Skoletasken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. august 2018

lineog4

DueFar skriver:

Jeg synes at det er en anelse underligt at MOM bliver bedt om at reflektere over et forholdsvist beskedent skoletaskeforbrug (hvis man ser det hen over et år)

Hvorfor - jeg ville det så synes det var helt okay hvis nogle spurgte til mit forbrug af teaterbilletter, eller forbrug af sko fx Sko er fx fordi jeg er ked af de ekstra kilo min krop har fået efter 4 børnefødsler, og jeg vil gerne være smart og da jeg ikke gider nyt tøj, så dulmer jeg med nye sko 

Teater er overforbrug gange en million, og det er fordi jeg elsker den oplevelse af at leve mig helt ind i noget, og være i nuet i en hverdag hvor man tit er lige før eller lige bagefter. Og ja så fordi jeg har en teenager, der gider tage med mig så vi kan have bare lidt tid sammen...

Er det nødvendigt? absolut ikke. Burde jeg skære ned på begge ting= Absolut, men jeg har valgt at det giver mit liv værdi. På samme måde tænker jeg mom har reflekteret og valgt det giver værdi - intet forkert i det. Men hvis vi ikke må spørge ind til hinanden i samfundet, så er det godt nok magert - plus så kan ingen ændre mening. Måske hvis vi tog en tråd om køb af for mange sko, så ville jeg kunne ændre min vane og faktisk i det små gøre noget godt for miljøet. Se bare det at skrive det her, giver mig en indsigt som jeg tænker, at jeg vil tage med mig... Og det betyder måske ikke flere sko før nogle er slidt ned.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2018

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Jeg tror ikke, at jeg forstår det med at sparke op af - det er ikke min oplevelse at børn eller forældre ser skævt til dem der har råd. Jeg oplever en del den anden vej (ikke for mig selv og mine, men for andre).

Og ja vi har lov til selv at vælge, men jeg synes da det er relevant at tale om vores køb og smid væk kultur (også selvom smid væk er at give til genbrugsen). Jeg er da selv en del af den kultur, og kan lide når folk udfordrer mig, så jeg skal reflektere og måske finde ud af, ja det her er køb og smid væk, men for mig giver det en værdi i livet for enten mig selv eller mine. 

Synes egentlig det er supre ærgerligt, man ikke må stille spørgsmål, reflektere - der er jo ingen, der hævder du er forkert eller dårlig eller hvad ved, men spørger blot til det og reflekterer på både miljø og på den shaming som sker af fx andre unge der ikke har råd til den nye taske eller.... 

Du oplever det som spark op (jeg tjener nu også penge, og kunne også købe en ny taske hver år - men gør det ikke. Så gør jeg andre ting som fx er dårligt for miljøet og andre ting. Og jeg bruger i nogles øjne alt for mange penge på teater fx, eller sko til børnene eller hvad ved jeg). Jeg oplever det som refleksion som jeg synes vi som samfund burde kunne have, uden shame, uden spark, men blot fordi det er et forhåbentligt reflekterende samfund med et fællesskab.

Du ser det ikke som at sparke op ad - det gør jeg, det kan du så reflektere over. Jeg ser ikke det at min datter får en ny skoletaske om året, som smid væk kultur, så jeg føler hånden på hjertet ikke at jeg på den led har noget som helt jeg skal/ bør/ kunne reflektere over.

Jeg begriber ikke hvorfor det er vigtig i andres øjne at jeg hvert år ( indtil videre) har brugt 700 kr på en ny skoletaske om året til hende? Hvad er problemet? H det år har et andet barn fået en gratis taske og det kan vist ikke betegnes som brug og smid væk kultur.

Du skriver i et tidligere indlæg at du erkender dine synder, og hvad skal jeg reelt bruge det til, at så er det helt fint, at du erkender det, du har reflekteret over det, og erkendt at en del vil du ikke gøre noget, jamen så er det okay? Men fordi jeg reelt ikke mener at jeg skylder hverken samfundet, miljøet eller en debatside at reflektere over en ny taske om året, så er det galt?

Lad mig spørge, køber du nogensinde, tøj, sko, make up, tørklæder, overtøj osv selvom du reelt ikke har behov for det. Makeup har ingen reelt behov for, parfume ligeså, der kan man bruge en neutral deo. Jeg gør vædde med at det gør du, og jeg tænker som en del af samfundet, og en der arbejder miljø, at det skyldes du fællesskabet at reflekter over , jeg ved godt at jeg synder på de områder, men fordi jeg erkender det, er det okay...Nej vel.? 

Anmeld Citér

16. august 2018

lineog4

Du ser det ikke som at sparke op ad - det gør jeg, det kan du så reflektere over. Jeg ser ikke det at min datter får en ny skoletaske om året, som smid væk kultur, så jeg føler hånden på hjertet ikke at jeg på den led har noget som helt jeg skal/ bør/ kunne reflektere over.

Jeg begriber ikke hvorfor det er vigtig i andres øjne at jeg hvert år ( indtil videre) har brugt 700 kr på en ny skoletaske om året til hende? Hvad er problemet? H det år har et andet barn fået en gratis taske og det kan vist ikke betegnes som brug og smid væk kultur.

Du skriver i et tidligere indlæg at du erkender dine synder, og hvad skal jeg reelt bruge det til, at så er det helt fint, at du erkender det, du har reflekteret over det, og erkendt at en del vil du ikke gøre noget, jamen så er det okay? Men fordi jeg reelt ikke mener at jeg skylder hverken samfundet, miljøet eller en debatside at reflektere over en ny taske om året, så er det galt?

Lad mig spørge, køber du nogensinde, tøj, sko, make up, tørklæder, overtøj osv selvom du reelt ikke har behov for det. Makeup har ingen reelt behov for, parfume ligeså, der kan man bruge en neutral deo. Jeg gør vædde med at det gør du, og jeg tænker som en del af samfundet, og en der arbejder miljø, at det skyldes du fællesskabet at reflekter over , jeg ved godt at jeg synder på de områder, men fordi jeg erkender det, er det okay...Nej vel.? 

Bruger ikke make up (ville gerne men er en klovn til det) ej pjat ved hvad du mener... Og ja jeg køber for meget af noget, men forsøger hele tiden af begrænse og gøre mig selv bevidst om det. For mig er det ikke pengene og forstår ikke du bliver ved med at tale om det, for jeg personligt har ikke ondt i røven af nogle vælger af bruge 700 kroner på en skoletaske også selv om de købte en hver uge. 

Men jeg synes egentlig vi og absolut også mig skylder at debattere hvordan vi kan begrænse vores alle sammens overforbrug og det være sig af sko, tasker, cowboybukser og oksekød og fly billetter. Og synes ikke argumentet altid kan være: det er små ting, for skal vi ændre på noget må vi starte med os selv og mamge små bække giver....

Men hvordan kan det være at sparke op af når jeg selv ville have råd til en skoletaske hvert år? Måske jeg har en forkert opfattelse af at sparke op af, men for mig er der når man i delvist misundelse sparker på de der har ressourcer til lidt mere. Min oplevelse er ikke (og det er ren og skær uvidenskabelige observationer), at det er dem med bedst økonomi der har de nyeste tasker (måske fordi os der bruger for mange penge på sko, teater og tasker ikke er så gode til st spare op ) og jeg er ikke misundelig over en nyere skoletaske, for kunne jo bare købe den. Men måske jegv har en forkert forståelse af spark op af?

Anmeld Citér

16. august 2018

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Bruger ikke make up (ville gerne men er en klovn til det) ej pjat ved hvad du mener... Og ja jeg køber for meget af noget, men forsøger hele tiden af begrænse og gøre mig selv bevidst om det. For mig er det ikke pengene og forstår ikke du bliver ved med at tale om det, for jeg personligt har ikke ondt i røven af nogle vælger af bruge 700 kroner på en skoletaske også selv om de købte en hver uge. 

Men jeg synes egentlig vi og absolut også mig skylder at debattere hvordan vi kan begrænse vores alle sammens overforbrug og det være sig af sko, tasker, cowboybukser og oksekød og fly billetter. Og synes ikke argumentet altid kan være: det er små ting, for skal vi ændre på noget må vi starte med os selv og mamge små bække giver....

Men hvordan kan det være at sparke op af når jeg selv ville have råd til en skoletaske hvert år? Måske jeg har en forkert opfattelse af at sparke op af, men for mig er der når man i delvist misundelse sparker på de der har ressourcer til lidt mere. Min oplevelse er ikke (og det er ren og skær uvidenskabelige observationer), at det er dem med bedst økonomi der har de nyeste tasker (måske fordi os der bruger for mange penge på sko, teater og tasker ikke er så gode til st spare op ) og jeg er ikke misundelig over en nyere skoletaske, for kunne jo bare købe den. Men måske jegv har en forkert forståelse af spark op af?

Men jeg føler bare ikke at jeg skylder dig eller nogen som helst andre at debattere hvorfor jeg vælger som jeg gør, at du gerne vil have at vi debattere det er fint, men det får vi bund og grund ikke så meget ud af vel?

Du vælger at debattere miljø, opdragelse i en for mig at se harmløs debat om noget så simpelt som skoletasker. Opret da en debat om det overordnet emne om forurening, jordens ressourcer osv. Det vil give mening, men for mig giver det ingen mening at blive ved med at debattere dette i en skoletaske debat.

Jeg er da fløjtende ligeglad med hvaf du bruger dine penge på, og grunden til at jeg nævner de (sølle) 700 kr er for at pointere hvor uendelig lidt penge det er, og hvor uendeligt ligegyldigt det er i det store billede.

Tænk på hvor meget du bidrager til brugen af jordens ressourcer med alle de ture i teateret, du tager med dine børn. Al den makeup, tøj, forbrug af strøm osv det anvendes ved hver enkelt opsætning. 

Så grib nu endelig i egen barm, istedet for bare at erkende at du bidrager til jordens negative forbrug, det kommer vi jo ingen vegne med. 

Men lad være med det hellige, mange bække små, jamen så gør da noget, gå nu forrest med at godt eksempel, og så lad os andre gøre det vi kan, på den måde vi kan og gør. 

Man kan godt i min optik sparke op ad selvom man har råd - det handler for mig delvist om økonomi, men også om at "man da virkelig ikke selv kunne finde på at".. og hvordan i alverden skulle jeg vide at du havde råd? Men jeg havde/har en klar følelse af at du sparker op ad, men måske jeg i virkeligheden bare har en følelse af "bedre videnhed".?

Anmeld Citér

16. august 2018

lineog4

Men jeg føler bare ikke at jeg skylder dig eller nogen som helst andre at debattere hvorfor jeg vælger som jeg gør, at du gerne vil have at vi debattere det er fint, men det får vi bund og grund ikke så meget ud af vel?

Du vælger at debattere miljø, opdragelse i en for mig at se harmløs debat om noget så simpelt som skoletasker. Opret da en debat om det overordnet emne om forurening, jordens ressourcer osv. Det vil give mening, men for mig giver det ingen mening at blive ved med at debattere dette i en skoletaske debat.

Jeg er da fløjtende ligeglad med hvaf du bruger dine penge på, og grunden til at jeg nævner de (sølle) 700 kr er for at pointere hvor uendelig lidt penge det er, og hvor uendeligt ligegyldigt det er i det store billede.

Tænk på hvor meget du bidrager til brugen af jordens ressourcer med alle de ture i teateret, du tager med dine børn. Al den makeup, tøj, forbrug af strøm osv det anvendes ved hver enkelt opsætning. 

Så grib nu endelig i egen barm, istedet for bare at erkende at du bidrager til jordens negative forbrug, det kommer vi jo ingen vegne med. 

Men lad være med det hellige, mange bække små, jamen så gør da noget, gå nu forrest med at godt eksempel, og så lad os andre gøre det vi kan, på den måde vi kan og gør. 

Man kan godt i min optik sparke op ad selvom man har råd - det handler for mig delvist om økonomi, men også om at "man da virkelig ikke selv kunne finde på at".. og hvordan i alverden skulle jeg vide at du havde råd? Men jeg havde/har en klar følelse af at du sparker op ad, men måske jeg i virkeligheden bare har en følelse af "bedre videnhed".?

Der er vi nok bare uenige for jeg synes miljøet er en fælles sag og jeg synes vi skal prikke lidt til hinanden og synes absolut ikke mange bække små er helligt. Og jeg tror og håber vi alle sammen gør lidt mere hver dag fordi vi forstår alvoren.

Men jeg er så helt enig med dig, at det måske ikke er i en skoletaske tråd den nødvendigvis skal tages, men reagerede sådan ser bare på at den var begyndt.

Og nej jeg er ikke bedrevidende og tænker ikke: det kunne jeg aldrig finde på. Tænker faktisk mere, av det kunne jeg også finde på (måske ikke lige med skoletaske men så med hvad ved jeg magic kort eller hvad mine unger nu synes er et hit) og så det er da værd at tænke over i fremtiden, både fordi jeg vel bør lære mine børn at vi også skal passe miljøet ved ikke at købe nyt hver gang vi lige får lyst og ja så ved ikke at gøre det. 

Måske er jeg farvet af jeg møder en "bedrevidende" hver dag i form af min 15 årige som har slugt en miljø og dyre aktivist (og det kommer ikke fra mig), så jeg bliver konstant konfronterer med kravet om at reflektere over mine for miljøet dårlige vaner. Og flytter mig et my stykke hele tiden og ændrer på små små ting, men må erkende Rom ikke blev bygget på en dag.

Anmeld Citér

16. august 2018

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Der er vi nok bare uenige for jeg synes miljøet er en fælles sag og jeg synes vi skal prikke lidt til hinanden og synes absolut ikke mange bække små er helligt. Og jeg tror og håber vi alle sammen gør lidt mere hver dag fordi vi forstår alvoren.

Men jeg er så helt enig med dig, at det måske ikke er i en skoletaske tråd den nødvendigvis skal tages, men reagerede sådan ser bare på at den var begyndt.

Og nej jeg er ikke bedrevidende og tænker ikke: det kunne jeg aldrig finde på. Tænker faktisk mere, av det kunne jeg også finde på (måske ikke lige med skoletaske men så med hvad ved jeg magic kort eller hvad mine unger nu synes er et hit) og så det er da værd at tænke over i fremtiden, både fordi jeg vel bør lære mine børn at vi også skal passe miljøet ved ikke at købe nyt hver gang vi lige får lyst og ja så ved ikke at gøre det. 

Måske er jeg farvet af jeg møder en "bedrevidende" hver dag i form af min 15 årige som har slugt en miljø og dyre aktivist (og det kommer ikke fra mig), så jeg bliver konstant konfronterer med kravet om at reflektere over mine for miljøet dårlige vaner. Og flytter mig et my stykke hele tiden og ændrer på små små ting, men må erkende Rom ikke blev bygget på en dag.

Eftersom jeg 5 dage om uge i snart 10 år har arbejdet med miljø/ jordforurening, så mener jeg selvfølgelig også at miljø, forurening, klima er et fællesanlligende, men jeg arbejder med det i sådan et omfang at en skoletaske, nye sko og i den dur i min verden meget nemt kan ses som værende "bagatelagtigt", dermed ikke sagt at vi skal lade alting forsætte uhindret, men jeg har bare ikke behov for at forsvare mine valg overfor fremmede

Jeg gør noget aktivt for miljøet hver dag, kan du sige det samme?

Også tænker jeg at debatten for mig vedkomne er overstået, jeg har ikke mere at bidrage med

Anmeld Citér

16. august 2018

Anonym trådstarter

Jeg kommer godt nok lidt sent ind på sidelinjen kan jeg godt se. Det beklager jeg. 

Grunden til jeg bragte emnet på banen var ikke for at spejle mig i hvad I andre gør som sådan. Jeg læste denne avisartikel og kan egentlig godt sætte mig ind i tankegangen at det ikk er ok at donere sin taske væk til dårligere stillede børn. Disse børn har vel samme ønsker om en sprit ny taske - som ikke stinker af ostemadder

https://www.bt.dk/debat/fattige-boern-skal-vaere-tilfredse-med-en-brugt-skoletaske-der-stinker-langt-vaek-at

Anmeld Citér

17. august 2018

lineog4

Anonym skriver:

Jeg kommer godt nok lidt sent ind på sidelinjen kan jeg godt se. Det beklager jeg. 

Grunden til jeg bragte emnet på banen var ikke for at spejle mig i hvad I andre gør som sådan. Jeg læste denne avisartikel og kan egentlig godt sætte mig ind i tankegangen at det ikk er ok at donere sin taske væk til dårligere stillede børn. Disse børn har vel samme ønsker om en sprit ny taske - som ikke stinker af ostemadder

https://www.bt.dk/debat/fattige-boern-skal-vaere-tilfredse-med-en-brugt-skoletaske-der-stinker-langt-vaek-at

Interesant perspektiv, hvor jeg dog synes, at der er mange problematikker. 

Først om det handler om skoletaske, cowboybukser eller hvad ved jeg er jeg egentlig enig i skribentens holdning om, at selv om vi har råd, må vi gerne lære vores børn der intet forkert er i at have noget der er lidt slidt og man også gerne må slide tingene selv.

Men så er jeg så heller ikke enig længere. For det første tænker jeg det er et meget priviligeret perspektiv, at alle har krav på en ny skoletaske, med mindre skribenten har en ide om, hvem der skal betale den. Om så skoletasken kun koster 300, så er det i nogle familier en stor udskrivning. Jeg måder familier som taknemmeligt tager imod en pose mad jeg har købt gennem togoodtogo for 29 kroner fordi de ikke har råd til mere mad i denne måned. Hvordan skal de finde penge til den nye skoletaske som alle har krav på?

En anden ting jeg tænker er forkert hos skribenten, er, at hun forudsætter man ser ned på en med en brugt skoletaske. Ja vi skal læse vores børn at køb og smid ikke er vejen frem, men vi skal lige så vel lære dem ikke at se ned på nogle fordi de vælger eller må vælge en brugt skoletaske. Det er desværre min (igen uvidenskabelige) erfaring, at netop de der faktisk ikke har råd, er nogle af dem der går allermest op i, at skoletasken, tøjet og og og skal være nyt og rigtigt mærke, for ingen skal kunne sætte en finger på dem som forældre, og de gør det hvis de overhovedet kan finde pengene.

så er nok slet ikke enig med skribenten - som vel også glemmer der går børn rundt fra økonomisk velstillede hjem med skoletasler købt i genbrugsen

Anmeld Citér

17. august 2018

Carina:-)

Anonym skriver:

Så genbrug er nu lig med undertrykkelse ?

Det kunne måske også handle om at børn ikke skal lide under at deres forældre ikke priotere en skoletaske. Selv om man ligger i bunden af indkomst.

For da vi havde 5000 i rådighedsbeløb til 5 pers. Kunne vi stadig købe ny taske.

Men ikke alle priotere taske frem for fx smøger . Men det er så andres skyld.  og når de så afleverer til genbrug så undertrykker de de børn . Hvis forældre åbenbart og så bliver tvunget til at gå i genbrug og købe de tasker.

Hvad bliver det næste ..

At julehjælp og ferie koloni er den rige mands forsøg på undertrykkelse . 

Ture i bon bon land for hele familier sponsoreret af diverse velgørenhrdsorginationer . Er det mon også undertrykkelse?

Kan anbefale at .man ser dokumentarserien   barn på bistand 

Der betyder det noget for de børn den hjælp de får når mor hellere vil købe smøger  eller ny hund frem for sko til idræt.

Så jeg bliver ved med at give til krisecentre genbrug og mødrehjælpen. 

Ikke for at pudse min glorie men fordi jeg tror på det betyder noget i den store helhed. 

Anmeld Citér

17. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Ej, det synes jeg er (i hvert fald delvist) noget sludder. Ja, det bedste er at slide skoletasken op, men det eneste der giver mening er da at donere den til genbrug, når den fx ikke passer i størrelsen mere, eller når barnet i 3 år har gået rundt med den Friends-taske, der blev valgt i 0. 

Skoletasker kan sagtens klare en tur i vaskemaskinen - Det får vores hver sommer- og juleferie, så de behøver bestemt ikke lugte af ostemadder, bare fordi de er købt i Mødrehjælpen eller dba.

Jeg kender også flere, der af miljømæssige årsager har valgt at købe den "nye" skoletaske brugt, selvom de sagtens havde råd til en ny, og har svært ved at få øje på stigmaet i det. Min oplevelse er, at pigerne i 0. klasse går mest op i, om tasken er lyserød nok; drengene i om der er et sejt motiv - og det kun er forældrene, der lægger mærke til, om den er brugt.  

Jeg vil i hvert fald heller ingen skrupler have over at sætte storesøsters Lego-taske til side, så lillesøster kan overtage den, når hun starter i skole. Forventning om en ny taske har hun kun, hvis jeg præsenterer hende for det som normen, og tasken kan snildt holde til et par år mere.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.