Anonym skriver:
Vi har store problemer i vores parforhold og et fællesbarn på vej. Disse problemer skyldtes ikke hormoner, men problemerne bliver naturligvis forstærket - det er klart.
Vi har kæmpe kommunikations udfordringer. Skænderier hver 3. dag. Jeg ser ingen anden udvej end parterapi (havde jeg ikke været gravid, var jeg smuttet), men vil naturligvis kæmpe med næb og klør.
Han vil ikke i terapi, da han mener det både er spild af penge og tid fordi vi er voksne mennesker og derfor burde vi selv kunne løse problemerne. Faktum er desværre bare, at det kan vi ikke 
Jeg har sagt at en terapeut naturligvis ikke kan løse problemerne for os (det skal vi selv gøre), men de kan give os redskaber!! Han vil stadig ikke.
Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op 
Jeg tænker når jeg læser i denne tråd, at jeres største udfordring ikke er parforholdet, men at få skabt en familie - en familie, hvor der er plads til hende der skal gå fra det mere løse singleliv til et liv med snart 3 børn (og det er altså ikke en dans på roser og giver ikke meget tid til at løse en bog eller andet som kræver ro og ensomhed). Plads til familiefaren, der vil gå gennem ild og vand for snart 3 børn og elsker alle 3 lige højt. Manden der er kæreste og godt kan mærke, at hans kæreste ikke er tilfreds. Og så skal der være plads til de to børn der allerede er og det barn der er på vej - og de skal have mest plads, for de har ikke bedt om situationen og er de voksnes ansvar.
Det lyder til I godt kunne bruge råd og vejledning til det - ja dermed også kommunikationen, men kommunikationen i forhold til at få skabt en familie, hvor det er godt for alle 5 parter at være en del.
Og ud fra egen erfaring som både bonus mor og mor, så få for guds skyld råd og vejledning eller arbejd med det inden baby kommer.
Du skal rumme lyd og larm, du skal rumme hans børn, du skal acceptere det liv som børn kommer med nemlig dage tider, nogle gange manglende mulighed for spontanitet, at der er nogen der altid kommer foran dig og dine behov osv. Og du skal især rumme, at din mands børn selvom de ikke er dine og kærligheden måske ikke er den samme også kommer før dig.
Men din kæreste skal også rumme, at du har behov for tilvænningstid, for at gå fra singlelivet til familielivet med 2 snart 3 børn, det er noget af en mundfuld. Så måske skal du have en dag væk fra familien den uge børnene er der eller måske skal du være legetanten og han den praktiske grus.
Måske skal I få hjælp til overblik og struktur, for måske går det hele op i praktiske gøremål og et liv med tre børn kræver systematik og tænke frem af.
Osv osv osv osv.
Med hensyn til hans økonomi - jeg skal ikke kloge mig. Men jeg er også en gang imellem selv uansvarlig fordi jeg så gerne vil give mine børn nogle oplevelser som bliver til minder, nogle oplevelser, der giver os noget fælles osv. Så jeg lukker også en gang imellem øjnene og trykker køb til fx Terkel the mothetfucking musical selvom det da havde været meget mere ansvarligt at spare de penge til uforudsete udgifter - det hører også (for nogle af os i hvert fald) med til at have børn.
Du er kommet ind i en familie med nogle plejere, nogle af dem skal tages op til revision og nye skal skabes, men nogle af dem bliver du også nød til at æde, for du er kommet ind i noget allerede etableret. Jeg har prøvet det, jeg ved det er drøn hårdt. Jeg håber for mine egne børn at de skal være førstegangsfødende sammen med en, hvor det også er første gang - men jeg ved også bonus kan være berigelse og det er måske det du mangler at se - håber du ser det når din trold sidder med det største smil fordi du bror eller søster er det bedste i hele verden og det r gengældt.