Opgavefordeling i hjemmet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Men hvad hvis du ikke henter de manglende ting? 

Henter han det så ikke selv, når han skal bruge det? Ved godt det er irriterende, men han ved jo du gør det i sidste ende

Altså med hensyn til køkkenrullen kan han desværre godt finde på at bruge viskestykker for så at smide det til vask bagefter - aka endnu en opgave til mig. Og med toiletpapiret, så tager han fx kun en rulle, i stedet for at fylde op, som jeg jo ville gøre.

Det er tit det der med lige at tænke næste trin med i stedet for kun at være i nuet. Det prøver jeg at italesætte ofte, så han ser, at handlinger har en konsekvens. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Altså med hensyn til køkkenrullen kan han desværre godt finde på at bruge viskestykker for så at smide det til vask bagefter - aka endnu en opgave til mig. Og med toiletpapiret, så tager han fx kun en rulle, i stedet for at fylde op, som jeg jo ville gøre.

Det er tit det der med lige at tænke næste trin med i stedet for kun at være i nuet. Det prøver jeg at italesætte ofte, så han ser, at handlinger har en konsekvens. 

Hvorfor lader du ham ikke bare hente en rulle ad gangen? 

Anmeld Citér

10. august 2018

lineog4

Anonym skriver:

Lidt sjovt for jeg er så misundelig på de der kan være og leve i nuet. Og jeg knokler med mig selv for at kunne det - ja ja ved godt det ikke gør dit liv lettere, men bare lidt sjovt du lige skrev det, for jeg synes det er en så stor kvalitet at kunne være i nuet og netop ikke tænke over at når den her rulle er brugt op så mangler der igen, så derfor tager jeg op til hele ugen. 

Anmeld Citér

10. august 2018

Sprit25

Mor11 skriver:

Helt 100% enig med Line. Du føler at han ikke tager ansvar for "det der skal gøres". Men. I hans verden "skal det måske slet ikke gøres".. hvis han ikke synes det er vigtigt at tage op af fryseren til madpakker? Hvis han tænker de fint kan leve af rugbrød med pålæg og en gulerod? Det er dit behov og DIN ide om ansvar at der skal ekstra i den madpakke. 

At folde ærmer ned? Come on. Det ville jeg heller ikke tænke over. Og jeg ville være fløjtende ligeglad om min kæresre valgte at bruge tid på at folde dem ud eller ej. Så han måtte hjertens gerne lade være. Igen - DU synes det er vigtigt. Men det er ikke engang dit tøj? 

Det handler om hvad man ser som vigtigt. Og der er vi altså sjældent enige.. min kæresre synes orden er vigtigt. Jeg er et rodehoved, men elsker når der endelig er orden, men formår ikke at skabe den. Så her er det manden der lægger ting på deres plads når jeg har smidt dem på et tilfældigt bord. Han griber lige ungernes iPad og sætter til ladning om aftenen. Jeg ville ikke skænke det en tanke. Og han husker på hvad vi har i fryseren til aftensmad og får taget kød op - jeg ender 70% af tiden hvor jeg er alene hjemme med at købe nyt ind fordi jeg glemmer at tage op. Og han vasker tøj så snart der er til en maskinfuld. Og lægger det sammen og på plads med det samme det er tørt. 

Jeg går til gengæld op i rengøringen, at vande blomsterne og i at få købt grønt ind til maden og frugt til madpakkerne. At få ungerne smurt i solcreme. Få snacks med til den lange køretur. Jeg vasker også tøj når han ikke er hjemme, men jeg venter gerne til der er 3 maskinfulde inden jeg får taget mig sammen. For jeg kan godt leve med at der er håndklæder og sengetøj der ligger til vask. Og jeg får det sjædent lagt sammen! Det ender i en kurv og så tager jeg rent tøj derfra indtil den er halveret, og SÅ tager jeg mig sammen til at få det lagt på plads. For, jeg går bare ikke op i at det er lagt pænt sammen og ikke har en rynke. 

Madlavning og oprydning derefter deles vi om og hjælpes ad. Det samme med opgaver i haven. Well okay, han står for at klippe hækken, men jeg hjælper med oprydningen efter det. Primært fordi jeg er total bange for at klippe benene af mig selv med det monstrum han har købt  

prøv at hold øje med om der ikke er ting i jeres hverdag som HAN gør, som faktisk gør livet lettere for dig, men som du måske ikke tænker over. Fordi det ikke er det vigtigste på din to do liste  

jeg er som sagt ikke god til at holde orden. Det er bare ikke min top-prioritet og jeg kan godt leve med at det roder lidt og at der er tøj til vask. Men jeg slapper da 100% bedre af når her er ryddeligt og vasketøjet er fixet. Og det sørger min kæreste for, fordi det er i toppen af HANS to do liste. 

Ih guder. Det er jo min mand og mig. 

Han hader ro! Han kan slet slet ikke leve med det. Jeg hader støv! Så han rydder op og jeg støver af. 

Så sent som i lørdags havde vi en laaang diskusion. Han følte jeg aldrig ryddet op. Jeg følte satme han havde sygt høje krav. Så vi nåede et kompromis. Jeg lover bordet er pænt så fuck resten. 

Han lovede så at blive bedre til at holde orden i skabe. Fordi det er også ham der lægger tøj på plads. Men ham smider det ind og jeg dør indvendigt. 

Det handler om respekt i mit univers. Man skal respekterer hinanden!

Anmeld Citér

10. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Sprit25 skriver:

Ih guder. Det er jo min mand og mig. 

Han hader ro! Han kan slet slet ikke leve med det. Jeg hader støv! Så han rydder op og jeg støver af. 

Så sent som i lørdags havde vi en laaang diskusion. Han følte jeg aldrig ryddet op. Jeg følte satme han havde sygt høje krav. Så vi nåede et kompromis. Jeg lover bordet er pænt så fuck resten. 

Han lovede så at blive bedre til at holde orden i skabe. Fordi det er også ham der lægger tøj på plads. Men ham smider det ind og jeg dør indvendigt. 

Det handler om respekt i mit univers. Man skal respekterer hinanden!

Hos os er det ikke noget vi ser som problematisk tvært imod. Vi ser det som et plus at vi ikke er bedst til de samme ting. Vi ville leve sygt klamt hvis vi begge to prioriterede mest at rydde op. Så blev der jo aldrig vasket gulv og hvis vi begge prioriterede rengøring, ville ingen af vores ting have en fast plads og alt ville blive væk konstant   

Dog er det ikke ekstremt. Det er ikke sådan at jeg dynger spisebordet til i ting, men jeg ligger måske en oplader og et brev fra mig når jeg gpr forbi. Som han så ligger på plads. OpLader på det værelse den tilhører og brev på kontoret eller i skralderen alt efter indhold  

Anmeld Citér

10. august 2018

Sprit25

Mor11 skriver:

Hos os er det ikke noget vi ser som problematisk tvært imod. Vi ser det som et plus at vi ikke er bedst til de samme ting. Vi ville leve sygt klamt hvis vi begge to prioriterede mest at rydde op. Så blev der jo aldrig vasket gulv og hvis vi begge prioriterede rengøring, ville ingen af vores ting have en fast plads og alt ville blive væk konstant   

Dog er det ikke ekstremt. Det er ikke sådan at jeg dynger spisebordet til i ting, men jeg ligger måske en oplader og et brev fra mig når jeg gpr forbi. Som han så ligger på plads. OpLader på det værelse den tilhører og brev på kontoret eller i skralderen alt efter indhold  

Præcis det samme her. Men jeg roder seriøst meget. Jeg ved det godt

Anmeld Citér

10. august 2018

lineog4

Sprit25 skriver:

Præcis det samme her. Men jeg roder seriøst meget. Jeg ved det godt

Du lever bare i maksimalisme, og så skal du huske du gør andre mennesker glade, når de aer rodet hos dig så kan de tænke: “så er mit rod ikke så slemt” - så ved at rode gør du noget godt for dine medmennesker. 

Og så skal du ikke glemme det er intelligente mennesker der roder....

Anmeld Citér

10. august 2018

klmf

Jeg har droppet at være sur over og træt af at tænke anderledes end min mand. Han er god til at lave mad og handle ind. Rengøring og tøjvask ville måske foregå en gang om måneden, hvis han skulle stå for det Jeg tager teten med at huske små som store ting ifm børnene, fx idrætstøj, bøger, lægeaftaler. Han er god til at sørge for de kommer til sport, legeaftaler og med på genbrugspladsen. Men har også sluppet en del katastofetænkning, for hvad er i virkeligheden det værste der kunne ske? På den konto har begge børn da haft madpakker med bestående af toastbrød og et halvgammelt æble  Men de overlevede og pædagogerne grinte og sagde, det sker for selv de bedste! Det er ikke vigtigt for ham at have et rent hjem, han lægger mere vægt på at vi hygger os, får slappet og måske tager et knald i soveværelset Så jeg giver mig lidt og han har til gengæld lært, at det er nemmere at få mig til at hoppe med i kanen hvis der er ordnet noget praktisk, så mit hoved kan holde fri. Så vi går begge lidt på kompromis. Jeg elsker ham jo og vil egentlig ikke lave ham om. Men er også realistisk- vi ville fx ALDRIG kunne gennemføre en husrenovering på egen hånd. Det ville simpelthen ikke blive færdigt - ever!! Så der bliver jeg da lidt ærgerlig over snegletempoet og at der går hygge i den.

Anmeld Citér

10. august 2018

Sprit25

lineog4 skriver:

Du lever bare i maksimalisme, og så skal du huske du gør andre mennesker glade, når de aer rodet hos dig så kan de tænke: “så er mit rod ikke så slemt” - så ved at rode gør du noget godt for dine medmennesker. 

Og så skal du ikke glemme det er intelligente mennesker der roder....

Den vil jeg præsenterer for min mand. Tror dog han er pænt ligeglad og hellere vil jeg gør ham glad ved at rydde lidt op

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.