lineog4 skriver:
Jeg tror ikke, at jeg forstår det med at sparke op af - det er ikke min oplevelse at børn eller forældre ser skævt til dem der har råd. Jeg oplever en del den anden vej (ikke for mig selv og mine, men for andre).
Og ja vi har lov til selv at vælge, men jeg synes da det er relevant at tale om vores køb og smid væk kultur (også selvom smid væk er at give til genbrugsen). Jeg er da selv en del af den kultur, og kan lide når folk udfordrer mig, så jeg skal reflektere og måske finde ud af, ja det her er køb og smid væk, men for mig giver det en værdi i livet for enten mig selv eller mine.
Synes egentlig det er supre ærgerligt, man ikke må stille spørgsmål, reflektere - der er jo ingen, der hævder du er forkert eller dårlig eller hvad ved, men spørger blot til det og reflekterer på både miljø og på den shaming som sker af fx andre unge der ikke har råd til den nye taske eller....
Du oplever det som spark op (jeg tjener nu også penge, og kunne også købe en ny taske hver år - men gør det ikke. Så gør jeg andre ting som fx er dårligt for miljøet og andre ting. Og jeg bruger i nogles øjne alt for mange penge på teater fx, eller sko til børnene eller hvad ved jeg). Jeg oplever det som refleksion som jeg synes vi som samfund burde kunne have, uden shame, uden spark, men blot fordi det er et forhåbentligt reflekterende samfund med et fællesskab.
Du ser det ikke som at sparke op ad - det gør jeg, det kan du så reflektere over. Jeg ser ikke det at min datter får en ny skoletaske om året, som smid væk kultur, så jeg føler hånden på hjertet ikke at jeg på den led har noget som helt jeg skal/ bør/ kunne reflektere over.
Jeg begriber ikke hvorfor det er vigtig i andres øjne at jeg hvert år ( indtil videre) har brugt 700 kr på en ny skoletaske om året til hende? Hvad er problemet? H det år har et andet barn fået en gratis taske
og det kan vist ikke betegnes som brug og smid væk kultur.
Du skriver i et tidligere indlæg at du erkender dine synder, og hvad skal jeg reelt bruge det til, at så er det helt fint, at du erkender det, du har reflekteret over det, og erkendt at en del vil du ikke gøre noget, jamen så er det okay? Men fordi jeg reelt ikke mener at jeg skylder hverken samfundet, miljøet eller en debatside at reflektere over en ny taske om året, så er det galt?
Lad mig spørge, køber du nogensinde, tøj, sko, make up, tørklæder, overtøj osv selvom du reelt ikke har behov for det. Makeup har ingen reelt behov for, parfume ligeså, der kan man bruge en neutral deo. Jeg gør vædde med at det gør du, og jeg tænker som en del af samfundet, og en der arbejder miljø, at det skyldes du fællesskabet at reflekter over
, jeg ved godt at jeg synder på de områder, men fordi jeg erkender det, er det okay...Nej vel.?