Nogle lærer og socialrådgiver? Løn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2018

Ena

Anonym skriver:

Hej!

Nogle lærer og socialrådgivere som vil dele hvad de får i løn før skat? Og med time antal.

Jeg regner med at søge ind på de to uddannelser, men bliver jo lidt nysgerrig

Anonyme svar er tilladt  

Da jeg var efterskolelærer, fik jeg 25.000,- plus diverse tillæg, som aftenskolelærer fik jeg 45.000,-  Min mand får 33.000,- plus tillæg som lærer i STU. Der er ret stor forskel på, hvad man kan få som lærer. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2018

Abracadabra

Mor og meget mere skriver:

Min nuværende matematiklærer-kollega staver som en brækket arm. Han er en gudsbenådet lærer, underviser på et højt, fagligt niveau uden at tabe de svage i klassen. Hans elever får flotte karakterer til afgangsprøverne, og han er en kolossal støtte for mig i forhold til at få en ikke helt problemfri 7. klasse til at fungere godt socialt. Elever og forældre er vilde med ham. 

Han kan godt høre, at der tilføjes -r på æble i flertal. Det kan alle vist, på nær decideret ordblinde. Men han har ikke i baghovedet, at ord med tryksvag endelse tilføjes -e, som lærerE, mens ord med trykstærk endelse tilføjes -er - som direktørER. Det er forresten heller ikke 1. klasses niveau, bare lige for at slå det fast. Han laver altså jævnligt stavefejl, ikke pga. sjusk, men fordi han ikke har let ved det og slet ikke har sit fokus dér.

Jeg vil næsten sætte en tier på, at du har det ligesom jeg: Du sad ikke og tænkte reglerne igennem, da du i sin tid i skolen fik topkarakterer i retstavning for at huske at sætte -e på lærer, men -er på chauffør. Det kom bare til dig, fordi du var god til at huske og at se det for dig. Den virkelige udfordring som dansklærer - hvad angår stavning m.v. - er at sætte sig ind i, at mange ikke bare “fanger” det pr. automatik, ikke helt af sig selv fornemmer korrekt flertalsbøjning, automatisk sætter nutids-r, spytter kommaerne ud pr. intuition. Dit eksempel med æble og æbler viser jo netop, at du næppe har tænkt over, at fx lærer adskiller sig fra æble. 

Min kollega læser korrektur og tænker over korrekthed i fx forældrehenvendelser - og får dem lige gennemlæst af mig. Men skulle han skrive noget i et fodboldforum på nettet, ville han næppe ofre tid og kræfter på korrektheden. Skulle han så ikke være lærer? Det ville være et stort tab for skolen og for fysik-, biologi- og matematikundervisningen - som jeg fx på ingen måde ville kunne gennemføre. 

Fin argumentation, helt enig. Lærergerningen indeholder heldigvis meget andet end grammatik. 

Men ligesom, at der for mig er en fordel i at have en intuitiv fornemmelse for tal og især faktor 10 (ingen gider have 10 g Panodil frem for 1 g Panodil), er der også gigantiske fordele i at have en intuitiv fornemmelse for det skrevne sprog. Både for en lærer og i øvrigt også for en socialrådgiver. Men ellers må man jo klare sig uden - og have en sød korrekturlæser... 

Anmeld Citér

16. juni 2018

sandramor

Abracadabra skriver:

Jeg har ikke behov for at nedgøre andre. Men hvis man potentielt set skal undervise børn, ville det være rart, at man havde styr på det mest basale: Ental og flertal - et æble, flere æbler. Det bør være SÅ BASALT, at det kører på autopilot og er uafhængigt af antallet af børn i rummet. Vi snakker ikke de nye kommaregler, vi snakker flertalsbøjning af ordet lærer!! Det er på 1. klasses niveau.

God weekend i lige måde - brug den eventuelt på din egen grammatik... Der mangler tegnsætning i dit indlæg. 

Wow du er da helt enestående... simpelthen enestående  

Anmeld Citér

16. juni 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Abracadabra skriver:

Nu du spørger: Jeg bruger stort set aldrig privatbeskeder - det er flere år siden sidst.

Skal vi være helt ærlige - og i åbent forum - synes jeg, at grammatik og stavning er vigtigt. Kommasætning ER vigtigt. Læs eventuelt bogen "Fuck en lækker røv" eller overvej, hvad sætningen betyder med og uden komma mellem "fuck" og "en".

Og når jeg så ser, at folk (i flertal, for TS er jo ikke en enlig svale) er så ligeglade med deres grammatik, bliver jeg forundret. Men at man dertil vil være LÆRER? Så knækker filmen for mig. 

Grammatik er for det skrevne sprog, hvad færdselsregler er for trafikken. Nogle gange kører man overfor gult, andre gange misser man en vigepligt. Men hvis man er i tvivl om farverne rød-gul-grøn, bør man overveje at lære dem, inden man bliver færdelsbetjent. 

Men, hvorfor er det vigtigt i et åbent forum ?, det kan da være fuldstændigt lige meget hvordan folk skriver ( så længe det er læseligt). 

Anmeld Citér

16. juni 2018

HBV

Men, hvorfor er det vigtigt i et åbent forum ?, det kan da være fuldstændigt lige meget hvordan folk skriver ( så længe det er læseligt). 

Det er efterhånden blevet helt tåleligt at stave dårligt. Jeg må sige, at jeg er helt enig med Abracadabra.. En lærer/socialrådgiver skal altså have styr på det grammatiske. Min søns klasselærer i 1. klasse stavede som en brækket arm og jeg kunne simpelthen ikke lade være med at krumme tæer. Børnene fangede det nok ikke, men hvilket signal sender det, når man sender en forældrebesked ud på skoleintra

Det kan godt være, at TS har små børn i nærheden. Jeg bider bare mærke i, at der også var stavefejl i det opfølgende svar 

Anmeld Citér

16. juni 2018

HBV

16. juni 2018

Hck

Profilbillede for Hck
HBV skriver:

Det er efterhånden blevet helt tåleligt at stave dårligt. Jeg må sige, at jeg er helt enig med Abracadabra.. En lærer/socialrådgiver skal altså have styr på det grammatiske. Min søns klasselærer i 1. klasse stavede som en brækket arm og jeg kunne simpelthen ikke lade være med at krumme tæer. Børnene fangede det nok ikke, men hvilket signal sender det, når man sender en forældrebesked ud på skoleintra

Det kan godt være, at TS har små børn i nærheden. Jeg bider bare mærke i, at der også var stavefejl i det opfølgende svar 

Nu var min kommentar hæftet til det, at skrive grammatisk forkert, generelt forkert i et åbent forum. Det er efter min mening fuldstændigt lige meget, personligt får. , hår,går jeg ikke op i det 

Spøg til side, der er stor forskel på undevisning, kontra et debat forum. 

Anmeld Citér

17. juni 2018

heaven

sandramor skriver:

Og man fremstår som en der har behov for at nedgøre andre når man så åbenlyst har et behov for at komme med en sådan kommentar

Tja det siger vist mere om dig tænker jeg

God weekend 

Well Said.....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.