Kære alle.
Jeg er så træt af mit liv for tiden. Jeg har to børn på 4 og 6 og en kæreste. Vi har det som sådan godt, men jeg er så træt af at være "arbejdsgiveren" hjemme hos os.
Det er mig, der har det overordnede ansvar for ALT, og min kæreste har rollen som "medarbejder". Så hvis der er en opgave, som han ikke lige får udført/løst, så falder det tilbage på mig, der så må løse opgaven. Det pisser mig helt vildt af. Jeg har altså ikke bedt om at være "arbejdsgiver", og jeg synes, det er røvsygt at det altid er mig, der skal være den, der husker ting og sørger for ting.
Hvordan gør I andre? Er I også automatisk "arbejdsgiveren"? Hvis nej, hvordan er I så sluppet ud af den rolle?
Det dræner mig så meget for energi, og det ender tit med, at jeg tænder helt af, fordi min kæreste ikke forstår, at hans handlinger har konsekvenser - meget tit for mig. Så det ender med, at jeg sidder med "lorten", som jeg så skal sørge for at få ryddet op... (Billedsprog)
Vi har begge fuldtidsjob, den ene afleverer ungerne, den anden henter, og jeg har taget initiativ til at lave en liste, hvor opgaverne er delt op, da jeg synes jeg lavede mindst 70% af alt i hjemmet, og helt ærligt, det synes jeg bare er så uretfærdigt. Jeg vil også have mig-tid om aftenen i stedet for at skulle bruge min aften på at lægge vasketøj sammen.
Ja, brok, brok, brok, men hvordan f.... kommer jeg ud af "arbejdsgiver"-rollen og vi bliver to "arbejdsgivere" og ikke en der kører på frihjul?
Glæder mig til at høre jeres gode løsningsforslag. 
Det er også en svær fælde ikke at falde i. Jeg øver mig også dagligt på ikke at tage hele ansvaret hjemme.
Hvis I har råd så betal jer fra rengøring, indkøb og få måltidskasser bragt til døren. Navnlig rengøring er vores absolut prioritet. Vores økonomi skal godt nok falde meget fra hinanden, før jeg vil sige vores rengøringsfirma op. Ugentlig luksus/ting vi ikke gider bruge tid på at diskutere 
Derudover følger jeg trop med de andre: én ting er jo eventuel at betale jer fra nogle ting men det er en holdningsændring hos din mand, der skal til. Lad være med at løse hans opgaver? Inddrag børnene og sørg for, de ikke kommer på glatis pga. din mand mangler (fx manglende madpakke til en udflugt eller lign - der ville jeg også 'tage over' hvis han ikke gør) men lad dem hjælpe alt det, de kan. Som en familie. Italesæt det. Det må smitte af på din mand hvis han er nogenlunde normal og sympatisk.
Vi deles om resten af de huslige opgaver. Alt det tørre tøj tager vi med op i stuen og lægger sammen om aftenen, sammen, mens vi ser TV. Vores søn dækker bord, vi skiftes til at fylde opvaskeren og tømme den. Jeg laver hyppigst mad mens min mand er flittigst til at stryge og støvsuge mellem rengøringens besøg. Vi rammer typisk sofaen kl. 20:30 med alle tjansen udført. Og så er der alene-og-sammen-tid til vi smutter i seng.
MEN husk lige at forventningsafstemme med ham så han kan se sig selv i DINE lister. Hvis du fx forventer hovedrengøring daglig, og han ikke er enig, så er det måske det, skoen trykker? Hvis han er medansvarlig for at lave en ugeplan, så gør du det nemmere for ham at tage medansvar.
Såvel det er svært at slippe ansvaret er det svært at tage det, hvis man er kommet lidt "op i en krog". Så reboot og lav fællesplaner, som en familie.
Vh.