Jeg har selv OCD og har også tit fået gloser som at jeg skal tage mig sammen eller at det jo ikke er så slemt, for det gik jo fint nok sidste gang. Men det gik ikke fint for mig. Jeg får voldsomme angstanfald når tingene ikke går "efter mit hovede". Jeg kan ikke overskue når der ikke er en fast plan lææænge i forvejen. Og jeg kan ikke klare ikke at kunne gå væk og være i fred imens min verden - i et øjeblik - falder sammen. Og jeg har endda kun let OCD, men derfor hiver jeg stadig store totter hår ud af mit eget hovede og kradser mig selv til blods under et "anfald".
Tvangstanker og -handlinger er forfærdelige. Uanset hvor ulogisk man egentlig godt ved at det er, at den grønne vingummi ikke må gøre den røde, fordi så falder ungen af gyngen og brækker armen, hvis man ikke vender sofabordet på langs, så kan man altså ikke bare rationalisere det væk. Tro mig, jeg har prøvet det mange gange.
Du kan jo spørge hvad det er din mand helt præcist kløjes i ved festen? Det kan være at det kan løses "nemmere" end i begge tror, hvis man bare kan se lidt logisk på det, i stedet for med den frygt der som regel følger med tvangstankerne.
Anmeld
Citér