Abracadabra skriver:
Hvis man nu er en af dem, der fungerer bedst med en promille omkring 1? Det er jo alligevel nogle øl om dagen...
Jeg spørger, fordi rygning OGSÅ er et misbrug med store konsekvenser. Og hvis man elsker sin partner, vil man jo forsøge at presse ham ud af et misbrug...
Du ser det nok med lægeøjne, og ja - begge dele er usundt.
Men du kan på ingen måde sammenligne det at være gift med en ryger med det at være gift med en alkoholiker.
Alkohol påvirker hverdagen på en helt anden måde end røg.
Man kan føre en fornuftig samtale med en ryger. Det kan man ikke på samme måde med en fuld person.
Alkoholikeren risikerer at sætte sit arbejde og familiens økonomi på spil.
Jeg tror, de fleste af de børn, som er vokset op med en alkoholisk far eller mor langt hellere ville have en forælder, der røg.
Og jeg tror, de fleste af de kvinder, der er kæreste eller gift med en alkoholiker synes, det er værre end at være kæreste med/gift med en ryger.
En ryger kan give et barn en stabil opvækst på en helt anden måde, end en alkoholiker kan.
Og en ryger kan føre bil på en sikker måde.
Man kan ikke bestemmme over et andet voksent menneske. Man kan godt forsøge at påvirke, men bestemme det kan man ikke.
Hvis kæresten røg, da TS lærte ham at kende, så skulle hun nok ikke have valgt at indgå i et forhold med ham.
Man kan heller ikke sige til sin kæreste: "Du skal skære ned på dit kalorieindtag, og på sigt skal du tabe 10 kg."
TS - jeg kan godt forstå, at det med økonomien går dig på. Det er ikke okay, at han klatter pengene væk, hvis det betyder, at I f.eks. ikke kan komme på ferie.