Hvad er jeres holdning til kødfri i instudition

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2018

Tommelise

Loa skriver:

Jeg ville måske frygte lidt om barnet blev kræsen mht at spise kød.

Må også indrømme jeg synes det har taget totalt overhånd med alle de madkrav der efterhånden er. Institutionerne skal tage hensyn til religion, allergier og nu også vegetarer/veganere..

Institutionerne er selvfølgelig nødt til at tage hensyn til allergier.

Men ellers er jeg enig i, at det kan blive for meget. 

Danmark er et landbrugsland, så jeg synes, det er helt naturligt, at kød bliver tilbudt i institutionen, men det behøver ikke være til alle måltideer. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2018

Sprit25

Nu overvejer jeg selv at blive vegetar så for mig ville det være fint

Anmeld Citér

3. december 2018

fehår

Jeg ville have det helt fint med det. På den måde kan forældrene selv styre, hvor meget kød, børnene spiser, og om det f.eks. skal være økologisk. Min datter er i dagpleje, og jeg synes nogle gange, det er tankevækkende, hvor ofte der serveres kød til hvert måltid, men sjældent grøntsager.

Jeg er selv vegetar, min mand er kødspiser, og min datter spiser, hvad hun får tilbudt, men foretrækker grøntsager (ved mindre det er pølser ), så hun ville elske det 

Anmeld Citér

3. december 2018

lineog4

For mig er maden ikke det essentielle, det er derimod deres værdier og pædagogiske profil.

Jeg ville derfor heller aldrig vælge fx en vegetarisk institution fordi den var vegetarisk, men af andre årsager. Min frygt kunne dog være, at jeg kom i en forældregruppe, hvor jeg fx ville blive set lidt skævt til fordi jeg ikke er vegetar, og at legeaftale når vi kom til børnehavealderen ville kræve omtanke i forhold til mad. Så ærligt, nu hvor jeg skriver, skriver jeg mig vist frem til, at jeg ville fravælge med mindre den var helt igennem fantastisk på alle andre parametre.

Jeg er dog sikker på de dejlige børn får god og næringsrig mad i en vegetarinstitution, men jeg er nok ikke helt med på moden og kan også nogle gange blive lidt kontrær når jeg møder et så massivt modefænomen - og ja ved godt det er miljømæssigt bedre at tænke over forbruget af kød på samme måde som forbruget af flyveture, biler og internettet (har lige i dag læst en time på Netflix er lige som en flyvetur, måske vi skulle slette Netflix her hjemme). 

Anmeld Citér

3. december 2018

lineog4

fehår skriver:

Jeg ville have det helt fint med det. På den måde kan forældrene selv styre, hvor meget kød, børnene spiser, og om det f.eks. skal være økologisk. Min datter er i dagpleje, og jeg synes nogle gange, det er tankevækkende, hvor ofte der serveres kød til hvert måltid, men sjældent grøntsager.

Jeg er selv vegetar, min mand er kødspiser, og min datter spiser, hvad hun får tilbudt, men foretrækker grøntsager (ved mindre det er pølser ), så hun ville elske det 

Ved ikke med alle kommuner, men i min kommune skal institutioner være så tæt på 100% økologiske som muligt. I mine børns gamle institution fil de kun sølv fordi de var 98 % økologiske fordi de havde valgt at spare på budgettet ved at de voksnes kaffe ikke var øko.

Anmeld Citér

3. december 2018

drabo

Profilbillede for drabo
lineog4 skriver:

For mig er maden ikke det essentielle, det er derimod deres værdier og pædagogiske profil.

Jeg ville derfor heller aldrig vælge fx en vegetarisk institution fordi den var vegetarisk, men af andre årsager. Min frygt kunne dog være, at jeg kom i en forældregruppe, hvor jeg fx ville blive set lidt skævt til fordi jeg ikke er vegetar, og at legeaftale når vi kom til børnehavealderen ville kræve omtanke i forhold til mad. Så ærligt, nu hvor jeg skriver, skriver jeg mig vist frem til, at jeg ville fravælge med mindre den var helt igennem fantastisk på alle andre parametre.

Jeg er dog sikker på de dejlige børn får god og næringsrig mad i en vegetarinstitution, men jeg er nok ikke helt med på moden og kan også nogle gange blive lidt kontrær når jeg møder et så massivt modefænomen - og ja ved godt det er miljømæssigt bedre at tænke over forbruget af kød på samme måde som forbruget af flyveture, biler og internettet (har lige i dag læst en time på Netflix er lige som en flyvetur, måske vi skulle slette Netflix her hjemme). 

Bare lige, det var to timer om dagen som blev til en flyvetur på små 400km.

Anmeld Citér

3. december 2018

lineog4

drabo skriver:

Bare lige, det var to timer om dagen som blev til en flyvetur på små 400km.

Okay  havde læst der hurtigt.... men giver da stof til eftertanke hos mig hvor alt fjernsyn bliver taget ned via internettet 

Anmeld Citér

3. december 2018

fehår

lineog4 skriver:

Ved ikke med alle kommuner, men i min kommune skal institutioner være så tæt på 100% økologiske som muligt. I mine børns gamle institution fil de kun sølv fordi de var 98 % økologiske fordi de havde valgt at spare på budgettet ved at de voksnes kaffe ikke var øko.

Sådan er det ikke her. Desværre. Vi har været nødt til at melde ud, at vores datter ikke skal have mælk i dagplejen, fordi det ikke er økologisk. Det får hun så derhjemme i stedet.

Anmeld Citér

3. december 2018

A38

Jeg synes det er super og jeg vil tilvælge det, hvis muligt. Kød kan man få til aftensmaden derhjemme. Jeg synes det er et super sted at spare på budgettet, da kød er forholdsvist dyrt, især hvis det skal være økologisk - hvilket jeg ønsker!

Anmeld Citér

3. december 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg ville springe til med jubel! Alle tiders mulighed for at sikre, at ens barn får sund og varieret kost. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.