Min søn kører mig helt derud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.182 visninger
21 svar
35 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. januar 2019

Anonym trådstarter

hej

jeg har en meget livlig søn på 2 1/2 år. Han blev storebror i august. Hans sprog har været meget lidt men han er nu begyndt at sige flere ord. Han er ofte meget kærlig både ved lillebror og storesøster på 5. 

Sagen er den at han slår. Han slår især mig dog også sin far og storesøster men det er ganske lidt.( det er mig der har ham mest mht til det praktiske og konflikterne)  Mig slår og sparker han dagligt. Ja nærmest hver time. Når han sparker eller slår griner han oftest. Nogen gange kommer det i forbindelse med at gan får nej til noget og andre gange ud af det blå. 

Derudover skriger han HVER gang han ikke får sin vilje. Han skriger højt og længe. Især putte tiden er forfærdelig. Der skriger han konstant, og han sover først kl. 21.30 uanset hvad tid jeg putter ham. Og næste dag er han frisk, så det virker virkelig som om han bare ikke har brug for mere søvn. Vi har prøvet at dp vækkede ham tidligere fra lur, men det gjorde ham bare endnu mere sur og slående men stadig sov han ikke før. Vi prøvede i 1 måned. 

Han slår ikke i dp men skriger gerne og hører bestemt ikke efter. 

Jeg ved simpelhent ikke hvad jegg skal stille op. Hans sprogforståelse er jo ikke helt i top endnu så lange snakke forstår han ikke. Vi har prøvet med rolig markering af at vi ikke vil have han slår og skriger, vi har prøvet med kram( han slår og sparker og vil ikke krammes) vi har prøvet at give så meget opmærksomhed som vi kan, skalle ud virkede heller ikke ( han griner blot) time out, vende ryggen til ham, konsekvens ( der giver mening)  Ja alle ting folk i familien har givet af råd, men Intet hjælper. Vores baby reagere meget på hans skrig og bliver tydeligt utryg og bange så det påvirker også baby. 

Jeg er total i vildrede. Jeg har måtte forlade rummet et par gange da jeg kunne mærke jeg var ved at blive for vred. Men frygter sgu jeg en dag kommer for langt ud for er 100% udkørt over situationen. Når han slår og skriger kan jeg næsten ikke være i rummet. Men er jeg Eks alene kan jeg jo ikke bare flygte væk. 

Hvad gør jeg? Hvordan før vi vendt situationen før det er forsent ( tænker både på ham og baby) 

er desperat efter at få vendt sitiationen 

det skal lige siges at han også slog og sparkede før baby kom men skrigend er nye og den sidste måned er konflikterne eksploderet i antal. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2019

Fitmommyherning

Vi fjernede luren fra vores datter i den alder, da hun ellers ikke sov om aften og så havde hun stille/tøffe tid i dagplejen i den tid istedet..

jeg tænker han reagerer på at din opmærksomhed går på baby og ikke kun ham nu

Anmeld Citér

10. januar 2019

Anonym trådstarter

Fitmommyherning skriver:

Vi fjernede luren fra vores datter i den alder, da hun ellers ikke sov om aften og så havde hun stille/tøffe tid i dagplejen i den tid istedet..

jeg tænker han reagerer på at din opmærksomhed går på baby og ikke kun ham nu

Han slog og sparkede bare også før baby kom men ja kan godt være. Ved bare ikke helt hvad keg skal stille op. Giver ham alt den opmærksomhed jeg kan. Han hjælper mig også ned baby hvis han vil... men med 3 børn kan jeg jo ikke give ham opmærksomhed hele tiden 

Anmeld Citér

10. januar 2019

Anonym

Hej 

Jeg tror du /I bliver nødtil at vise at der kommer konsekvenser. Når han slå eller skriger. Og I må hold det ud. Altså slå han dig menes i spiser. Så må hn kom ned fra bordet så er han færdig med at spise.

Skriger han når han skal sove. Så kan det være I ikke læser bogen/synger når i skal sove.

Han er en dreng på 2. År de forstår meget. 

Slå han dig må du gå væk fra ham og sige, at du ikke vil lege mere med en der slå. For det gør ondt på dig eller du bliver ked af det.

Og det er helt okay at gå væk. De her ting vil jeg anbefale en mor i min vuggestue. 

Jeg er nemlig i den overbevisning at vi som forældre har faktisk ansvaret for at vise vores børn hvad er iorden og ikke iorden. For de stoler på os og vi er deres guide i livet. Og det er dejligt at jeres barn mærker/lærer grænser fra sin mor og far(der elsker ham højt ) og de skal være tydeligt. For nogle gang taler vi for meget.

Det er også okay bare en gang imellem sige bare Stop. 

Anmeld Citér

10. januar 2019

Anonym

Hej igen 

Det med hans søvn. (kan man IKKE kun sige så skal middags lur væk)

Når han n sover kl. 21.30 står han så oppe ved 6-7tid eller får han lov til at sove længe om morgen?

Hvornår prøver i at putte ?

Er han meget aktiv i dagplejen? 

Anmeld Citér

10. januar 2019

Anonym

Og hvor længe sover han ved dp. Hvad kl. Står han op? 

Anmeld Citér

10. januar 2019

ChesireKitty

Jeg har ikke nogen råd, men vil blot sige at min søn på 2 er på samme måde. Han så er ekstremt præmatur og særligt sensitiv, så vi har antaget at det har noget med det at gøre.

Jeg skal starte i et forløb i min kommune for forældre der har svært ved at sætte grænser/børn der hr svært ved at forstå grænserne. Måske har din kommune et lignende tilbud? For det virker umiddelbart på Socialrådgiveren til at hun virkelig tror at det kan hjælpe mig/os.

Anmeld Citér

10. januar 2019

SejtNavnHer

Min søn, som nu er 7, har aldrig slået og sparket som en fast ting. Han havde til gengæld en periode, som 4 årig, hvor han kastede med ting indenfor, selvom jeg havde opsat en meget klar grænse der sagde, at det måtte han IKKE.

En dag fik han kastet med et stykke legetøj, hvorefter jeg kiggede på ham, meget bestemt og sagde: “Det ved du godt, jeg ikke vil have. Det næste, du kaster med indenfor, smider jeg ud.”

Så kiggede han på mig, fyldt med ballade og udfordring i øjnene, tog et helt nyt stykke legetøj han havde fået, og kastede det. På mig. 

Jeg tog legetøjet, marcherede direkte ud, og smed det i containeren. Han blev så vred, at han tog en plastiktrillebør han havde, og kastede den efter mig, så hårdt som han overhovedet kunne, og den fik præcis samme tur. Efter den episode, har han aldrig kastet med ting indenfor, eller kastet noget efter nogen, igen. 

Det er måske ikke den mest pædagogiske metode, men det var den klareste, og mest tydelige måde, jeg kunne markere grænsen på, og det virkede. 

Hvis han engang imellem har slået eller sagt grimme ting, har jeg simpelthen helt tydeligt sagt: “Jeg har ikke lyst til at være sammen med dig, hvis du opfører dig sådan. Du kan komme tilbage, når du ikke slår, og taler pænt.” Det har egentlig også virket ret godt. Og det er for mig at se den tydeligste måde, hvorpå man fortæller sit barn, at det ikke på nogen måde er en socialt acceptabel adfærd. 

Anmeld Citér

10. januar 2019

StineW79

Profilbillede for StineW79
givmignr2 skriver:

Min søn, som nu er 7, har aldrig slået og sparket som en fast ting. Han havde til gengæld en periode, som 4 årig, hvor han kastede med ting indenfor, selvom jeg havde opsat en meget klar grænse der sagde, at det måtte han IKKE.

En dag fik han kastet med et stykke legetøj, hvorefter jeg kiggede på ham, meget bestemt og sagde: “Det ved du godt, jeg ikke vil have. Det næste, du kaster med indenfor, smider jeg ud.”

Så kiggede han på mig, fyldt med ballade og udfordring i øjnene, tog et helt nyt stykke legetøj han havde fået, og kastede det. På mig. 

Jeg tog legetøjet, marcherede direkte ud, og smed det i containeren. Han blev så vred, at han tog en plastiktrillebør han havde, og kastede den efter mig, så hårdt som han overhovedet kunne, og den fik præcis samme tur. Efter den episode, har han aldrig kastet med ting indenfor, eller kastet noget efter nogen, igen. 

Det er måske ikke den mest pædagogiske metode, men det var den klareste, og mest tydelige måde, jeg kunne markere grænsen på, og det virkede. 

Hvis han engang imellem har slået eller sagt grimme ting, har jeg simpelthen helt tydeligt sagt: “Jeg har ikke lyst til at være sammen med dig, hvis du opfører dig sådan. Du kan komme tilbage, når du ikke slår, og taler pænt.” Det har egentlig også virket ret godt. Og det er for mig at se den tydeligste måde, hvorpå man fortæller sit barn, at det ikke på nogen måde er en socialt acceptabel adfærd. 

Enig her og har gjort det samme, med begge ingen, med stor succes. 

Når han slår osv, ville jeg helt klart, sige fra og gå. 

Også måske se på hva far gør, frem for hva du gør, også prøv at stå sammen om at gøre og sige det samme. Vh Stine 

Anmeld Citér

10. januar 2019

L-mor

Anonym skriver:

hej

jeg har en meget livlig søn på 2 1/2 år. Han blev storebror i august. Hans sprog har været meget lidt men han er nu begyndt at sige flere ord. Han er ofte meget kærlig både ved lillebror og storesøster på 5. 

Sagen er den at han slår. Han slår især mig dog også sin far og storesøster men det er ganske lidt.( det er mig der har ham mest mht til det praktiske og konflikterne)  Mig slår og sparker han dagligt. Ja nærmest hver time. Når han sparker eller slår griner han oftest. Nogen gange kommer det i forbindelse med at gan får nej til noget og andre gange ud af det blå. 

Derudover skriger han HVER gang han ikke får sin vilje. Han skriger højt og længe. Især putte tiden er forfærdelig. Der skriger han konstant, og han sover først kl. 21.30 uanset hvad tid jeg putter ham. Og næste dag er han frisk, så det virker virkelig som om han bare ikke har brug for mere søvn. Vi har prøvet at dp vækkede ham tidligere fra lur, men det gjorde ham bare endnu mere sur og slående men stadig sov han ikke før. Vi prøvede i 1 måned. 

Han slår ikke i dp men skriger gerne og hører bestemt ikke efter. 

Jeg ved simpelhent ikke hvad jegg skal stille op. Hans sprogforståelse er jo ikke helt i top endnu så lange snakke forstår han ikke. Vi har prøvet med rolig markering af at vi ikke vil have han slår og skriger, vi har prøvet med kram( han slår og sparker og vil ikke krammes) vi har prøvet at give så meget opmærksomhed som vi kan, skalle ud virkede heller ikke ( han griner blot) time out, vende ryggen til ham, konsekvens ( der giver mening)  Ja alle ting folk i familien har givet af råd, men Intet hjælper. Vores baby reagere meget på hans skrig og bliver tydeligt utryg og bange så det påvirker også baby. 

Jeg er total i vildrede. Jeg har måtte forlade rummet et par gange da jeg kunne mærke jeg var ved at blive for vred. Men frygter sgu jeg en dag kommer for langt ud for er 100% udkørt over situationen. Når han slår og skriger kan jeg næsten ikke være i rummet. Men er jeg Eks alene kan jeg jo ikke bare flygte væk. 

Hvad gør jeg? Hvordan før vi vendt situationen før det er forsent ( tænker både på ham og baby) 

er desperat efter at få vendt sitiationen 

det skal lige siges at han også slog og sparkede før baby kom men skrigend er nye og den sidste måned er konflikterne eksploderet i antal. 

Nogle kloge ord fra Rikke Winckler,  https://foraeldresparring.dk/opdragelse-med-hjertet/: 

Tag et hvilket som helst barn, helt ned til 2 års alderen og spørg det:

"Må man slå, når man blir sur?"

Og alle børn vil svare nej. 

"Nej, slå!" "mig ikke slå, fy, fy"

Børn ved godt, at de ikke må slå - for det har deres forældre selvfølgelig lært dem. 

Men. 

Derfor kommer mange mindre børn altså til at slå alligevel. Det betyder ikke, at der er noget galt med dit barn. 

Eller, at der er noget galt med dig. 

Men det betyder, at der er en kæmpe forskel på, at  vide hvad man må og hvad man kan   efterleve, når man er barn. 

Børns opførsel bliver nemlig drevet af deres følelser.

Det gør voksnes opførsel iøvrigt også rigtig tit. 

Når vi siger, at vi vil tale pænt og vreden alligevel løber af med os og vi råber højt,  er det jo ikke fordi, at vi ikke VED,  at man ikke burde råbe, vel?

Følelser driver opførslen. 

Det betyder, at børn  der får hjælp til følelserne, som har udløst at de slår meget bedre kan opføre sig ordentligt. 

Tit gør vi det omvendt. 

Vi går i clinch med opførslen, skælder den ud, shamer opførslen, siger ting som "hvis du slår får du ingen venner", "hvis du blir ved, er der ingen fredagsslik", "hvis ikke du stopper nu, ryger du ind på dit værelse". 

VI vil have dem til at stoppe, og vi vil have dem til at FORSTÅ, at man ikke må slå. 

Men de ved det godt. 

En mor fortalte et eksempel. 

Pigen på ca 4 år fik et nej til at spise hos veninden. Pigen blev frustreret og slog ud efter mor. 

Det provokerer de fleste af os. 

Og vi siger "stop - jeg vil ikke slås" og sekundet efter, slår de små hænder ud efter os igen. 

Derfra er det nemt at se, hvordan tingene kan løbe af sporet med en voksen, der må den ene side siger "stop" og et barn på den anden side, der bliver ved med at slå. 

Der er lagt i kakkelovnen både til råb, time-out, konsekvens...

Barnet bag opførslen

Tag et kig bagved opførslen for at se, hvad det er, der har udløst den.  I mange situationer kan vi voksne sagtens regne ud, hvad der er galt. Vi kan sagtens se, at her er et barn, der vildt gerne vil spise hos veninden. Et barn, der er virkelig ærgerlig over at få et nej. 

Mød derfor dit barns frustration med forståelse:

"Åh ja, du elsker bare at spise over hos Mathilde, det kan vi gøre en anden dag"

Barnet slår ud. 

Du griber hænderne og siger "Ja du ville så gerne" eller "Øv, det ikke er i dag". 

Men skal de ikke vide, at det ikke er okay, tænker du måske. 

Jov, de skal vide, at man ikke slår. 

Men sig det kun en gang. "Nej ikke slå" - og så tal til det bagved "Ja du ville så gerne spise der". 

Grib hænderne, sådan at du stopper den handling, som dit barn ikke selv formår. 

Følelsemæssig førstehjælp!

Når vi formår at hjælpe med frustrationerne bagved opførslen så yder vi følelsesmæssig førstehjælp.

Dit barn er nemlig hverken ond eller uopdragent.

Dit barn er blot styret af sine følelser og kapret af sin hjerne.

Frustrationer vælter børn. Evnen til at kunne sige pyt, evnen til at sige "nåmen så spiser jeg der bare en anden dag" kræver modenhed og overblik. Men børn er i deres følelser og skuffelsen her og nu overtager fuldstændigt deres system.

Deres umodne pandelap, som er den der styrer "den gode opførsel",  kan ikke klare opgaven med at få stoppet følelserne, udbruddet eller hånden der slår ud.

Frustrationerne over at få et nej kan altså generer så meget skuffelse, vrede og irritation i barnet, følelser som kan være store, følelser som de ikke kan holde ud af at have i sig selv, og defor forsøger at komme af med, ved at slå ud.

Straf og konsekvenser hjælper ikke

Ofte synes, vi at der skal være en konsekvens for at have slået ud. 

Men konsekvenser lister lige så stille hen og bliver en straf.

En straf vi finder på, såsom "så er der ikke noget fredagsslik", "så får du ikke den legeaftale", "så tager vi Ipaden.". 

Hvis vi holder os til eksemplet med pigen, der blev frustreret over ikke at måtte spise hos veninden, så er der INGEN sammenhæng mellem dén situation og så få taget ens fredagsslik. 

Det er derfor ikke en konsekvens. Men en straf. 

En straf for ikke at kunne styre ens opførsel, fordi man ikke kan styre ens følelser. Dybest set straffer man en umoden hjernen. Det giver ikke mening. 

Og det giver slet ikke læring til fremtidige situationer. 

At rumme sine følelser og frustrationer

En del af det at være menneske er at kunne rumme sine frustrationer. At kunne rumme sine egne følelser. At kunne gå igennem dem. 

(uden man behøver at æde 2 kg chokolade, powershoppe, drikke et ekstra glas rødvin eller forsvinde ind i cyberspace)

Men som denne fine, kloge mor sagde til mig:

"jeg blev jo selv smidt ind på værelset da jeg var barn, så jeg ved ikke rigtigt hvordan man gør". 

Og hun har ret. 

Børn lærer nemlig ikke at håndtere deres følelser ved at sidde alene på et værelse. . 

Børn har brug for voksnes hjælp til at komme igennem følelserne, brug for vores hjælp til at regulere deres opførsel, feks stoppe med at slå ud samtidig med, at vi giver dem lov til at have de følelser af ærgelser og frustrationer, som de nu engang har. 

Er det svært?

JA det er møg hamrende svært. De fleste af os bliver provokerede. De fleste af os bliver vrede. De fleste af os lader vores følelser styre vores opførsel. 

Og så kører det nemt  i ring. 

For det er rigtigt svært at lære andre noget, som man dybest set ikke selv kan. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.