Anonym skriver:
Hej med jer.
Vi er en familie på to voksne og tre børn. Børnene har aldrig haft problemer med at sove. I perioder har der været behov for lidt ekstra tryghed, men ikke noget som vi ikke har kunnet imødekomme og hurtigt er de gode søvnrutiner kommet tilbage i familien.
I de seneste par måneder har det dog været en anden sag. Vores midterste barn på 5,5 år er pludselig bange for mørke. Det har vi afhjulpet med mere lys på værelset når han skal sove. I begyndelsen ville han ikke lægge sig til at sove på sit eget værelse. Nu er vi kommet dertil, at han fint lægger sig til at sove, såfremt han har lys tændt, døren åben og kan høre os i huset. MEN når vi går i seng går der ikke mere en 15-30 minutter før han vågner og kommer susende ind i vores seng. Vi har nu fået lagt en madras i fodenden af vores seng, hvorpå han sover HVER nat. I de sidste par måneder har det ikke lykkedes os at få ham til at sove i egen seng igen, ikke en eneste gang.
Vi har prøvet alt, føler jeg. Vi har italesat det til døde, forsøgt med belønningssystemer, gået tilbage med ham i egen seng osv. Han er en stædig dreng og giver IKKE op. Når man så har brugt en rum tid på et mere eller mindre dødt projekt ender han igen i fodenden og den energi, som er lagt i opgaven er spildt fordi vi alligevel giver efter. Det påvirker vores samliv og sexliv en del.
Er der mon andre, som kender til denne problematik?
Skal vi acceptere at han kommer ind i fodenden hver nat eller tage kampen op?
HJÆLP!
Vores piger har begge fået lov at komme ind om natten hvis de havde brug for det.. Den store på 6,5 har periodevis sovet meget inde hos os nu gør hun det dog Max 3 gange om året, men den lille på 4 er det sjældent hun ikke kommer ind om natten... Hun har brug for trygheden og det gør os ikke noget, det skal nok komme når hun er klar til det
Da jeg var barn og mine forældre syntes mig og min bror skulle vændes af med at komme ind om natten gjorde mine forældre det i december, og fortalte os at nissen ikke kunne finde os og derfor ikke komme med en gave hver dag, hvis vi ikke lå i vores egen seng og sov hele natten... Og så sov vi i vores egen seng 
Anmeld
Citér