Jeg vil lige sige, at jeg ikke har læst hele tråden igennem
MEN jeg har været i dine sko og var ved at brænde helt sammen. Og når min mand så kom hjem og første reaktion var at køkkenet var beskidt (pga madlavning) eller at der lå legetøj og flød.. ej jeg blev så sur.
Og den mentale belastning det er altid at skulle have styr på alt...
Men jeg fandt ud af, at jeg måtte mærke efter hvad der var vigtigt for mig og prioritere det. Det er dig selv der har påtaget dig det ansvar, og det er 100% kun dig der kan slippe det igen. Men det er svært, særligt når man har gjort det i mange år. Det føles som om man ikke kan slippe fri, fordi alting ramler. Men så lad det ramle. Hvis du ikke gider lægge vasketøj sammen en aften, så lad være. Lad toilettet kalke til og vaskemaskinen gå i stykker. Lad manden lave madpakker kun bestående af snacks. Og hvis ungerne brokker sig, så sig at det er far der laver madpakker, så de må sige det til ham.
Jeg stoppede fra den ene dag til den anden med at lave alt. Jeg gad ikke mere. Og shit hvor blev det klamt herhjemme. Altså seriøst grænsende til sundhedsskadeligt. Vi fik endda myrer og bananfluer 
Og min mand kan godt "tage sig sammen" og gøre rent, men så løfter han ikke en finger igen de næste tre uger. Det har virkelig været en hurdle for mig at komme over -hvordan kunne jeg få ham til at forstå, at man ikke kan gøre rent kun hver 3. Uge og forvente at der er rent i mellemtiden? Men det virkede altså her. Jeg løftede kun en finger, når han tog intiativ.
Når han spurgte hvad vi skulle spise svarede jeg "det ved jeg ikke, jeg er ikke sulten" (hans standardsvar)
Når han spurgte om der var mere rent tøj: kun hvis du har vasket
Hvis han spurgte hvorfor der stod 4 kurve med vasketøj og flød i stuen: fordi der ikke er nogen der har haft lyst til at lægge det sammen.
Jeg meldte flere gange ud også, at jeg gerne ville hjælpe ham, hvis han havde brug for hjælp til noget skulle han bare sige til.
Så når han bad om hjælp til opvasken, sprang jeg til. Da han begyndte at spørge hvordan man vasker tøj (i shit you not) smilede jeg og forklarede hvor meget pulver der gik til en vask og hvilket program.
det stod på i 2-3 mdr. Han fik et "flip" ind imellem og gjorde alt rent mens han højlydt brokkede sig. Jeg indtøg da hjælperrollen og spurgte hvad jeg skulle hjælpe med. og så sagde jeg ind imellem at ting jo bliver beskidte, når man bruger dem osv. Ikke stikpiller, men nøgtern information.
Det hjalp mig til at slippe kontrollen. Jeg planlægger stadig mad, men ikke fordi det ramler, hvis jeg ikke gør, men fordi det betyder noget for mig. Jeg er den eneste, der laver mad (min mand gider ikke) men jeg laver det kun, når JEG har lyst (og planlægger derefter). Vi får rugbrød 3-4 gange om ugen.
Han kan stadig sige tossede ting. Eks. Siger jeg "jeg vil godt have du hænger vasketøjet op" og når han så kommer til at fyldt tørrestativ siger han "jamen der er jo ikke plads" og går i stå. I stedet for at blive sur, siger jeg bare "jamen så må du lave plads ved at pille det andet ned" men jeg gør det ikke.
Det har taget tid, men nu brokker han sig ikke mere over at lave noget, og når han gør, minder jeg ham om, at det jo kun er blevet så beskidt, fordi der ikke er nogen, der har taget det i opløbet.
Jeg har stadig et stort overblik, men det er fordi det gør noget godt for mig. Og jeg er blevet god til ikke at påtage mig en masse ekstra og unødvendigt ansvar. F.eks. bad jeg også i mange år om at han smøgede skjorteærmerne ned inden vask. Det skete aldrig og jeg sydede invendigt over at jeg måtte gøre det. Så begyndte jeg bare at vaske skjorterne som de var. Og tænk sig. Han nævnte det aldrig med et ord. Det var altså spildt energi for mig. Jeg tror endda han synes det er rart aldrig at skulle bruge tid på at folde de ærmer op, når han tager tøj på
Og hvis der er noget jeg ikke gider tage ansvar for -så melder jeg det ud. Hvis vi har aftalt at han laver mad f.eks. og pludselig spørger hvad vi skal spise er mit svar "det er ikke mit ansvar, du bestemmer"
Men det kræver meget øvelse at komme så langt. Til gengæld er han også stoppet med at brokke sig, hvis ting ikke er spot on. Og dét er en kæmpe lettelse for mig!
F.eks. har jeg været hjemme hele dagen. Og jeg har ikke løftet en finger andet end at ordne lidt ukrudt i haven, fordi jeg havde lyst. Huset sejler, der ligger vand og mad på gulvet og opvasken står stadig fra i går, så jeg magtede alligevel ikke at lave aftensmad. Så han bestilte bare pizza. Jeg har slappet af og ved, at jeg i morgen har energi til at rydde lidt op. Ikke fordi jeg SKAL men fordi jeg har lyst til at det ser lidt pænt ud igen
og gæt hvem der kom hjem og blev irriteret over at der lå en bøtte elastikker spredt ud på gulvet? Yup ham. Men han brokkede sig ikke, samlede det vare op og sagde at nu havde han lige fjernet det. Det var skønt. Jeg har nemlig ikke gidet. Og han har hele tre gange de sidste par mdr lagt tøj sammen -frivilligt, på eget intiativ og alene! (Det er bogstavelig talt aldrig sket før i vores forhold). Han kommer også selv nu og spørger om jeg vil hjælpe med at sætte en maskine over -det er heller aldrig sket før. Han tømmer opvaskeren og sætter nyt ind. Og der er endelig plads til os begge.
Jeg kopierede simpelthen bare hans adfærd og begyndte at fokusere lidt mere på at få mine egne behov opfyldt først, så jeg havde noget at give af