Min datter på tre, er præcis sådan.
Jeg har læst en meget fin tilgang (mate meo) hvor du netop anerkender barnets behov for nærhed og afstand.
Først forsøger jeg at spørge, om hun vil have et kram, så vi kan tale om, hvorfor hun blev så
sur/ked af det. Så bliver hun som regel mere sur. Og små børn kan rent fysisk ikke komme væk fra den vredsfølelse. Og det er noget, vi som voksne må kunne rumme. Så når hun afviser “mig”. Så sætter jeg mig på afstand - et sted hun kan se lign (vigtigt).
Jeg sætter mig ned i samme rum som hende, i et hjørne eller hvor der nu er plads. Også sidder jeg der. Siger til hende, at hun bare skal komme og få kram. At det er okay at være sur og jeg bare er der. Nogen gange - hvis vi er hjemme - går hun på eget værelse. Og det må jeg respektere(også selv jeg synes, det er svært). Så går jeg ind til hende efter 2 min og bliver ved med det. Indtil hun er glad, når jeg kigger ind.
Hvis vi er ude, så er det samme metode. Jeg sætter hende lidt væk fra mig og siger, at jeg kan se hun vred. Og jeg meget gerne vil give hende et kram, hvis hun har lyst om lidt. Så kigger jeg lidt rundt i rummet og smiler til hende i ny og næ. Så går der max 5-7 min. Så kommer hun selv.
Jeg er ALTID i hendes synsfelt og altid tilgængelig, hvis hun har behov for trøst. Men respekterer, hvis hun har “brug” for at være rigtig vred først.
nopa (Nordic parenting) har skrevet en fin artikel om viljefaste børn. :-) og den handler netop om, at nogle børn har behov for at være sure først. Og det er totalt legitimt. Også selv det føles meget mærkeligt, at man ikke kan trøste sit barn. Men barnet kan ikke lade være med at være vred. Og man kan ikke tale til et meget vredt barn - derfor må man gøre sig tilgengængelig på andre måder :-)
Anmeld
Citér