Anonym skriver:
For næsten en uge siden blev jeg overfaldet verbalt af en kollega, som i 8-10 minutter overdængede mig med meget vrede og grove ord. Jeg var helt “låst” i situationen, kunne ikke sanse at gå min vej, men svarede dog behersket og kontrolleret på hendes angreb uden at skyde tilbage. En kollega hentede vores leder, som kom og standsede hende. Jeg opdagede, at jeg rystede over hele kroppen, og da min leder lidt senere talte med mig, begyndte jeg at tudbrøle.
Mange på min arbejdsplads har oplevet tilsvarende med hende. Nogle af dem har ikke været på lærerværelset om morgenen i flere år af frygt for at møde hende! Nu er hun i den situation, at hun for anden gang skal forflyttes til en anden skole - denne gang efter eget ønske, da hun mener, hun bliver mobbet af både ledelse og kolleger. “Mobningen” består af, at folk af frygt eller vrede over hendes udbrud holder afstand til hende. Hun har endnu ikke fået job på en anden skole - rygtet løber nok i forvejen - og er selvfølgelig frustreret over manglende afklaring. Samtidig tænker jeg, at det er helt galt, at hun bare igen sendes videre til en ny arbejdsplads og fortsætter sin opførsel der. Jeg tror, hun er syg, men hun vil ikke have hjælp. Det er omverdenen, der gang på gang behandler hende dårligt.
Hun blev sendt hjem hele denne uge og skulle til tjenstlig samtale i går pga. episoden, men jeg kender ikke udfaldet af den og ved ikke, om hun bare er tilbage på mandag. Og jeg er pissebange!! - helt irrationelt. Frygter, at hun ringer eller pludselig står ved min dør. Hører hendes stemme de mærkeligste steder. Drømmer om hende om natten. Hun har aldrig gjort nogen noget uden for lærerværelset, så det er virkelig uden grund, jeg er i alarmberedskab.
Jeg plejer at være meget kontrolleret og at kunne håndtere konfliktsituationer fornuftigtf, men dette har godt nok taget pippet fra mig. Jeg får opbakning og forståelse fra de kolleger, der har hørt om det skete samt fra ledelsen - men jeg kan ikke holde uvisheden ud og er i panik ved tanken om evt. at se og høre hende på mandag, og så er der godt nok længe til sommerferien, hvor hun stopper.
NB: Hun har, efter hvad vi ved, aldrig været udadreagerende over for elever, hvis nogen skulle få den tanke.
Jeg synes, du skal alliere dig med en eller to kolleger, som du kan ‘gå’ sammen med de første dage eller indtil du har det bedre.
Og så tænker jeg også, at du skal beslutte nu, hvad du gør, hvis hun konfronterer dig. Det lyder som om din bedste strategi er at vende dig om og gå. Beslut også hvor du går hen, fx skolelederens kontor.
Jeg er leder og havde en medarbejder, som de fleste af kollegerne var bange for. Efter nogle måneder, hvor jeg havde måtte gribe ind et par gange og irettesætte hende, varmede jeg op til et samtaleforløb med advarsler, osv., fordi hun behandlede en kollega på en måde, der var meget mobbende. Pludselig skred hun ind på mit kontor og smed en opsigelse på mit bord. Jeg havde åbenbart fornærmet hende ved ikke at fyre kollegaen, som hun anså for at være inkompetent. Det var nogle akavede dage, vi havde op til hendes fratrædelse (heldigvis til pension), for hun havde været ansat i mange år og kollegerne havde svært ved at skjule lettelsen. Hun have helt sikkert forventet, at jeg ville bede hende blive, fordi hun havde en lang historie og stor viden. Men hun var så grænseoverskridende i sin adfærd, at kollegerne ikke kunne få adgang til hendes viden. Det var en fest, da hun gik ud af døren for sidste gang.
Jeg forstår godt, at det kan virke grotesk, at hun bare kan flytte til en ny skole og starte forfra, men ingen kan jo tvinge hende ud af arbejdsmarkedet og forhindre hende i at forsørge sig.