Øremærket barsel til mænd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.398 visninger
21 svar
45 synes godt om
13. juni 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg har lige opdaget, at det ser ud til, at vi måske får øremærket barsel til mænd her i Danmark pga. et EU direktiv, der ser ud til at blive vedtaget.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10682479/eu-er-taet-paa-at-indfoere-oeremaerket-barsel-i-danmark/

Jeg kan se både fordele og ulemper ved det, men mener egentlig som ministeren, at det burde være et valg, der foretages i det enkelte medlemsland. EU kan mange gode ting, men fra at være et handelssamarbejde, så sniger EU sig godt nok ind på mange områder, som de burde blande sig uden om og som intet har at gøre med den oprindelige idé med EU. Jeg kan mærke, at jeg selv skifter side og går fra pro EU til at stemme nej til nye traktater mv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2018

Sprit25

Jeg er pro EU og vil ALTID være pro EU! Men her synes jeg også de skyder over mål. Det er vores egen ret til at bestemme hvordan barsel skal fordeles, men ja. Det er "ulempen" ved EU og ved at vi har så gode barsel muligheder herhjemme. 

Anmeld Citér

13. juni 2018

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn

Jeg synes ikke engang det skal være det enkelte land som skal bestemme, men den enkelte familie. 

I sidste ende er det jo barnet som det går ud over, hvis ikke det i den enkelte familie passer at det er faren som tager de 2 mdr. orlov. 

Hos os var min mand ikke tryg ved at tage barsel da børnene var små, og derfor tog jeg den. Hvorfor skulle vores børn ha´ været sendt tidligere ud i pasning, eller faren skulle ha´ risikeret at udvikle den depression som ligger og ulmer hos ham? Blot fordi en lovgivning siger at faren skal have en procentdel af orloven. Det giver ikke mening for mig. 

Eller hvorfor skal en familie lide et større økonomisk tab, hvis manden er den højest lønnede, og dermed mister flere penge ved at gå hjemme, det vedrører hele familien. Og nej - ikke alle formår at spare op inden en barsel. 

Eller hvad med den selvstændige, skal han tvinges til at lukke sit firma i 2 mdr, for at være på barsel - og dermed miste kunder og indtægter i måske et godt stykke tid fremover...

Jeg syntes den enkelte lille familie skal gøre som det passer dem. 

Anmeld Citér

13. juni 2018

Soonmom

Men hvis manden så ikke er interesseret i at holde barsel går de tabt ? - dvs at børnene skal langt tidligere i institution end tidligere ?

Det er godt nok dybt åndssvagt, hader EU og man burde lave en afstemning om fortsat medlemskab 

Anmeld Citér

13. juni 2018

Venterpålillesøster

Herhjemme er farmand slet ikke interesseret i at holde 2 måneders barsel, og da slet ikke alene med baby  Hvilket vil betyde at baby skal starte før i instutition eller at man selv som familie skal betale for at holde barnet hjemme. Så håber virkelig ikke at den lov bliver vedtaget! Synes da der er rig mulighed for at mænd kan holde barsel herhjemme, hvis det er det de har lyst til. 

Anmeld Citér

13. juni 2018

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg kan egentlig godt se ideen med øremærket barsel hvis det skal blive mere udbredt at mænd tager en del af barslen. Det kan også gøre det mere legitimt på længere sigt i forhold til deres arbejdsplads m.m. 

Anmeld Citér

13. juni 2018

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Nej tak det kommer til at betyde,vores børn kommer tidligere i institution,mange  familier må gå fra hus og hjem,da de ikke kan leve med manden på dagpenge,og hvem siger manden i det hele taget,har lyst til at gå hjemme med en lille prut på 10 mdr,og hvad med amning og skillesmisse forældre..

Så er det ikke bare på tide,vi kommer til at stemme om,vi skal ud af EU..

Anmeld Citér

13. juni 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg ville ønske folk ville holde op med det der "Vi skal bare ud af EU så bliver hele bedre" hver gang der kommer noget dernede fra vi ikke kan lide. Vi er så lille et land at vi går fuldstændig på røven hvis vi står alene. 

Bortset fra det er jeg selv blevet mere EU skeptisk og jeg synes de blander sig i mange ting de ikke burde, eksempelvis det her. Det må være op til det enkelte land at beslutte sådan noget. 

Anmeld Citér

13. juni 2018

Astrid&alex

Hrrm.... maaske skulle Jyllandsposten lige tjekke sine kilder. vi taler altsaa om 2 ugers oermaerket barsel til far og det er der vel ikke nogen der kan beklage sig over ...... 

Danmark har pt en af der mest "gavmilde" modeller for barsel. det er helt urealistisk i en EU context at forestille sig at det er 2 mrd, oeremaerket til far..... jeg mener nogen lande har i alt kun 3 mrd til mor 

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1311&langId=en

Anmeld Citér

13. juni 2018

Bellabum

Bare for at diskuterer øremærket barsel, så er det vel lige så meget mangel på ligestilling at kvinderne har de første 14 ugers barsel som ikke kan overdrages til faren. så hvad når kvinden tjener mest eller hun ikke måtte ønske barsel. Er vel lige så relevant som den modsatte retning?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.