dagpleje uden pædagogik ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.668 visninger
22 svar
63 synes godt om
18. juni 2018

Anonym trådstarter

Jeg er uddannet pædagogisk assistent og har arbejdet som dagplejer i et par år. Jeg vil søge ind på pædagogstudiet og læse på nettet, mens jeg er dagplejer ved siden af. Planen er at blive i jobbet bagefter, men at kunne have børn med særlige behov.  

Jeg har en undren i forhold til de forældre der vælger dagplejen. Jeg oplever at få meget uopfordret ros for min faglighed, både af de faste forældre og af gæsteforældre. De er glade for min PA-uddannelse. 
Men hvis jeg fortæller at jeg planlægger at blive pædagog, og at jeg vil blive i dagplejen bagefter forstår folk det ikke.
Jeg oplever forældre der siger at de valgte dagplejen fordi det ikke skal være for institutions-agtigt og alt for pædagog-agtigt. 
Det undrer mig så meget. Jeg kan ikke gennemskue hvad der kan være negativt ved pædagogisk uddannede dagplejere.
Alle kvaliteterne i dagplejen-formen ændres jo ikke. 

Hvad tænker I andre der har jeres børn i dagpleje?
Eller jer der har jeres børn i vuggestue, ville I overveje dagpleje hvis personalet var uddannet?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2018

FruStolpe

Jeg er vuggestue mor 

Jeg kan overhoved ikke forstå,  hvad det negative ved uddannelse skulle være. Tænker du det er fordi at dine forældre tænker at deres børn bare bliver "babysittet"? Og reelt ikke er klar over hvor meget gavn børn har af uddannet personale -bare en tanke 

For mig personligt ville uddannelse være vigtig, men ikke nok til at vælge dagplejen til alene. 

Anmeld Citér

18. juni 2018

Muffinmus

Hmm.. Jeg kan godt forstå du er forvirret. Hvis du føler du roses for kompetencer, som du gerne vil forbedre og folk så ikke har forståelse for det.

Jeg valgte dagplejen fordi jeg synes små børn hører til under små forhold og om ringes af mere hjemlig hygge. Jeg kunne ikke synes noget var mere frygteligt end vuggestue dengang. Primært fordi min egen erfaring var pænt ringe i praktikken. Alt handlede om samlebåndsarbejde og ofte børn der græd uden at blive trøstet, hvilket mange artikler bakkede op omkring en overgang. Jeg har ingen forventninger til at en dp skal være uddannet pædagog.

Jeg har forventninger om at mit barn sover ude i frisk luft, får fornuftige måltider, lærer gennem leg og udfordringer, nyder naturen og lærer at den de er, er godt nok. Synger Sane og hvis de vil, giver kys og kram. For jeg respektere ikke alle ønsker det nære forhold. 

Anmeld Citér

18. juni 2018

Soonmom

Jeg har krav at vores dagplejer skal være uddannet enten som pa eller pædagog. 

men jeg er så også selv uddannet pa og snart pædagog 

jeg forstår slet ikke at man kan blive dagpleje uden uddannelse.

Anmeld Citér

18. juni 2018

AlwaysAno

Jeg tænker at man behøver ikke en uddannelse for at passe børn- slet ikke små børn. Det har vi forældre jo heller ikke. 

Mine børns dagplejemor er ikke uddannet indenfor faget men har været dagplejemor i 27 år. 

Jeg foretrækker klart nærhed, en fast voksen, en lille børnegruppe, tid, ro og overskuelighed fremfor en institution med larm, skiftende voksne og mange børn. Vi snakker børn under 3 år som i øvrigt burde være sammen med deres forældre. Hvis de ikke skal det, synes jeg det er vires ansvar at de bliver passet under så trygge og kærlige rammer som overhovedet muligt. 

Børnene bliver hverken klogere eller bedre mennesker af at det er en pædagog der passer dem i deres første år. Børn lærer igennem leg og omgang med andre når de er trygge. 

Anmeld Citér

18. juni 2018

Soonmom

AlwaysAno skriver:

Jeg tænker at man behøver ikke en uddannelse for at passe børn- slet ikke små børn. Det har vi forældre jo heller ikke. 

Mine børns dagplejemor er ikke uddannet indenfor faget men har været dagplejemor i 27 år. 

Jeg foretrækker klart nærhed, en fast voksen, en lille børnegruppe, tid, ro og overskuelighed fremfor en institution med larm, skiftende voksne og mange børn. Vi snakker børn under 3 år som i øvrigt burde være sammen med deres forældre. Hvis de ikke skal det, synes jeg det er vires ansvar at de bliver passet under så trygge og kærlige rammer som overhovedet muligt. 

Børnene bliver hverken klogere eller bedre mennesker af at det er en pædagog der passer dem i deres første år. Børn lærer igennem leg og omgang med andre når de er trygge. 

Nej, men en pædagog er bedre til at spotte vanskeligheder hos små børn og kan derfor handle ud fra dette eller vide hvornår der skal andre fagfolk indover. Pædagoger har andre handlekompetancer i forhold til forskellige problematikker fx bidebørn mm.

Så netop hvis forældrene ikke har en pædagogisk uddannelse, er det ret vigtigt at der også er fagfolk inde over barnets liv de første år (det er faktisk nogle af de vigtigste  

Anmeld Citér

18. juni 2018

AlwaysAno

Soonmom skriver:

Nej, men en pædagog er bedre til at spotte vanskeligheder hos små børn og kan derfor handle ud fra dette eller vide hvornår der skal andre fagfolk indover. Pædagoger har andre handlekompetancer i forhold til forskellige problematikker fx bidebørn mm.

Så netop hvis forældrene ikke har en pædagogisk uddannelse, er det ret vigtigt at der også er fagfolk inde over barnets liv de første år (det er faktisk nogle af de vigtigste  

Der er jeg bare dybt uenig- jeg mener ganske enkelt ikke det kræver en uddannelse at passe, opdrage eller spotte børn med problemer. Vi får i øvrigt også tilbudt sundhedsplejerske i løbet SF barnets første år, og der er også børneundersøgelser hos lægen 1 gang om året hvor barnets udvikling drøftes. 

Medmindre forældrene er direkte inkompetente til forældrejobbet burde det ikke være nødvendigt at en uddannet pædagog "vurderer og stimulerer" børnene hele tiden. Hvorfor skal børn gøres til en videnskab? De skal altid passe ind i folks bokse, tolkes og opdrages efter den nyeste metode som netop nu er den helt rigtige osv. Lad nu børn være børn.

Anmeld Citér

18. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
AlwaysAno skriver:

Jeg er helt på linje med dig. Og skulle der være særlige problematikker omkring et barn, er der jo dagplejepædagogen til at vurdere, vejlede og rådgive. Det er en meget ny tanke, at det skulle kræve pædagogisk uddannelse at tage sig af de helt små, og verden står endnu, selv om vi er talrige generationer, der er blevet passet af og draget omsorg for af “ufaglærte” - mødre eller dagplejere. Det bekymrer mig langt mere, at der nu kommer læringsmål m.v. helt ned til de 1-3-årige. 

Anmeld Citér

18. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er uddannet pædagogisk assistent og har arbejdet som dagplejer i et par år. Jeg vil søge ind på pædagogstudiet og læse på nettet, mens jeg er dagplejer ved siden af. Planen er at blive i jobbet bagefter, men at kunne have børn med særlige behov.  

Jeg har en undren i forhold til de forældre der vælger dagplejen. Jeg oplever at få meget uopfordret ros for min faglighed, både af de faste forældre og af gæsteforældre. De er glade for min PA-uddannelse. 
Men hvis jeg fortæller at jeg planlægger at blive pædagog, og at jeg vil blive i dagplejen bagefter forstår folk det ikke.
Jeg oplever forældre der siger at de valgte dagplejen fordi det ikke skal være for institutions-agtigt og alt for pædagog-agtigt. 
Det undrer mig så meget. Jeg kan ikke gennemskue hvad der kan være negativt ved pædagogisk uddannede dagplejere.
Alle kvaliteterne i dagplejen-formen ændres jo ikke. 

Hvad tænker I andre der har jeres børn i dagpleje?
Eller jer der har jeres børn i vuggestue, ville I overveje dagpleje hvis personalet var uddannet?

Jeg ville bestemt intet have imod, hvis mine børns dagplejere havde været uddannede pædagoger - det, jeg har vægtet ved dagplejen var, at det var så tæt på at være hjemme-agtigt som muligt med få børn og overskuelige rammer. Jeg kan ikke se, at du ene kvinde kan “institutionalisere” dit hjem, så jeg ville blot opfatte det som en bonus, at du var uddannet. Ikke en strengt nødvendig bonus for mig, men dog et plus. 

Anmeld Citér

18. juni 2018

Ciss

Jeg tror ret og slet ikke, at en del mennesker ved, hvad pædagogik går ud på. Der er jo ikke en modsætning mellem god omsorg og pædagogisk omsorg. Jeg tænker, at man med en uddannelse i ryggen står stærkere i at takle hverdagen alene med f eks 4 2-åringer end uden. Forældre har ikke uddannelse, men de står stort set med et lille barn ad gangen. Max to. Der er ikke det samme pres på. I tillæg er det et meget stort ansvar at påtage sig pasning og opdragelse af andre folks børn. Skulle jeg gøre det, ville jeg være glad for at have noget ekstra viden og nogle ekstra værktøjer med i kufferten.   

Nu har mine børn gået i vuggestue (Et fantastisk sted. Kan ikke få rost det nok), men skulle de have været i dagpleje, ville jeg have foretrukket en dagplejer med uddannelse.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.