Hvad er jeres holdning til kødfri i instudition

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lineog4 skriver:

For mig er maden ikke det essentielle, det er derimod deres værdier og pædagogiske profil.

Jeg ville derfor heller aldrig vælge fx en vegetarisk institution fordi den var vegetarisk, men af andre årsager. Min frygt kunne dog være, at jeg kom i en forældregruppe, hvor jeg fx ville blive set lidt skævt til fordi jeg ikke er vegetar, og at legeaftale når vi kom til børnehavealderen ville kræve omtanke i forhold til mad. Så ærligt, nu hvor jeg skriver, skriver jeg mig vist frem til, at jeg ville fravælge med mindre den var helt igennem fantastisk på alle andre parametre.

Jeg er dog sikker på de dejlige børn får god og næringsrig mad i en vegetarinstitution, men jeg er nok ikke helt med på moden og kan også nogle gange blive lidt kontrær når jeg møder et så massivt modefænomen - og ja ved godt det er miljømæssigt bedre at tænke over forbruget af kød på samme måde som forbruget af flyveture, biler og internettet (har lige i dag læst en time på Netflix er lige som en flyvetur, måske vi skulle slette Netflix her hjemme). 

Vegetarmad er da ikke et udpræget modefænomen - så kender jeg mange, der har været med på moden i 25 år plus, i hvert fald. Ja, der er meget fokus på kødforbruget p.t., men det er jo af rigtigt gode grunde - afgjort miljøet, men søreme også de horrible forhold for dyrene i den konventionelle fødevareproduktion. I mine øjne har det intet med mode at gøre, men med en meget, meget sen omstilling og mentalitetsændring. Det ville jeg have elsket at tilbyde mine børn.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2018

Anonym

Det ville blive et nej tak her fra.

Vi er kød spisere her på matriklen.

Det er fint de servere vegansk 1 gang om ugen,men det skal ikke være til alle dagens måltider,alle 5 dage.

Anmeld Citér

4. december 2018

Tante15

Jeg havde nok valgt en anden institution, for tænker ikke, at vi ville passe ind i forældregruppen. 

Jeg synes,  at det er fint, at der er fokus på at spise sundt og varieret, men når der udtrykkeligt er taget stilling til, at der ikke spises kød, ville jeg vælge andet tilbud. Vi har både kødløse dage, men spiser altså kød engang imellem, uden det er et kæmpe problem i hjemmet. 

Jeg synes ofte, at køddebatten udvikler sig på en uheldig måde, når folk vil forklare andre, hvorfor de ikke skal spise kød. Det er en skam, for klimaet har brug for,  at vi får en debat i gang på en hensigtsmæssig måde, men det handler jo ikke kun om at spise kød. 

Anmeld Citér

4. december 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Tante15 skriver:

Jeg havde nok valgt en anden institution, for tænker ikke, at vi ville passe ind i forældregruppen. 

Jeg synes,  at det er fint, at der er fokus på at spise sundt og varieret, men når der udtrykkeligt er taget stilling til, at der ikke spises kød, ville jeg vælge andet tilbud. Vi har både kødløse dage, men spiser altså kød engang imellem, uden det er et kæmpe problem i hjemmet. 

Jeg synes ofte, at køddebatten udvikler sig på en uheldig måde, når folk vil forklare andre, hvorfor de ikke skal spise kød. Det er en skam, for klimaet har brug for,  at vi får en debat i gang på en hensigtsmæssig måde, men det handler jo ikke kun om at spise kød. 

Du får det til at lyde som om forældregruppen er en flok snævertsynede veganere og det tænker jeg ikke man skal forvente bare fordi institutionen er kødfri.

Vi spiser næsten kød dagligt derhjemme, men jeg kunne stadig godt finde på at sende mit barn i en kødfri institution hvis de nu har mange andre gode ting at byde på. Det ville i hvert fald ikke være maden som er afgørende i den ene eller anden retning.

Så jeg tror faktisk at forældregruppen i en sådan institution kan være meget alsidig. Og det handler vel også om at man af og til skal blande sig med folk som ikke tænker som en selv. Ellers får vi da aldrig rykket ved noget som helst.

Anmeld Citér

4. december 2018

Ena

Det ser ud som om, at der er rigtig mange fordomme om vegetarer og veganere. At man vælger en ellers fin insitution fra, for at undgå at være sammen med “den slags typer”, er mig komplet uforståeligt. Det er altså ikke sådan, at man er en bestemt type eller på en bestemt måde, fordi man vælger fx kød eller mælk fra. Hvorfor grave den kløft? Det er fuldstændig unødvendigt

Anmeld Citér

4. december 2018

Tommelise

Mor og meget mere skriver:

Vegetarmad er da ikke et udpræget modefænomen - så kender jeg mange, der har været med på moden i 25 år plus, i hvert fald. Ja, der er meget fokus på kødforbruget p.t., men det er jo af rigtigt gode grunde - afgjort miljøet, men søreme også de horrible forhold for dyrene i den konventionelle fødevareproduktion. I mine øjne har det intet med mode at gøre, men med en meget, meget sen omstilling og mentalitetsændring. Det ville jeg have elsket at tilbyde mine børn.  

Lige vegatarmad, som denne tråd handler om, har været fremme i mange år, men eller er der jo forskellige modediller, der ikke alle er lige gode.

F.eks. er der forældre, der lader deres børn leve glutenfrit, og det er ikke en god idé, hvis man ikke har cøliaki.

Anmeld Citér

4. december 2018

L-mor

Jeg ville bare være glad for, at mit barn blev vænnet til at spise masser af forskellige grøntsager. Der går nemt gulerodsstave, cherrytomater og broccolisuppe i den herhjemme.

Og så er forskellen på det og en institution ‘med kød’ altså til at overse. Budgettet ligger ofte på 8-11 kr. om dagen til råvarer til et frokostmåltid. Så er der langt mellem svinekoteletterne. Det er bl.a. derfor bønnepate, kikærtefrikadeller og linsesuppe med grovbrød fylder så meget på menuerne i de fleste daginstitutioner. Og godt det samme. Ungerne spiser sådan som vi alle burde gøre.

Anmeld Citér

4. december 2018

NosaNosa

Vores datter nægter stort set at spise kød, så for vores vedkommende ville der ingen alarm være. Det er også bedre for mijøet - for instituionerne bruger jo mange kilo kød.

Jeg ville dog interessere mig for hvad de så servere? Her tænker jeg på om de serverer tofu/soya-kød-erstatning og andet der skal ligne og smage som kød. Det er jeg nemlig ikke tilhænger af, da jeg har en fordom om at det er ret forarbejdet, underligt og ikke specielt miljøvenligt.

Anmeld Citér

4. december 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil

Til jer der vil fravælge en kødfri institution

Mine børns institutioner er kødfri. Vi spiser kød/fisk herhjemme et par gange om ugen. Forældregruppen er varieret, både kødspisere, vegetarer og veganere og alt derimellem har aldrig oplevet hverken rynkede næser eller andre problemer over, at mine børn får kød.

Anmeld Citér

4. december 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tante15 skriver:

Jeg forstår slet ikke den opfattelse af vegetarer. For mig svarer det til, at man valgte en naturbørnehave fra, fordi man ikke selv var friluftsmenneske og/eller haveejer. Jeg ville da tænke så meget desto mere positivt, at ungerne fik det bedste fra begge verdener - bortset fra, at jeg ikke opfatter vegetarer som værende fra en anden verden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.