at Google meget ørevoks og fik derfor en tid igen.

Hun kunne ikke rense hans øre uden narkose og han skulle i narkose og så ville hun vurdere om han skulle have dræn

Som Ca 12 mdr kom han i narkose og fik lagt dræn og siden den nat fik han ikke længere sutteflaske og natten efter var vi nede fra Ca 20 opvågninger til max en håndfuld og på en helt anden måde.

Han har aldrig haft møb og vi har aldrig haft problemer med dræn og de virker stadig her lidt over et år efter

Anmeld Citér

17. maj 2019

Julda

Soonmom skriver:

Jeg forstår ikke hvorfor i ikke har været ved ørelæge for længe siden.

Min dreng producerer også rigtig meget ørevoks.

Som 6 måneder begyndte han at sove dårligt, så vi tog til ørelæge omkring de 8-9 måneder for lige at få det tjekket.

Vi blev sendt hjem igen, han søvn show fortsatte og han var afhængig af en sutteflaske med vand i løbet af natten (jeg tænkte sutte/suge evt Lettede trykket lidt og jeg begyndte også at Google meget ørevoks og fik derfor en tid igen.

Hun kunne ikke rense hans øre uden narkose og han skulle i narkose og så ville hun vurdere om han skulle have dræn

Som Ca 12 mdr kom han i narkose og fik lagt dræn og siden den nat fik han ikke længere sutteflaske og natten efter var vi nede fra Ca 20 opvågninger til max en håndfuld og på en helt anden måde.

Han har aldrig haft møb og vi har aldrig haft problemer med dræn og de virker stadig her lidt over et år efter

Åh, jeg synes ikke bebrejdelserne er helt okay, hvis jeg fortolker det rigtigt. Jeg har ingen erfaring med ørebarn. Til gengæld har min første sovet dårligt frem til hun var 3, men af andre årsager. Så når to sundhedsfaglige uafhængigt af hinanden siger, at det er ingenting og bare meget ørevoks, så har man jo ikke grund til ikke at tro på det. Jeg er bare mor, jeg er ikke læge. Så kan man have sine fornemmelser, men jeg stoler jo som udgangspunkt på lægerne i mit lægehus.

Jeg vil altid gøre alt jeg kan for mine børn. Her viste det sig så, at vi havde ret - og billedet samlede sig da trommehinden sprang. Men som sagt har jeg jo bare stolet på den hjælp, vi har søgt. Det synes jeg ikke, vi kan bebrejdes. Vi har gjort hvad vi kunne og søgt hjælp sekundet trommehinden sprang.. 

Anmeld Citér

17. maj 2019

Babilooo

Åh, jeg synes ikke bebrejdelserne er helt okay, hvis jeg fortolker det rigtigt. Jeg har ingen erfaring med ørebarn. Til gengæld har min første sovet dårligt frem til hun var 3, men af andre årsager. Så når to sundhedsfaglige uafhængigt af hinanden siger, at det er ingenting og bare meget ørevoks, så har man jo ikke grund til ikke at tro på det. Jeg er bare mor, jeg er ikke læge. Så kan man have sine fornemmelser, men jeg stoler jo som udgangspunkt på lægerne i mit lægehus.

Jeg vil altid gøre alt jeg kan for mine børn. Her viste det sig så, at vi havde ret - og billedet samlede sig da trommehinden sprang. Men som sagt har jeg jo bare stolet på den hjælp, vi har søgt. Det synes jeg ikke, vi kan bebrejdes. Vi har gjort hvad vi kunne og søgt hjælp sekundet trommehinden sprang.. 

Du skriver at det kommer oven på en periode hvor det er blevet tiltagende værre at trommehinden springer.

jeg tager til lægen og får ørene chekket hver gang min søn blot klager lidt mht ørene og har haft feber... han er ørebarn. Så I kan da sagtens have gjort noget før den sprang. Og nej man skal ikke bare stole på læger, men holde fast I at man har en ulykkelig søn- selvfølgelig er det ikke bare ørevoks.

beklager tonen .. men jeg har dårlig hørelse netop fordi mine trommehinder har sprunget et utal af gange og jeg husker hvor ondt det gør. Det sidder i kroppen selv 40 år efter

Anmeld Citér

17. maj 2019

Julda

Tjullehej skriver:

Du skriver at det kommer oven på en periode hvor det er blevet tiltagende værre at trommehinden springer.

jeg tager til lægen og får ørene chekket hver gang min søn blot klager lidt mht ørene og har haft feber... han er ørebarn. Så I kan da sagtens have gjort noget før den sprang. Og nej man skal ikke bare stole på læger, men holde fast I at man har en ulykkelig søn- selvfølgelig er det ikke bare ørevoks.

beklager tonen .. men jeg har dårlig hørelse netop fordi mine trommehinder har sprunget et utal af gange og jeg husker hvor ondt det gør. Det sidder i kroppen selv 40 år efter

Ja, at hans søvn bliver tiltagende værre. Det kan da have så mange årsager! Han er først begyndt at tage sig til ørerne, efter den sprang. Helt seriøst. Jeg synes det er utrolig grænseoverskridende at du sidder og kritiserer en mor for ikke at være synsk/lægefaglig. Der er mange ting der giver mening i bagklogskabens lys, men som man helt naturligt selvfølgelig ikke kunne vide havde en sammenhæng, når man har fået at vide, at det bare var ørevoks. Du får det til at lyde som om, at jeg godt har vidst han havde øreproblemer, men har været ligeglad. Hvem ville dog gøre det bevidst mod deres barn? Jeg har haft mistanken, den er blevet modsat af sundhedsfaglige, det har jeg troet på. Det gør mig ikke til hverken en dårlig eller uansvarlig mor. 

Anmeld Citér

17. maj 2019

Soonmom

Julda skriver:

Jeg tænker bare at man da prøver en masse ting, vi var også til kiropraktor og prøvede en masse ændringer, det er da med at udelukke ting, og hvis man har en soveskovl og som ovenikøbet har meget ørevoks så er ørelæge da det første jeg ville prøve, ingen bearbejdning blot undring

Anmeld Citér

17. maj 2019

Julda

Soonmom skriver:

Jeg tænker bare at man da prøver en masse ting, vi var også til kiropraktor og prøvede en masse ændringer, det er da med at udelukke ting, og hvis man har en soveskovl og som ovenikøbet har meget ørevoks så er ørelæge da det første jeg ville prøve, ingen bearbejdning blot undring

Og en meget ufin undring at fortsætte, når du har fået et svar. Min første sov som sagt dårligt til hun var 3. Det var der ingen grund til andet end tryghedsbehov, som vi forsøgte at opfylde bedst vi kunne. Derfor tænkte vi at det nok var noget af det samme her, ligesom vi kunne læse os frem til at langt de fleste børn er ret store, før de sover igennem.

Nu gider jeg ikke forsvare mig længere. Var det ikke muligt at komme med omsorgsfulde råd til hvad man kan gøre NU, frem for at bebrejde fortiden som har en helt legal forklaring? Når man oven i købet ved, at man svarer en mor, der er meget bekymret for sin dreng og bestemt har kæmpet for en god søvn. Bare ikke med den rette baggrund hvilket vi - sagt for sidste gang - af gode grunde ikke kunne vide.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.