Jeg HÅBER, at jeg selv ville sige noget. Og hvis jeg sagde noget, ville det være i situationen. Man kan faktisk godt sige 'I er meget højlydte, er I søde at skændes udenfor?'
Er version af dét kan bruges mange steder! Når man er hjemme hos dem siger man 'I er meget højlydte, vi går lidt ud i køkkenet, så I kan skændes færdigt herinde. Vi tager også lige jeres børn med, det er ikke så rart at høre på.'
Det er det allerenkleste. Det er ikke en 'samtale', din mand skal tage sig sammen til. Det er helt kort at sige fra - også på deres børns vegne.
Hvis I helt konsekvent siger fra overfor deres uacceptable opførsel hver gang, vil de på et tidspunkt lære jeres grænser at kende. Og måske vil de på et tidspunkt kunne se, at der er noget grundliggende forkert i deres kommunikation. Men NOGEN skal sige fra!
Ligesom at det er langt nemmere at irettesætte børn, der slår i selve situationen, er det nemmere at sige noget til voksne, mens de rent faktisk råber. Hvis de så råber 'bland dig udenfor, din smatso', så er det DEM, der kommer til at ligne idioter. Og SÅ er en alvorlig samtale på sin plads!
Indtil da siger du høfligt fra hver gang. 'Jeg går lige udenfor, mens I skændes færdigt. Jeg bliver i så dårligt humør, når folk råber.' På den måde lægger du også et pres på dem i forhold til at blive FÆRDIG med at skændes. Begynder de igen, gentages proceduren. Igen og igen.
Det er enkelt, høfligt og virksomt.
Anmeld
Citér