hvad kan vi servere i stedet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. marts 2019

fehår

Fie85 skriver:

Jeg er egentlig lidt nysgerrig. Hvad er der blevet serveret til de børnefødselsdage du har været til, siden du tit har sultet. Der er vel altid andet end kun svinekød. Altså fx. pølser og brød, så må man jo bare nøjes med at spise brød. (Eller slik fx)

For den sags skyld, så synes jeg at det er fedt at lave andet mad end kun svinekød, da der er mange der ikke kan lide det. Men jeg må ærlig indrømme at jeg squ nok ikke selv havde tænkt på det. Desværre. Men det vil jeg helt klart gøre for fremtiden. Nu er mine børn så små, så vi ikke er nået dertil endnu.

Jeg har ofte været uheldig som lille og været til fødselsdage, hvor menuen bestod af: pølsehorn (med svinekødspølser), pizzasnegle med skinke eller pizza med pepperoni. Slik er lækkert - bare ikke mættende. Og teknisk set indeholder langt størstedelen gelatine fra svin, og så er man lige vidt, hvis man vil undgå det af religiøse årsager. 

Jeg var et kræsent barn, og derfor var der ting, jeg ikke spiste. Hvis folk tog hensyn, så var det så skønt, men jeg forventede det aldrig. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2019

fehår

AnoMor skriver:

Vi er bare langt fra enige. Lad os lade den være ved det inden jeg får sagt noget der ikke kan trækkes tilbage 

Anmeld Citér

25. marts 2019

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Det er stadig ikke mange til at ændre hele menuen. Ville stadig som hun sagde holde en enkelt eller to i okse eller kylling og fortsat serverer svin. 

Der er jeg så af den mening at det er nemmere hvis der kun er én slags. Både når vi laver dem og serverer dem.

Desuden så er der forhåbentlig ikke nogen der kommer til at sulte når der både bliver pølsehorn, frikadeller, rugbrød og franskbrød med forskellig pålæg, forskellig frugt og gnavegrønt + en godtepose til hver. 

Anmeld Citér

25. marts 2019

Ms.Momo

serinasmor skriver:

Så er det heller ikke et sværere indgreb altså  
Det er faktisk ret nemt at tilpasse en menu til ikke at indeholde svinekød - det meste kan helt uden bøvl eller prisstigning erstattes med kylling... 

Og hvis det var 1 barn så ville man måske ikke gøre det - men når det er 1/4 eller mere så giver det mega god mening og mindre hovedpine for pædagogerne... Pædagoger som i øvrigt i hverdagen før alt hvad de kan for ikke at gøre forskel på ungerne og inkludere alle kulturer - så er det jo kun rimeligt at forældrene gør det samme de få gange der er fødselsdag eller lignende

Fødselsdagen holdes en lørdag, så der er ikke nogen pædagoger med 

Hvilket jo gør det endnu sværere at holde styr på hvem der må få svin og hvem der ikke må

Anmeld Citér

25. marts 2019

AnoMor

Ms.Momo skriver:

Der er jeg så af den mening at det er nemmere hvis der kun er én slags. Både når vi laver dem og serverer dem. 

Og jeg er af en anden. Der har jeg vel ligeså meget ret til som du har eller har eller hvad?

Anmeld Citér

25. marts 2019

Ms.Momo

AnoMor skriver:

Og jeg er af en anden. Der har jeg vel ligeså meget ret til som du har eller har eller hvad?

Selvfølgelig har du ret til at have din mening. 

Anmeld Citér

25. marts 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
AnoMor skriver:

Har du overhovedet læst hvad jeg skriver? Det tyder det ikke på med den udtale der. 

Siger netop der skal være for ALLE. Både svin OG kylling og ikke KUN til majoritet. 

Er jeg en dårlig værtinde, når jeg adskillige gange - faktisk oftest - går uden om at servere svinekød for mine gæster, store som små? Ikke af religiøse årsager, godt nok, men det er vel ikke ligefrem et krav, at der SKAL svin på bordet? 

Anmeld Citér

25. marts 2019

AnoMor

Mor og meget mere skriver:

Er jeg en dårlig værtinde, når jeg adskillige gange - faktisk oftest - går uden om at servere svinekød for mine gæster, store som små? Ikke af religiøse årsager, godt nok, men det er vel ikke ligefrem et krav, at der SKAL svin på bordet? 

Ej men så stop dog dig selv altså 

Anmeld Citér

25. marts 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
AnoMor skriver:

Det er stadig ikke mange til at ændre hele menuen. Ville stadig som hun sagde holde en enkelt eller to i okse eller kylling og fortsat serverer svin. 

Men hvorfor? Børnene kommer jo nok til at synes oksespegepølsen og kyllingpostejen smager lige så fint. 

Ti ts: tror slet ikke du behøver servere så meget. De vil helst lege og spidning tager omkring 10 min, for så har de travlt med at lege videre. 

Anmeld Citér

26. marts 2019

serinasmor

AnoMor skriver:

Og hvad så hvis børn ikke kan lide kylling? Det kan min søn f.eks ikke. Han spiser ingen former for kylling eller oksekødpølse for den sags skyld. Så må han sulte fordi at der pludselig ikke må serveres svinekød? 

Ahh jeg holder nu stadig på at når størstedelen er af dansk kultur. Så må det også være det der vægter højest. 

Dette er jo ikke "jeg kan ikke lide" - ... det er af religiøse årsager - det er et spørgsmål om man med vilje vil udelukke 1/3 af ungerne fra festen og gøre forældrene utrygge så de ikke kommer med til fødselsdag en anden gang - hvor er integrationen i det?

din ene kræsne dreng må da gerne få pølsehorn og lade være med at spise pølsen hvis han virkelig ikke kan lide den - reelt vil han højest sandsynligt ikke engang opdage at det er en anden slags pølse ...  jeg er vokset op med at man tager hensyn og jeg forsøger at lære mine unger det samme... 

Og ærligt så har det intet med danskhed at gøre om der serveres svinekød eller ej ... Danskheden i dette tilfælde er jo netop at ALLE børnene er velkomne til at fejre fødselsdag - maden er ligegyldig bare den ikke udelukker 1/3 af ungerne fra at deltage

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.