Hej med jer.
Vi er en familie på to voksne og tre børn. Børnene har aldrig haft problemer med at sove. I perioder har der været behov for lidt ekstra tryghed, men ikke noget som vi ikke har kunnet imødekomme og hurtigt er de gode søvnrutiner kommet tilbage i familien.
I de seneste par måneder har det dog været en anden sag. Vores midterste barn på 5,5 år er pludselig bange for mørke. Det har vi afhjulpet med mere lys på værelset når han skal sove. I begyndelsen ville han ikke lægge sig til at sove på sit eget værelse. Nu er vi kommet dertil, at han fint lægger sig til at sove, såfremt han har lys tændt, døren åben og kan høre os i huset. MEN når vi går i seng går der ikke mere en 15-30 minutter før han vågner og kommer susende ind i vores seng. Vi har nu fået lagt en madras i fodenden af vores seng, hvorpå han sover HVER nat. I de sidste par måneder har det ikke lykkedes os at få ham til at sove i egen seng igen, ikke en eneste gang.
Vi har prøvet alt, føler jeg. Vi har italesat det til døde, forsøgt med belønningssystemer, gået tilbage med ham i egen seng osv. Han er en stædig dreng og giver IKKE op. Når man så har brugt en rum tid på et mere eller mindre dødt projekt ender han igen i fodenden og den energi, som er lagt i opgaven er spildt fordi vi alligevel giver efter. Det påvirker vores samliv og sexliv en del.
Er der mon andre, som kender til denne problematik?
Skal vi acceptere at han kommer ind i fodenden hver nat eller tage kampen op?
HJÆLP!
Tja, den er svær. Mine svigerforældre stod med det problem med min mand, da han var på cirka samme alder. Her fandt de en måde, hvorpå han var tilbage på eget værelse - ikke så pædagogisk korrekt, men det virkede for dem. Min mand blev lovet, at hvis han kunne sove på sit eget værelse hele natten, hver nat i 100 dage, så tog de ham med i Fætter BR, hvor han måtte vælge lige den kasse LEGO, han allerhelst ville have. Og den fik han, for derfra var han tilbage på eget værelse 
Det dur selvfølgelig ikke, hvis det reelt er fordi jeres søn er utryg på eget værelse, mere hvis han kommer ind, bare fordi det er hyggeligt. Om jeg selv ville prøve samme fremgangsmåde, hvis vi en dag står i det, ved jeg heller ikke, men det virkede for dem
Vores søn er ikke engang 1 år, så jeg har ikke skulle forholde mig til det endnu