Opgavefordeling i hjemmet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. august 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Det er ikke fordi han egentlig bevidst glemmer at løse opgaven, men nogle gange så tænker han bare ikke over, at et eller andet skulle have været ordnet, fordi det påvirker noget andet - altså det med lige at tænke lidt længere end lige det øjeblik man er i. Og så ender det med, at jeg når at løse opgaven, inden alt brænder sammen.

Nogle af de opgaver han glemmer at løse påvirker vores børn, og det vil jeg ikke have. Mine børn skal ikke gå i skole uden madpakke, fordi han har glemt at tage mad op af fryseren, så det gør jeg lige inden jeg går i seng, fordi han fx har glemt det. Sådan nogle små ting, men igen så ender jeg spm arbejdsgiveren, som holder hans røv oppe over overfladen.

Hvis det kun gik ud over mig, så var jeg også totalt ligeglad, men jeg vil ikke have, at vores børn bliver påvirket af det.

Hvis det ikke er større ting, så tænker jeg herre Gud.

Det er ting der er lette at glemme. 

har du sagt; har du taget noget op af fryseren eller gider du lige gøre det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2018

Skouboe

Anonym skriver:

Det er ikke fordi han egentlig bevidst glemmer at løse opgaven, men nogle gange så tænker han bare ikke over, at et eller andet skulle have været ordnet, fordi det påvirker noget andet - altså det med lige at tænke lidt længere end lige det øjeblik man er i. Og så ender det med, at jeg når at løse opgaven, inden alt brænder sammen.

Nogle af de opgaver han glemmer at løse påvirker vores børn, og det vil jeg ikke have. Mine børn skal ikke gå i skole uden madpakke, fordi han har glemt at tage mad op af fryseren, så det gør jeg lige inden jeg går i seng, fordi han fx har glemt det. Sådan nogle små ting, men igen så ender jeg spm arbejdsgiveren, som holder hans røv oppe over overfladen.

Hvis det kun gik ud over mig, så var jeg også totalt ligeglad, men jeg vil ikke have, at vores børn bliver påvirket af det.

Så må han jo koge nogle pasta skruer og smide lidt olivenolie og nogle majs i om morgenen...

Anmeld Citér

7. august 2018

Anonym

har desværre ingen råd ts men forstår dig så godt! 

Vi har samme problem herhjemme, det er ligesom mig der skal have overblikket og han er den der hjælper mig, det er en temmelig ufed følelse. føler jo aldrig jeg kan slappe af for skal hele tiden tænke for den ene og den anden og huske alt muligt. 

Som jeg også sagde til min mand, jeg flipper ikke ud fordi du har glemt at tage kød op, jeg flipper ud fordi det er mange ting der ups bliver glemt, eller hov det tænkte jeg ikke over. så får man bare nok til sidst. 

og jeg vil så give dig helt ret, det nytter ikke en pind at man bare siger nå det var mandens ansvar så jeg gider heller ikke! 

for manden tænker måske ikke over det, men det gør jeg satme og jeg bliver vildt stresset over det, for man er jo aldrig sikker på om han har taget sin del eller om der lige er de 10 opgaver han skulle have gjort også, som minimum er man tvunget til at tjekke for "ups han kunne jo have glemt det" 

og så kan man ikke sende børn afsted uden en god madpakke og snacks, i beskidt tøj osv. fordi man stædigt vil have manden til at indse hans rolle.. nej nej. der må være andre metoder. 

jeg følger spændt med for at se om der kommer et par guldkorn. 

men forstår så godt din frustation ts! 

Anmeld Citér

7. august 2018

drabo

Profilbillede for drabo

Hvad med at finde jeres styrker og svageheder.

Herhjemme laver manden oftest mad både fordi han kan lide det, men også fordi det nok er der han har sin styrle.

Så er det mig der står for vasketøjet fordi jeg har styr på hvad der må vaskes hvordan og det er mig som har de ting, der kunne blive ødelagt og synes det er ok at lægge tøj sammen foran fjernsynet. Strygning er for hans regning, men tror ikke vores stryge jern er blevet brugt til andet end hama perler de sidste 10 år

Han sidder i forældre bestyrelser fordi det orker jeg ikke, men det gør han- til gengæld har jeg oftest styre på legeaftaler og arrangementer i institutionerne.

Indkøb deles vi om, men oftest er det mig fordi jeg har en mere fleksibel arbejdstid og derfor kan handle om formiddagen. I weekenden skiftes vi.

Jeg tænker bare man må finde de opgaver man hver i er gode til eller synes er sjove - hvis der så er nogle nitte tjanser, så må man fordele dem efter bedste princip.

Men uanset hvor meget synes det er træls, så nytter det ikke noget at tro at en lettere distræt person har styr på alting. herhjemme er vi begge lidt distræte og derfor fryser vi bare ikke mad ned - kun ting kan der bruges direkte fra fryseren fordi vi glemmer altid at tage noget op. Det handler jo om at udnytte hinandens styrker. Måske handler det også indimellem om at forklare hvordan opgaverne hænger sammen - det er ikke altid man kan se at det at udskyde noget betyder at en anden så også bliver ramt.

Anmeld Citér

7. august 2018

Anonym

Nu er der kun nævnt et enkelt eksempel på, hvilke pligter manden har. Men hvis du føler han tager dig for givet, så kunne du måske i en periode kun sørge for dig og ungerne? Altså kun vaske jeres tøj og smørre jeres madpakker. Mon så ikke han husker at vaske og tørre tøj, når han ikke har flere rene underbukser? 

Anmeld Citér

7. august 2018

ErDuHerIkkeSnart

L-mor skriver:

https://www.google.dk/amp/s/amp.theguardian.com/world/2017/may/26/gender-wars-household-chores-comic 

Sjovt - jeg tænkte netop på denne artikel, da jeg læste tråden tidligere, men jeg kunne ikke finde den! Den har nogle fine pointer!

Anmeld Citér

8. august 2018

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Hvis det ikke er større ting, så tænker jeg herre Gud.

Det er ting der er lette at glemme. 

har du sagt; har du taget noget op af fryseren eller gider du lige gøre det? 

Men hvorfor skal jeg bruge mit overskud og min egergi på at huske ham på ting? Er mænd fuldstændig ude af stand til at tænke selv? Jeg er ikke hans mor. Han er en voksen mand med to børn. Burde det ikke kunne forventes, at han selv kunne huske på, fx at tage mad op af fryseren til madpakken, når det nu er hans ansvar? Eller skal jeg bare være mor til 3?

Anmeld Citér

8. august 2018

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Hvad med at finde jeres styrker og svageheder.

Herhjemme laver manden oftest mad både fordi han kan lide det, men også fordi det nok er der han har sin styrle.

Så er det mig der står for vasketøjet fordi jeg har styr på hvad der må vaskes hvordan og det er mig som har de ting, der kunne blive ødelagt og synes det er ok at lægge tøj sammen foran fjernsynet. Strygning er for hans regning, men tror ikke vores stryge jern er blevet brugt til andet end hama perler de sidste 10 år

Han sidder i forældre bestyrelser fordi det orker jeg ikke, men det gør han- til gengæld har jeg oftest styre på legeaftaler og arrangementer i institutionerne.

Indkøb deles vi om, men oftest er det mig fordi jeg har en mere fleksibel arbejdstid og derfor kan handle om formiddagen. I weekenden skiftes vi.

Jeg tænker bare man må finde de opgaver man hver i er gode til eller synes er sjove - hvis der så er nogle nitte tjanser, så må man fordele dem efter bedste princip.

Men uanset hvor meget synes det er træls, så nytter det ikke noget at tro at en lettere distræt person har styr på alting. herhjemme er vi begge lidt distræte og derfor fryser vi bare ikke mad ned - kun ting kan der bruges direkte fra fryseren fordi vi glemmer altid at tage noget op. Det handler jo om at udnytte hinandens styrker. Måske handler det også indimellem om at forklare hvordan opgaverne hænger sammen - det er ikke altid man kan se at det at udskyde noget betyder at en anden så også bliver ramt.

Det gør vi også, men selv om vi har fundet en god måde at lave opgaverne på, så skal jeg stadig have det fulde overblik og han kan som sådan bare "free ride" derhjemme. Jeg vil også have lov til at "free ride" nogle gange, hvor jeg ikke skal tænke på alt, men det får jeg bare ikke mulighed for. Og det synes jeg er noget pis. 

Anmeld Citér

8. august 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu er der kun nævnt et enkelt eksempel på, hvilke pligter manden har. Men hvis du føler han tager dig for givet, så kunne du måske i en periode kun sørge for dig og ungerne? Altså kun vaske jeres tøj og smørre jeres madpakker. Mon så ikke han husker at vaske og tørre tøj, når han ikke har flere rene underbukser? 

Jo, det har jeg også truet med flere gange. Nu er jeg begyndt at lade være med at folde hans ærme ud på trøjerne, når de er smidt til vask med det ene ærme ude og det andet inde. Jeg har sagt I FLERE ÅR!!! at han selv skulle sørge for at få begge ærmer ud, så tøjet ikke blev ødelagt, men det er åbenbart SÅ svært at huske. Nu er jeg ligeglad, men hvor er det trist, ik? Og det med at tømme lommerne på sine bukser, inden de bliver smidt til vask. Det har jeg også sagt i flere år, men sker det?? Nix. Og det ødelægger vaskemaskinen, så det må jeg stadig gøre. Jeg kunne også bare stoppe med at vaske busker, men det har jeg bare så svært ved. Jeg gider jo heller ikke være en sur kælling, selv om det egentlig er der jeg er.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.