At blande sig i andres opdragelse betyder for mig, at fortælle forældre de ikke opdrager "rigtigt", og det vil jeg kun gøre, hvis der er tale om mistrivsel, vold eller andet.
Derimod vil jeg til hver en tid tale med barnet/den unge, hvis denne handler til gene for fællesskabet eller i det hele opfører sig på en måde som ikke er acceptabel. Det mener jeg ikke er at blande sig, men at støtte op. Havde en gang elev, der konstant lavede "forkerte" ting, og ds jeg spurgte ham hvorfor, var svaret: jamen alle går bare fordi og siger ikke det er forkert, hvordan skal jeg så vide det (der kunne man sagtens diskutere om han alligevel ikke burde vide det) og det gav mig en del st tænke over. Så ser jeg et bsrn/en ung der smider skrald på gaden, vil jeg altid: hov du tabte noget (på en sød måde). Hover de ting ned fra hylderne i supermarkedet, vil jeg sige: ups du skal lige samle op. Eller springer de over i køen, så er reaktion: hov, du glæder dig, men du skal lige vente til det er din tur osv. Jeg oplever det absolut ikke som at blande sig for forventer alle forældre selvsagt ønsker deres børn kan indgå i et fællesskab.
Anmeld
Citér