Hvad er jeres holdning til kødfri i instudition

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.637 visninger
30 svar
51 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. december 2018

Waller

Hej

Vi er ved at kigge på instuditioner til vores datter. Det sted vi helst ville have hende hen er åbenbart  vegetarisk. Og det er vi ikke vilde med! Herhjemme bliver hun selvfølgelig tilbudt kød til alle måltider. Og jeg er helt sikker på at denne instudition har helt styr på sammensætning og mængde af protein osv. Men der er vel en grund til at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn får kød? Det er jo også et emne som er meget oppe i tiden. 

Hvad er jeres holdning til det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2018

KASS

Hej

Vi er ved at kigge på instuditioner til vores datter. Det sted vi helst ville have hende hen er åbenbart  vegetarisk. Og det er vi ikke vilde med! Herhjemme bliver hun selvfølgelig tilbudt kød til alle måltider. Og jeg er helt sikker på at denne instudition har helt styr på sammensætning og mængde af protein osv. Men der er vel en grund til at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn får kød? Det er jo også et emne som er meget oppe i tiden. 

Sundhedsstyrelsen anbefaler da ikke, at der serveres kød til alle måltider?

“Mælken og den første mad er den samme for vegetarer som for andre børn. Senere kan vegetar- maden suppleres med linser, bønner, forskellige vegetarpostejer og evt. æg i stedet for kød og fisk. For lakto-vegetarer og lakto-ovo-vegetarer gælder de samme fedtstofanbefalinger og vitaminanbefa- linger som for andre børn.” (Mad til små, s. 108,  https://www.sst.dk/~/media/E382EA4F4DD7410B8A71243B7F97E70B.ashx)

Jeg ville ingen problemer have med at have børn i en vegetarisk institution. I mine ungers institution tilbydes de kød til frokost 3-4 gange om ugen, alle mellemmåltider er uden, så all in all tilbydes de 15 måltider, hvoraf 3-4 indeholder kød.

Anmeld Citér

3. december 2018

Anonym

Jeg ville være fint tilfreds med, at det ikke var kød. 

Både af miljø hensyn, men også fordi, kød ikke er livsnødvendigt, hvis sammensætningen af maden er rigtigt og børnene får B12 vitaminer osv. 

Jeg ville bare selv supplere med lidt kød hjemme om aftnenen, hvis det var vigtigt. 

Generelt skal alle mennesker nedsætte deres CO2 forbrug (og der spiller kød en stor rolle). 

Danmark er et land med et voldsomt kødforbrug! 

Jeg ville ikke være bekymret. 

Anmeld Citér

3. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Waller skriver:

Hej

Det er 5 frokoster om ugen. 
Mellemmåltider plejer at være frugt/brød(hvor jeg har været) så der er jo ikke kød.

Så ville ikke have noget imod det, de dør jo ikke at have kødfrie måltider fem gange om ugen. Spis kød om aftenen. 

Så hvis det er den I gerne vil have, så tag den. Lad ikke maden ødelægge det. 

Det var noget andet, hvis I var vegetarer, og hun blev tvunget til mad med kød hver dag(hvis hun ikke måtte have madkasse med) 

Anmeld Citér

3. december 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det er helt fint med en kødfri institution. Hvis man ellers giver barnet kød derhjemme så er behovet fint dækket.

Anmeld Citér

3. december 2018

ErDuHerIkkeSnart

Sjovt som ting kan være “omvendt”. Hvor jeg bor valfarter folk til de vegetariske insitutioner og dagplejere. Dels er der jo nok gået lidt mode i hele “veganer-bølgen” og dels det som bekendt mange fine ting ved at spise mere plantebaseret - herunder ernæringsmæssigt og miljømæssigt.

Vores vuggestue viste sig at være vegetarisk (det vidste jeg dog ikke på forhånd), men der serveres dog fisk. Det har jeg det helt fint med, jeg serverer blot kød nu og da derhjemme, på samme måde som til resten af familien. Man behøver jo bestemt ikke kød til alle måltider - men det er dejligt og smager godt nu og da, set med min optik.

Anmeld Citér

3. december 2018

Anonym

Waller skriver:

Hej

Synes ikke der er noget problem med at en institution er vegetarisk. I giver jo kød hjemme. 

Anmeld Citér

3. december 2018

Loa

Jeg ville måske frygte lidt om barnet blev kræsen mht at spise kød.

Må også indrømme jeg synes det har taget totalt overhånd med alle de madkrav der efterhånden er. Institutionerne skal tage hensyn til religion, allergier og nu også vegetarer/veganere..

Anmeld Citér

3. december 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det ville ikke røre mig det mindste. Og jeg ville bare være glad for alle de grøntsager mit barn helt automatisk ville få tilbudt  

Anmeld Citér

3. december 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Det ville jeg ik ha noget problem med, da vi alligevel får kød til aften, da fleste dage. Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.