Bor sammen, pengene fosser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2019

Abracadabra

Mor11 skriver:

Ikke i samme grad, da et alkoholmisbrug påvirker en helt anderledes end røg.

Men hvis ens kæreste har et alkoholproblem fra start, har man nok også nævnt det som et issue i starten af forholdet så snart man får øje på det  

Det er derfor jeg spørger TS til længden af deres forhold. Det er lidt det der med at gå ind til noget med åbne øjne, og så senere ønske at ændre på det. Det synes jeg egentlig ikke man kan. Så hvis forholdet er gammelt og han altid har røget 40 smøger om dagen og hun tidligere ikke har været efter det, så skal det være op til ham selv om han vil stoppe. Så har hun hele tiden været bevidst om at han var typen til en lungekræft diagnose og han havde et større økonomiske forbrug der gik op i røg. 

Hvis man nu er en af dem, der fungerer bedst med en promille omkring 1? Det er jo alligevel nogle øl om dagen...

Jeg spørger, fordi rygning OGSÅ er et misbrug med store konsekvenser. Og hvis man elsker sin partner, vil man jo forsøge at presse ham ud af et misbrug...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Hvis man nu er en af dem, der fungerer bedst med en promille omkring 1? Det er jo alligevel nogle øl om dagen...

Jeg spørger, fordi rygning OGSÅ er et misbrug med store konsekvenser. Og hvis man elsker sin partner, vil man jo forsøge at presse ham ud af et misbrug...

Jeg ville da bestemt appellere til at han holdt op .Men presse? Nej. Det ville jeg faktisk ikke med røg. Det er ikke farligt på samme måde for andre mennesker, at et menneske ryger, som det er at det bevæger sig rundt med en promille på 1 fx. Så må du ikke køre bil fordi du kan være til fare for andre mennesker. Det er du ikke hvis du ryger 40 smøger om dagen - medmindre du insistere på at ryge andre mennesker ind i hovedet  

Om folk vil være i farezonen for lungekræft med røg eller blodpropper med fed mad, er ikke op til mig at bestemme. Vi lever i en oplyst verden. Men hvis rygeren eller ham med den fede livsstil gerne ville lægge sine vaner om, skulle jeg bestemt nok være støttende. Men den slags ændrer sig bare ikke uden at der er motivation indefra. 

hvis man er totalt anti røg og slet ikke kan forenes med mennesker med den livstil uden at skulle være moralens vogter, så skulle man nok have valgt en anden mand til at starte med.

Anmeld Citér

10. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Alkohol misbrug kommer folk i øvrigt heller ikke ud af ved at man presser dem. Igen skal det kommet fra et ønske indefra hvis det skal vare ved. Man kan snakke om det osv, men misbruget stopper kun hvis misbrugeren ønsker at det skal stoppe. Og ligesom med røg, må man så gøre op med sig selv om man kan leve med et menneske der har behov for 6+ øl om dagen eller 40 smøger.  Uanset, kan du ikke presse en afvænning nedover hovedet på nogen af dem. 

Og jeg synes helt ærligt heller ikke man kan diktere deres livsstil, hvis man kendte til den lige fra forholdets start - vel at mærke uden at kommentere på det. For så har man allerede fra start accepteret tingenes tilstand og manden går udfra at denne kvinde accepterer ham på godt og ondt. 

Anmeld Citér

10. marts 2019

Babilooo

Det er selvfølgelig hans valg at ryge... men hvis det er ts der betaler for gildet ville keg kræve at forbruget stoppede lige nu.. eller at andre ting blev nedprioriteret (af hans forbrug - ikke det fælles).

Jeg ville indføre en ikke fælles økonomi indtil han kunne forvalte det mere fornuftigt.

ikke at betale af på gæld er bare en dårlig spiral at komme ind i. 

Jeg ville kræve en alvorssnak omkring økonomien... budgetlægning osv.

Anmeld Citér

10. marts 2019

Tommelise

Abracadabra skriver:

Du ser det nok med lægeøjne, og ja - begge dele er usundt.

Men du kan på ingen måde sammenligne det at være gift med en ryger med det at være gift med en alkoholiker. 

Alkohol påvirker hverdagen på en helt anden måde end røg. 

Man kan føre en fornuftig samtale med en ryger. Det kan man ikke på samme måde med en fuld person.

Alkoholikeren risikerer at sætte sit arbejde og familiens økonomi på spil. 

Jeg tror, de fleste af de børn, som er vokset op med en alkoholisk far eller mor langt hellere ville have en forælder, der røg.

Og jeg tror, de fleste af de kvinder, der er kæreste eller gift med en alkoholiker synes, det er værre end at være kæreste med/gift med en ryger.

En ryger kan give et barn en stabil opvækst på en helt anden måde, end en alkoholiker kan.

Og en ryger kan føre bil på en sikker måde.

Man kan ikke bestemmme over et andet voksent menneske. Man kan godt forsøge at påvirke, men bestemme det kan man ikke.

Hvis kæresten røg, da TS lærte ham at kende, så skulle hun nok ikke have valgt at indgå i et forhold med ham.

Man kan heller ikke sige til sin kæreste: "Du skal skære ned på dit kalorieindtag, og på sigt skal du tabe 10 kg."

TS - jeg kan godt forstå, at det med økonomien går dig på. Det er ikke okay, at han klatter pengene væk, hvis det betyder, at I f.eks. ikke kan komme på ferie. 

Anmeld Citér

10. marts 2019

Rockertand

Anonym skriver:

Hvad stiller man op. 

Kæresten, som jeg har et fælles barn med og bor sammen med. Har en mani med at bestille/ købe ting over diverse salgssider, uden jeg ved noget, pludselig skal ha hente en pakke, andre gange kommer posten med noget, ved godt han selv betaler, men at man. Køber og køber.

Og især når man har noget gæld der skal betales til, ville jeg mene at det var bedre at bruge pengene til det, så vi kunne få en bedre fremtid sammen, så jeg ikke skal betale når vi skal noget hver gang. Plus at han ryger nærmest hver time. 

Det fosser ud med penge her og der...frem for spare op. Være mere. Fælles om pengene. Gad godt at ha lidt mere fælles. Skal jeg mon bare være ligeglad vi bor trods alt sammen og har til sammen 3 bærn

Dansk Misbrugsbehandling tilbyder behandling for købemani og har også et familietilbud.

Din mands mani ødelægger jeres familie, og I skal have hjælp nu.

Jeg ved ikke, hvor I bor, men selvom der er langt til Aalborg, kunne det være, I skulle tage imod alligevel.

Anmeld Citér

10. marts 2019

L-mor

Anonym skriver:

Hvad stiller man op. 

Kæresten, som jeg har et fælles barn med og bor sammen med. Har en mani med at bestille/ købe ting over diverse salgssider, uden jeg ved noget, pludselig skal ha hente en pakke, andre gange kommer posten med noget, ved godt han selv betaler, men at man. Køber og køber.

Og især når man har noget gæld der skal betales til, ville jeg mene at det var bedre at bruge pengene til det, så vi kunne få en bedre fremtid sammen, så jeg ikke skal betale når vi skal noget hver gang. Plus at han ryger nærmest hver time. 

Det fosser ud med penge her og der...frem for spare op. Være mere. Fælles om pengene. Gad godt at ha lidt mere fælles. Skal jeg mon bare være ligeglad vi bor trods alt sammen og har til sammen 3 bærn

Det lyder som om, at det er en mani for din mand at købe ting. Det er mere alvorligt end, at hans økonomi lider under det. Du er nødt til at tage fat om det.

Men hensyn til hans rygning, har man lov til at ændre holdning, få andre perspektiver i løbet af et parforhold. Da I mødtes, var I unge og barnløse. Nu har I tre børn. Hans rygning tager ham væk fra jer. Det påvirker jeres børns helbred. Det belaster jeres økonomi. Og det belaster hans helbred. Det er helt forståeligt, hvis du har en anden holdning til hans rygning i dag, end du havde den gang. Og 40 smøger om dagen er saftsuseme mange. Hvis det tager 7 min. Pr. smøg, bruger han over 3 timer om dagen på at ryge! Jeg går ud fra, at han ikke ryger indenfor, så det må da belaste jeres tid sammen. 

Og uanset hvad bliver det kun værre. Potensen, hosten om natten, mindre energi til hverdagen og med tiden din og børnenes angst for at miste ham. En dag vil det være jeres børn, der plager ham om at holde op med at ryge.

Det lyder som om, han er et menneske, der har svært ved at moderere sin adfærd. Afhængigheder, manisk eller tvangspræget forbrug følges ofte ad. Det lyder som om, at han har brug for behandling. 

Anmeld Citér

10. marts 2019

Tommelise

L-mor skriver:

Det lyder som om, at det er en mani for din mand at købe ting. Det er mere alvorligt end, at hans økonomi lider under det. Du er nødt til at tage fat om det.

Men hensyn til hans rygning, har man lov til at ændre holdning, få andre perspektiver i løbet af et parforhold. Da I mødtes, var I unge og barnløse. Nu har I tre børn. Hans rygning tager ham væk fra jer. Det påvirker jeres børns helbred. Det belaster jeres økonomi. Og det belaster hans helbred. Det er helt forståeligt, hvis du har en anden holdning til hans rygning i dag, end du havde den gang. Og 40 smøger om dagen er saftsuseme mange. Hvis det tager 7 min. Pr. smøg, bruger han over 3 timer om dagen på at ryge! Jeg går ud fra, at han ikke ryger indenfor, så det må da belaste jeres tid sammen. 

Og uanset hvad bliver det kun værre. Potensen, hosten om natten, mindre energi til hverdagen og med tiden din og børnenes angst for at miste ham. En dag vil det være jeres børn, der plager ham om at holde op med at ryge.

Det lyder som om, han er et menneske, der har svært ved at moderere sin adfærd. Afhængigheder, manisk eller tvangspræget forbrug følges ofte ad. Det lyder som om, at han har brug for behandling. 

Problemet er, at ingen ryger holder op, medmindre han eller hun selv er motiveret for det.

Man kan forsøge at påvirke og motivere, men rygeren skal selv ville det. 

Anmeld Citér

11. marts 2019

L-mor

Tommelise skriver:

Problemet er, at ingen ryger holder op, medmindre han eller hun selv er motiveret for det.

Man kan forsøge at påvirke og motivere, men rygeren skal selv ville det. 

Jeg tror heller ikke, at nogen har foreslået andet end at påvirke og motivere. Hvad skulle det være? Jeg reagerer på at flere skriver, at fordi han røg, da de mødtes, har hun accepteret det og må leve med det. 

Anmeld Citér

11. marts 2019

Tommelise

L-mor skriver:

Jeg tror heller ikke, at nogen har foreslået andet end at påvirke og motivere. Hvad skulle det være? Jeg reagerer på at flere skriver, at fordi han røg, da de mødtes, har hun accepteret det og må leve med det. 

TS skriver direkte:

"Har sagt, at han skal snart begynde med at trappe lidt ned og stoppe med det".

Det er ikke at påvirke eller motivere - det er at sige: "Du skal" - og det kommer man absolut ingen vegne med, hvis ikke rygeren selv er motiveret. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.