Hej med jer.
Vi er en familie på to voksne og tre børn. Børnene har aldrig haft problemer med at sove. I perioder har der været behov for lidt ekstra tryghed, men ikke noget som vi ikke har kunnet imødekomme og hurtigt er de gode søvnrutiner kommet tilbage i familien.
I de seneste par måneder har det dog været en anden sag. Vores midterste barn på 5,5 år er pludselig bange for mørke. Det har vi afhjulpet med mere lys på værelset når han skal sove. I begyndelsen ville han ikke lægge sig til at sove på sit eget værelse. Nu er vi kommet dertil, at han fint lægger sig til at sove, såfremt han har lys tændt, døren åben og kan høre os i huset. MEN når vi går i seng går der ikke mere en 15-30 minutter før han vågner og kommer susende ind i vores seng. Vi har nu fået lagt en madras i fodenden af vores seng, hvorpå han sover HVER nat. I de sidste par måneder har det ikke lykkedes os at få ham til at sove i egen seng igen, ikke en eneste gang.
Vi har prøvet alt, føler jeg. Vi har italesat det til døde, forsøgt med belønningssystemer, gået tilbage med ham i egen seng osv. Han er en stædig dreng og giver IKKE op. Når man så har brugt en rum tid på et mere eller mindre dødt projekt ender han igen i fodenden og den energi, som er lagt i opgaven er spildt fordi vi alligevel giver efter. Det påvirker vores samliv og sexliv en del.
Er der mon andre, som kender til denne problematik?
Skal vi acceptere at han kommer ind i fodenden hver nat eller tage kampen op?
HJÆLP!
Hej.
Mht. Hvorfor han pludselig vil sove hos jer, så er der ikke nogen der kan give et endegyldigt svar på dette, vi ved af gode grunde ikke hvad den bette mand tænker, føler eller har oplevet.
Men det er SÅ normalt at børn på forskellige tidspunkter i livet tager nogen bevidsthedsryk, altså vil det give god mening at din søn nu pludselig har fået en (børne) forståelse for at der findes ting i verden som kan være farlige.. derfor bliver han pludselig bange for mørke og det uvisse som “kan findes i mørket”.. dette er blot et eksempel.
Det bedste man kan gøre for børn i den situation er at give dem tryghed, hvilket i har gjort, men dog alligevel tryghed med den i mente at han skulle lære at sove på eget værelse (du nævner at i har prøvet alt muligt). Jeg ville give det en måned, snakke med drengen stille og roligt om hvad der skræmmer ham ved mørket osv.
Og så sige til drengen noget i stil med “jeg kan godt se du bliver utryg når det er mørkt, alle kan blive bange ind i mellem, derfor må du sove hos os den næste måned og så prøver vi igen” i den måned skal man så ikke snakke om at skulle sove på eget værelse, før det bliver aktuelt.
Hvis det stadig er svært for ham, ville jeg sove på en madras på hans værelse ind til han bliver mere tryg, eller som en anden foreslår, lade søskende sove sammen.
måske låne nogen bøger om det at være bange for mørke osv. Alt der kan være med til at afmystificere mørket og den “farlige” verden som jeg tolker han nu pludselig er blevet bevidst om. Desværre når man kun er 5 år, ved man ikke hvordan man håndtere sådan en “farlig viden”.
Mvh