Aftensmad....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2009

Vingummien

Ved godt der er en del der bruger det der over for deres børn hvis de har været uartig lige inden de skal spise eller sådan. Jeg kunne aldrig drømme om at gøre det, kan finde på at sige til Emil hvis han ikke vil spise at så må han jo komme i seng uden hvis han ikke spiser det.

Han har da også kommet i seng uden aftensmad men det er hvis han ikke gider røre det for så er der jo ikke noget at gøre ved det.

Men at bruge det som straf er meget forkert i mine øjne, så heller give dem mad og så sig de skal tidlig i seng eller sådan

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2009

Henriette72

Det kunne jeg aldrig drømme om, heller ikk hvis hun ikk spiser noget til aftensmad. Der er nogle perioder hvor Selma ikk har lyst til varm mad, og sådan har jeg det også selv, så derfor kan jeg sagtens sætte mig ind i det. I disse tilfælde bliver hun tilbud yougurt inden hun skal i seng

Anmeld

19. oktober 2009

Kaufie

Er der ikke nogen historie med? Det er jo meget forskel på om barnet er sendt i seng uden mad som straf for noget andet eller om det er fordi barnet ikke vil spise hvad der bliver serveret (hvis ellers det er indenfor rimelighedens grænser og man ved der er noget barnet kan lide)

Hvis William (2,3 år) ikke spiser når vi sidder ved bordet og slet ikke virker interesseret i maden - så går jeg ud fra han ikke er sulten - og lader ham gå og putter ham uden at tilbyde ham ekstra mad.

Virker han interesseret og smager på det, men ikke vil spise det, går jeg ud fra han vitterligt ikke kan lide det - og tilbyder ham en rugbrød.

Jeg ville aldrig bruge manglende mad som straf - det er der jo ingen sammenhæng i.

Min søn har aldrig vågnet om natten og været sulten - han har vågnet tidligt (kl 5) og bedt om morgenmad - og det har han så fået.

Anmeld

19. oktober 2009

frk andreasen

jeg kunne heller ALDRIG drømme om at lægge min datter i seng uden aftensmad. hun har også perioder hvor hun ikke gider aftensmad, der får hun tilbudt rugbrødsmadder hun er helt tosset med spegepølse og markrel salat. Det hænder da osse at hun siger hun er sulten inden hun skal i seng trods at hun har spist aftensmad, ja så får hun lidt youghurt for hun skal aldrig gå sulten i seng.

knus mor til jasmin på 2år og 7mdr.

Anmeld

19. oktober 2009

frk andreasen

jeg kunne heller ALDRIG drømme om at lægge min datter i seng uden aftensmad. hun har også perioder hvor hun ikke gider aftensmad, der får hun tilbudt rugbrødsmadder hun er helt tosset med spegepølse og markrel salat. Det hænder da osse at hun siger hun er sulten inden hun skal i seng trods at hun har spist aftensmad, ja så får hun lidt youghurt for hun skal aldrig gå sulten i seng.

knus mor til jasmin på 2,7år

Anmeld

19. oktober 2009

Kaufie

frk andreasen skriver:

knus mor til jasmin på 2,7år

Det praktiserede vi også indtil William blev 2 - men hans lyst til leverpostegmadder med remoulade eller agurk er så stor, at han sagtens kan kværne sådan en mad, selvom han egentlig har meldt fra at han ikke er sulten når vi sidder ved bordet (og får noget han kan lide)

Så jeg tænker, for at han kan lære sin egen krop og sultfornemmelse at kende, så skal han ikke tilbydes lækkerier (som rugbrød med leverposteg jo er for ham, selvom det er sundt) istedet for aftensmad.

Men jeg kender jo også hans spisemønster - ved han spiser godt om dagen i dp - og han er ikke undervægtig, så derfor har jeg det ok med, at han selv regulerer hvor meget han skal have.

Anmeld

19. oktober 2009

RumlesMor

Jeg bryder mig ikke om når folk straffer deres børn ved at:

-sende dem i seng uden mad.

-sende dem ind på værelset.

-smide dem tidligt i seng (med eller uden mad).

Mener ikke det løser nogen problemer. Herhjemme bruger vi time-outs. Og det foregår ved, at hun får forklaret hvorfor hun får en time-out, og derefter bliver placeret på en puf i stuen (neutralt sted). Her skal hun sidde typisk 3-5 min. og tænke over det vi har forklaret hende. Når tiden er udløbet forklarer vi igen hvorfor hun sad der, og er hun rolig og virker til at have forstået budskabet får hun lov at komme ned - og så taler vi i øvrigt ikke mere om det.

Hader når folk bruger "rabat-mærker" til lige at minde deres børn om at de på et tidligere tidspunkt har opført sig dårligt. Når man har fået sin straf, så er den begivenhed slut og skal ikke bruges i andre sammenhænge.

Synes heller ikke man skal bruges børns værelser eller senge til et sted man kan blive straffet - det skal være barnets egne trygge områder hvor de kan finde ro.  - Skal der gives timeouts skal det foregå et neutralt sted.  Fx en køkkenstol trukket ud til siden, på et trappetrin eller lignede.

Anmeld

19. oktober 2009

frk andreasen

Det praktiserede vi også indtil William blev 2 - men hans lyst til leverpostegmadder med remoulade eller agurk er så stor, at han sagtens kan kværne sådan en mad, selvom han egentlig har meldt fra at han ikke er sulten når vi sidder ved bordet (og får noget han kan lide)

Så jeg tænker, for at han kan lære sin egen krop og sultfornemmelse at kende, så skal han ikke tilbydes lækkerier (som rugbrød med leverposteg jo er for ham, selvom det er sundt) istedet for aftensmad.

Men jeg kender jo også hans spisemønster - ved han spiser godt om dagen i dp - og han er ikke undervægtig, så derfor har jeg det ok med, at han selv regulerer hvor meget han skal have.

enig, jasmin spiser også godt i dp, hun følger også vægt kurven så jeg er heller ikke bekymret når hun ikke gider at spise aftensmad men heller vil have en rugbrød. så længe hun ikke fylder sig med slik også længe det er sundt så er det ok sys jeg.. men det skal så lige siges at det ikke er imens vi spiser aftensmad, det er når vi har spist og hun så blir sulten når hun skal sove

Anmeld

19. oktober 2009

Lone Jakobsen

starter lige med at sige:

JO det kan jeg godt finde på....meen det er kun hvis (og her er det især min mellemste søn) hvis han allerede har siddet ved bordet men simpelthen nægter at spise...sidde ordentligt....lade være med at spytte, slå...kaste med ting.... eller hvad det lige er den dag. så bliver han først bedt pænt om at stoppe... derefter får han en advarsel....og til sidst får han afvide at hvis han ikke har lyst til at deltage i måltidet så må han gerne gå i seng uden.

det skal lige siges at det kun er sket 2 gange....og så har det været fordi min søn simpelthen har været så træt og udmattet at de andre ikke har ku spise "i fred" for hans skrigeri og raseri anfald.

men nej det er ikke noget jeg bruger som simpel afstrafning.... det er som absolut sidste udvej.

Anmeld

19. oktober 2009

Lone Jakobsen

RumlesMor skriver:

Jeg bryder mig ikke om når folk straffer deres børn ved at:

-sende dem i seng uden mad.

-sende dem ind på værelset.

-smide dem tidligt i seng (med eller uden mad).

Mener ikke det løser nogen problemer. Herhjemme bruger vi time-outs. Og det foregår ved, at hun får forklaret hvorfor hun får en time-out, og derefter bliver placeret på en puf i stuen (neutralt sted). Her skal hun sidde typisk 3-5 min. og tænke over det vi har forklaret hende. Når tiden er udløbet forklarer vi igen hvorfor hun sad der, og er hun rolig og virker til at have forstået budskabet får hun lov at komme ned - og så taler vi i øvrigt ikke mere om det.

Hader når folk bruger "rabat-mærker" til lige at minde deres børn om at de på et tidligere tidspunkt har opført sig dårligt. Når man har fået sin straf, så er den begivenhed slut og skal ikke bruges i andre sammenhænge.

Synes heller ikke man skal bruges børns værelser eller senge til et sted man kan blive straffet - det skal være barnets egne trygge områder hvor de kan finde ro.  - Skal der gives timeouts skal det foregå et neutralt sted.  Fx en køkkenstol trukket ud til siden, på et trappetrin eller lignede.

jeg synes ideen bag det du skriver er rigtig god og jeg har stor forståelse for den måde at tænke på.

der kan bare være situationer hvor det er bedst....måske især for de andre børn i hjemmet... at en meget vred dreng skal være på sit værelse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.