Har selv en kæreste, som lidt var sådan.. Han betalte ikke bøder, fordi han mente, at de var for emsige eller forkerte, når de gav ham en p-bøde fx.. Og han har før stået i RKI, og har gæld hos skat.. Han havde i starten af vores forhold mere travlt med at betale for nye ting (hans motto er: nyt nyt nyt), og betale for, at vi kunne komme ud at spise.. Jeg troede, at han havde penge nok til det, men da vi flyttede sammen, og jeg fandt ud af, at han havde en masse gæld og ingen opsparing, så tog vi en alvorlig snak, hvor jeg sagde, at hvis han ville have et liv med mig med hus og barn, så skulle han til at tage sig sammen og begynde at spare samt betale af på sin gæld, stoppe med at købe nyt og begynde at betale, når han fik en p-bøde selvom han ikke er enig med p-vagten..
Vi satte os ned og lavede et budget til ham, hvor der var opsparing, og vi fik sammen oprettet nogle opsparingskonti til ham (hvor jeg også så, at han satte faste overførsler til)..
Vi kæmper stadig lidt med det her små 2 år efter, og jeg spørger ham jævnligt, hvad hans penge bliver brugt til og om jeg må se hans konti.. Han er bestemt ikke glad for, at jeg blander mig så meget, og vi har ofte diskussioner omkring det, men han indrømmer også, at han ikke har forstand på penge og at det egentlig er godt, at jeg holder øje med ham (og ja jeg ved godt, at han er en voksen mand og jeg ikke er hans mor, men han kan ikke helt styre det selv endnu, så det er vores aftale)..
Og så roser jeg ham, når han selv vil bruge pengene fornuftigt, og hvis han vil bruge dem ufornuftigt, og vi ikke har råd til det, så tager jeg en snak med ham om, hvad det får mig til at føle/hvad det gør ved min økonomi og vores liv sammen.. At hvis han fx bruger sin opsparing på spil eller værktøj, så vil det ende med, at JEG skal betale, hvis hans bil går i stykker, vores katte skal til dyrlæge, vores datter skal have medicin eller andet, og at jeg ikke synes, at det er fair, at det kun er mig, der hænger på de betalinger, fordi han vil bruge penge på sjov.. Og det gør, at han så dropper købet