Er der normalt for en skole ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. maj 2018

Skouboe

Vi har overnatninger i skolen fra fredag til lørdag, og forældres antallet ligger ml. 8 og 14. 

Mine børn går i øvrigt i almindelig folkeskole.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2018

Pernillus83

Hejsa. 

Nu er jeg folkeskolelærer på en alm folkeskole men vores samtaler ligger normalt inden 16.30 hvor min tilstedeværelse slutter. 

Som lærer i konflikt i 2013 hvor folk råbte om at vi bare skulle normaliseres og til at arbejde (fordi man åbenbart mente vi arbejdede for lidt)  så kan jeg ikke forstå at der nu brokkes over tidspunktet. 

Hvis jeg skal have normale arbejdstider er det jo logik at samtale er inden for alm arbejdstid.  

Ja måske et lidt surt opstød men dette var faktisk noget vi italesatte dengang som en grund til at vi ikke kan have helt normale 8-16 ararbejdstider.  

Når det er sagt så kan privatskolerne jo godt bede jer hente tidligt da de ikke har samme forpligtelser som kommunen.  Det samme gælder jo sygdom ved private dagplejere hvor man ofte selv skal passe mens der er gæsteplads i det kommunale.  

Anmeld Citér

3. maj 2018

Anonym trådstarter

Kan hører nogle tager mit oplæg ile op. Det var slet ikke hensigten, ville bare vide om det er normal kotume i en skole og vi dermed var helt galt på den når det frustrere os at skulle tage så mange fridage. 

Er glad for jeres svar, jeg kan forstå nu, at det åbenbart er meget forskelligt fra skole til skole. Så vælger at lade den ligge her. (som sagt er vi stadigvæk helt nye i dette.)

Jeg har på ingen måde spurgt for at gøre folk forargede, men simpemthen fordi det undrede os med de mange mange fridage. 

(Der var en der skrev omkring 2013 reformenen. Jeg har aldring ment at lærer ikke lavede noget  tværtimod har jeg altid ment at det måtte være utroligt stressende at være lærer.)

Anmeld Citér

3. maj 2018

AlwaysAno

Ift første spørgsmål så nej det kan ikke være rigtigt at de ikke kan komme i SFO om fredagen. 

Ift dit andet spørgsmål så synes jeg da det er helt fair at samtalerne ligger indenfor lærerens arbejdstid. Er det fair at jeres barns lærer skal arbejde over fordi det ikke passer jeres arbejde? Nej vel? Min mor er lærer i 0 kl og samtalerne ligger altid i hendes arbejdstid.

Anmeld Citér

3. maj 2018

Vaya

Dit barn skal have 200 skoledage om året, og det gælder så vidt jeg ved både private og offentlige, så i sidste ende, skal det jo nok gå op  

Anmeld Citér

3. maj 2018

merethe

Profilbillede for merethe
Anonym skriver:

Vores datter går på privatskole. Men vi overvejer kraftigt at tage hende ud og vælge alm folkeskole. 

Vi har idag fået mail på intra om at lærene i klassen (0kl) har arrangeret en overnatnings “dag” torsdag til fredag. Hvilket jo er en super ide... bortset fra de så har valgt at fjerne den almindelige skoledag om fredagen, og skrevet at alle 0,klasse børn skal hentes senest 8.00. (Der er så heller ikke mulighed for SFO for 0 klasse da lærerne mener de skal hjem.) 

De slutter dog mailen af med “til de der har problemer med pasning må i jo forsøge at få lavet lejeaftaler med andre fra klassen.” 

Men har andre folk ikke normalt arbejde ? 

Ydermere har de valgt at forældre samtalerne skal lille i tidsrummet 8-13.00  det endnu en dag vi skal hives fra job. Jeg troede seriøst man lagde forældre samtaler senere på dagen ? 

Men nu er vi første gangs forældre til barn i skole. Så mit spørgsmål lyder nu, er det helt normalt at set sådan her i skoler ? 

Vi er slet ikke interesseret i at det skal være et stort problem, men vores økonomiske situation gør det bare så svært at tage fri. Same vi ingen familie har at hive i ved f.eks, sygdom (så allerede der er en af os tvunget til tage fri). 

Nu har vi oplevet rigtig mange gange på denne skole hvor vi nød til at tage fri. 

Mine børn går i folkeskole, her afholdes samtaler i skolen fra Kl 09.00 til 13.00. de afholdes så over flere dage.

Anmeld Citér

4. maj 2018

Babilooo

AlwaysAno skriver:

Ift første spørgsmål så nej det kan ikke være rigtigt at de ikke kan komme i SFO om fredagen. 

Ift dit andet spørgsmål så synes jeg da det er helt fair at samtalerne ligger indenfor lærerens arbejdstid. Er det fair at jeres barns lærer skal arbejde over fordi det ikke passer jeres arbejde? Nej vel? Min mor er lærer i 0 kl og samtalerne ligger altid i hendes arbejdstid.

Umiddelbart lyder det jo rigtigt ....

men den hensigtsmæssige løsning er selvfølgelig Ikke at 28 elevers forældre (56 mennesker !!!!) skal tage fri fra arbejde. En eller to lærer der overarbejdet 3-4 timer er da væsentligt bedre. 

Der er mange job hvor der periodevis eller enkelte dage er overarbejde. Jeg er i Jylland 3 gange om ugen fra København. 

Anmeld Citér

4. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Smølfine123 skriver:

men den hensigtsmæssige løsning er selvfølgelig Ikke at 28 elevers forældre (56 mennesker !!!!) skal tage fri fra arbejde. En eller to lærer der overarbejdet 3-4 timer er da væsentligt bedre. 

Der er mange job hvor der periodevis eller enkelte dage er overarbejde. Jeg er i Jylland 3 gange om ugen fra København. 

Derfor advarede lærerne om, at det ville blive en af konsekvenserne af arbejdstids-loven. Vi har altid accepteret som en selvfølgelighed, at der fulgte aftenarbejde med, men det blev altså tilsidesat af regeringens indgreb i ‘13. Dengang var det slet ikke overarbejde, men en del af overenskomsten. 

Og nej, du får ikke en skoleleder til at punge ud med overarbejdsbetaling til, på min skole, 60 lærere mindst to gange om året i ni timer (= 27 elever á 20 minutter). Det er der på ingen måde råd til. 

At gå til skole-hjem-samtale er nu at sidestille med tandlæge- og lægebesøg - noget, man tager fri fra arbejde til. Det var bestemt ikke lærernes ønske. 

Anmeld Citér

6. maj 2018

lineog4

Smølfine123 skriver:

Det er lederens beslutning om der må bruges tid efter 17. Det koster på skolens imforvejen skrabede budget og derfor vil mange ledere sige nej.

Det blev nævnt op til flere gange i 2013 og vores politikere mente det var en okay konesenkvens af at normalisere - vi der står i det mente modsat. 

Jeg er lærer med børn i folkeskolen og kan meget sjældent deltage i skole/hjem samtaler for jeg kan ikke få fri i de timer jeg har elever .

Anmeld Citér

6. maj 2018

MysteriousAngel

Har 3 børn på privatskole. Men det er så Steiner så det er anderledes. Skolehjem ligger fra 12-16. Fordelt over flere dage. 

Overnatning. Eleverne får fri når de kommer hjem. Aldrig en lørdag. Dvs vi har måttet hente kl 11 en fredag. Ingen sfo.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.